Sign in to follow this  
Followers 0

oscam senare versioner

51 posts in this topic

Posted · Report post

Ser ju Ok ut, jag menar inga konstiga fel utan "bara" avkodningsproblem, ursäkta frågan men denna kanal 140 (+ Fotboll) fungerar med mgcamd?

Hur ser det ut i au kolumnen på status sidan i web klienten, jag har ACTIVE när emm skickas både på klienten och servern, står ON om inga emm skickas eller när det har skickats flera gånger, emmcache settings.

Posted · Report post

Ja, den fungerar, alla kanaler jag testar fungerar med mgcamd så även canal+ fotboll.

Har fått det att fungera med oscam nu, på både cd och via. Ser bra ut och ska köra med detta ett tag. Har listat ut vad det var för fel, oscam 1.2 för ubuntu i pc och oscam 1.1 for mb9 hanterar lösenord och username lite olika i gränssnitten och ser man sig inte för så blir det helt enkelt fel.

I alll fall så kör jag nu med två readers och med en separat user för varje reader i servern. Inte riktigt som jag vill ha det i servern men det är mer av kosmetisk natur. Ska dock forstsätt att mixtra tills jag får till det med en user.

Har märkt att klienten är lite instabil i ett moment och det är inloggningen mot servern. Vilket kan resultera i failban av ip, detta är inte alldeles lätt att upptäcka då failban normalt inte är något man kollar på och i oscam 1.2 för ubuntu så syns in failbans i debug 16.

Oavsett så ser det faktiskt riktigt bra ut nu och jag har active på au på klient och läsare.

Har hört man ska ha två klienter som kör au mot servern, stämmer det eller räcker det med en klient? Annars måste jag köpa en ny tv och box för köket, vilket jag tycker är ok men min smabo tycker det räcker med biorum och vardagsrum.

När jag har fått det att funka som jag vill så lägger jag ut både serverfiler och klientfiler, känns som att installera oscam borde vara lika enkelt som att installera mgcamd, dvs:

redigera filerna i windows/wordpad

lägga dom på ett usb

stoppa dom i boxen

starta om boxen

Posted · Report post

Btw gällande inloggningen som "missades" så löste jag det med att ställa upp failban till 10 försök i servern. Verkar att ha löst det problemet i alla fall.

Posted · Report post

Räcker gott om en maskin uppdaterar korten, men två är helt ok. Sen börjar det väl bli lite kakigt... ;)

Posted · Report post

Tack för det svaret. Då kör jag bara en box som uppdaterar, vi får se i månadsskiftet om det är ok med uppdateringen.

Oavsett så upplever jag OScam 1.10 som stabilare än mgcamd 1.68 så jag tror nog jag ska byta på min andra klient också. Men jag får återkomma om det.

Tack Norton för att du kollat på min osammanhängande mängd med poster. Tycker faktiskt denna tråd är värd en sticky, för oscam 1.10 verkar vara riktigt stabil och bra.

Posted · Report post

Inga problem, bara bra om vi är flera kring detta så att vi får det att fungera bra.

Har själv klättrat lite på taket under dagen och kopplat VIA till MB6:an oxå. Kör nu emm uppdatering från MB6 till MB9, har dessutom ändrat så att global och unknown filtreras bort på VIA, VIA skickar massor med emm, och tycker att det verkar som att servern, i vilket fall min MB9, hänger efter några timmar och måste startas om, när jag har emm på till VIA.

Omstart går snabbt och så fungerar det igen, men resten av familjen är inte lika roade av dessa omstarter.

Ska låta det vara några dagar så får vi se.

Posted · Report post

Ja block på via global, speciellt, är ett måste. Annars renderar det i häng obönhörligen. :?

Posted · Report post

Kom på en sak till som jag ändrade för att få 1.10 att fungera med dvbapi och det var att sätta

pmt_mode = 4

annars hänger boxen sig direkt eller nästan direkt.

Posted · Report post

Hej!

kör uppdateringar på både via och cd och har inga problem med servern och som det ser ut går uppdateringarna igenom.

Kör som sagt en ibm laptop som ubuntuserver så det finns väl lite mer kraft i den än en MB9 och so far, so good. vilket gör att jag inte får de låsningarna på via som ni skriver om..

Är kanonnöjd just nu, inte en enda krypterad kanal på 2 dagar och normalt brukar jag ha 2-4 per kväll med mgcamd.

Den enda ändring jag gjort är att ge klienten 10 försök att logga in in servern istället för default 3 vilket cd verka behöva av någon märklig anledning.

Jag kommer att återkomma vid månadsskiftet och ge en slutrapport och om jag är nöjd så lägger jag med både serverfiler och klientfiler.

Posted · Report post

Glömde en grej

Kommer också att uppdatera till senaste firmwaren efter månadskiftet så då får ni veta om MB9 S2 funkar även med den. Ska försöka och medverka i denna tråden så mycket jag bara kan för personligen så tror jag att vi är något bra på spåret, min box har aldrig funkat så bra, även om det är annat krångel med den, mot serrvern som nu.

Posted · Report post

Jag har kört 2.09.87 på min MB9 och MB6 i en månad utan problem, eller njae MediaServern måste man slå av ställer till en massa bekymmer bara, tråkigt nog. Förhoppningsvis så fungerar det bättre i nästa version.

Posted · Report post

klienten rockar, helt grym jämfört med mgcamd.

Har också uppdatering av korten på via men av någon anledning så uppdaterar inte cd, sedan månadsskiftet står cd i "no entitlements" vilket då ska tyda på att kortet inte är uppdaterat??

Någon som har en ide var jag ska börja gräva?

Posted · Report post

Vilken version av oscam kör du på din M9 och som rockar? :)

Posted · Report post

Jag kan meddela att oscam har haft en bugg om man kör med flera kort, som gör att ECM skickas till fel läsare. Och ytterligare en bugg gör att NDS-läsaren hänger sig när den fått för många felaktiga ECM.

Buggen med felaktigt skickade ECM är fixad i build 6306 och sedan jag börjat köra med den så har jag inte haft några hängningar. Jag kör dock korten i en x86 Ubuntu, men det ska ju gå att kompilera för andra plattformar också...

Posted · Report post

6306 och även senare 6336 finns kompi på Ocatogon forum.

Posted · Report post

6306 och även senare 6336 finns kompi på Ocatogon forum.

Denna har jag

1.20-unstable_svn Rev. 6336

Fungerar bra.

Posted · Report post

Vilken version av oscam kör du på din M9 och som rockar? :)

Den som finns i denna tråd. Kör med version xx.xx.49 i boxen.

Posted · Report post

1.20 6073 i servern (ubuntu) och det verkar vara där felet ligger enligt posten ovanför.

PS varför kan man inte editera poster? DS

Posted · Report post

Har inga problem med EMM uppdateringar på VIA eller CD allt fungerar helt perfekt nu.

Har nu kört i en månad utan krångel, inga frysningar eller andra problem.

Kör en MB9 med båda korten och en MB6 som klient, skickar EMM från klienten dvs. ingen EMM uppdatering direkt på MB9 då det verkade hänga boxen med lite oregelbundna intervall. Har 2.09.87 i båda boxarna.

Oftast är båda boxarna igång du ungarna kollar på den ena TV:n och jag kollar på den andra och det är inga problem.

Tycker att denna oscam version fungerar mycket bättre än MCAS, XCAM eller mgcamd inga frysningar eller konstigheter överhuvudtaget. Rekommenderar starkt att använda oscam då det är lättare att se vad som ev strular från loggfiler eller via web-interface.

Posted · Report post

Har precis installerat den här versionen på en M9'a och har fått grova problem med CD, den hänger sig hela tiden efter bara någon minut. Via med 016 funkar utan problem. La in precis samma config och oscam som jag hade på en M8 som funkade perfekt.

Det enda jag behövde ändra var kortläsarnas id från SC0 och SC1 till /dev/sci0 och /dev/sci1

Är det något annat man bör ändra? mhz?

Hittade en site som har färdigkompilerade versioner av oscam, någon som har erfarenhet från dessa http://tekreaders.com/blog/oscam/oscam-for-dreambox/ ?

Posted · Report post

Använder du 5983 med dvbapi på?

Kolla de konfigfiler som finns i tråden klient och server, använder själv detta på en M9 med både CD och VIA och har inga problem alls med frysningar eller annat strul, har även en M6 som klient med samma oscam.

VIA strulade tidigare innan jag blockerade global och unknown emm

Posted · Report post

japp, kör med 5983 och med den config som finns i tråden. Har hela tiden kört med oscam som server och det har funkat bra. Det är förrns nu när jag bytte till en M9'a som server som det har börjat strula. Kan inte hitta några konstigheter, förutom att jag fick byta device id

Config för den ser ut så här:

Loader 6.0

M9 SW 2.09.49

OSCAM 1.10rc_by_EasyBuild_svn build #5983

oscam.server

[reader]

label = viasat

protocol = internal

device = /dev/sci1

caid = 093E

boxid = xxxxxxxxx

detect = cd

mhz = 500

cardmhz = 357

ident = 093E:000000

group = 1

emmcache = 1,3,1

blockemm-unknown = 1

blockemm-g = 1

[reader]

label = canaldigital

protocol = internal

device = /dev/sci0

caid = 0B00

detect = cd

mhz = 500

cardmhz = 357

ident = 0B00:000000

group = 2

emmcache = 1,3,2

blockemm-unknown = 1

blockemm-g = 1

oscam.conf

[global]

logfile = /tmp/oscam.log

disablelog = 1

nice = -1

maxlogsize = 100

preferlocalcards = 1

saveinithistory = 1

[monitor]

port = 988

aulow = 120

monlevel = 0

appendchaninfo = 0

[newcamd]

port = 32000@093E:000000;32001@0B00:000000

serverip = 192.168.1.68

key = 0102030405060708091011121314

mgclient = 1

[dvbapi]

enabled = 1

boxtype = dreambox

user = local

Posted · Report post

Njae den konfigen är inte samma som i tråden, ser mer ut som en dreambox konfig

se under dvbapi

boxtype=dreambox

ska vara

[dvbapi]

enabled = 1

au = 1

boxtype = duckbox

user = local

pmt_mode = 4

i övrigt så kör jag med SC0 och SC1

men allt finns i trådens nedladdningsbara filer.

Posted · Report post

ok, hade duckbox först men testade att byta. och den configen funkade bra på M8'an

Har ändrat nu, får se hur länge CD håller sig. Återkommer

Skumt att SC0 och SC1 inte funkar.

Posted · Report post

prova med

protocol = stapi

antar att du har ändrat det också, då trådens filer har "stapi" som protocol