Sign in to follow this  
Followers 0

xmlTV - ingen uppdatering

15 posts in this topic

Posted · Report post

Som många fler så har jag gått problem med uppdateringen av EPG.

Har radererat med Cleanepg samt installerat om pluginen. Det fungerar första gången men sedan vill epg.txt inte uppdateras åtminstone ändrar sig inte datumet på filen.

Jag har ställt in att Cron ska köra uppdatering 03:00 och filen rytecxmltvnordic.gz laddas ned men sedan verkar inte så mycket mer hända. Hur långt fram laddas det ned EPG? Är det beroende på kanal?

Ät det någon behörighet som ni kan tips om att kolla på någon fil eller något annat som jag kan felsöka efter är jag tacksam.

Posted · Report post

Som många fler så har jag gått problem med uppdateringen av EPG.

Har radererat med Cleanepg samt installerat om pluginen. Det fungerar första gången men sedan vill epg.txt inte uppdateras åtminstone ändrar sig inte datumet på filen.

Jag har ställt in att Cron ska köra uppdatering 03:00 och filen rytecxmltvnordic.gz laddas ned men sedan verkar inte så mycket mer hända. Hur långt fram laddas det ned EPG? Är det beroende på kanal?

Ät det någon behörighet som ni kan tips om att kolla på någon fil eller något annat som jag kan felsöka efter är jag tacksam.

Jag har fungerande EPG.

Jag har FW V2.10.11 i mina boxar: Miraclebox 7 och Miraclebox 9 .

Kör Boxer , marksänt.

Har dessa plugin: download-xmlTVEPG v7 111113 , http://miracleforum.net/viewtopic.php?f=19&t=973

: xmltv_sweden , version 120118 ( v8 ) , http://miracleforum.net/viewtopic.php?f=19&t=1320

Följer bifogade Readme filer , och det som jag själv skrivit i respektive tråd för plugin.

Viktigt: Verifiera att run-dnsmasq är i Autostart , och startad.

Kör download-xmltvepg , manuellt första gång.

Kör man med Boxer marksänt, är det helt nödvändigt att köra plugin: make_xmltvepg en gång manuellt.

Ej Autostart. Vänta tills det meddelanden Start EPG then press Blue button i VFD display.

VFD display meddelande fungerar på min MB9 , men Ej på MB7.

När klart , starta EPG , Tryck på FAV knapp , välj var du vill lagra. Exit.

Tryck "blå knapp"

--

Har testat att in ladda in kanallistor från CD , Via , ComHem , och för mig bygger det EPG.

Jag vet Ej vad ni andra gör , men för mig fungerar det.

/Mvh Ants war ;)

Posted · Report post

Hej

Jag har gjort exakt enligt din beskrivning.

Filen rytecxmltvnordic.gz laddas ned som den ska varje natt och den är uppackad på 40 Mb så det är ok.

Det verkar som om den sedan inte packas upp för den ska väl bli EPG.txt?

Posted · Report post

Nu körde jag clean_EPG och tryckte blå knapp i EPG och det tog 2 minuter så hade jag full EPG.

På HDD:n ligger nu xmltv_epg.xml. Är det den som innehåller EPG och EPG.txt är den som laddas via Boxen?

Då verkar det mer som om att xmltv_epg.xml inte packas upp från xmltv_epg.gz

Posted · Report post

Det som oftast strular är att det ligger trasig EPG info i boxens flash area.

Om det är trasigt där så kan det ibland vara lite svårt att få ordning på det.

Verka dock som om det V2.10.11 är lite bättre än tidigare versioner.

Ibland kan jag se att när jag bläddrar framåt i EPG för en kanal så börjar den gå bakåt...

Då vet jag att den har gjort sönder sin EPG.

clean_EPG och blå knapp i EPG brukar fixa till det.

Posted · Report post

Hej prelatur

clean_EPG ? är det en pluggin eller i M9 GUI?

har själv en M8 och känner inte igen clean epg

sitter inte vid boxen så jag kan inte kolla

de

Ugge

Posted · Report post

Det verkar vara (en ny) bugg i senaste FW för M8:an som gör att EPG-filerna försvinner efter att EPG tankats ner. Jag har rapporterat det till Miraclebox.se, så kommer det väl en fix om ett par månader...

Posted · Report post

Det verkar vara (en ny) bugg i senaste FW för M8:an som gör att EPG-filerna försvinner efter att EPG tankats ner. Jag har rapporterat det till Miraclebox.se, så kommer det väl en fix om ett par månader...

Skulle tippa på att det är kombo.

Två st Boxar som jag uppgraderade från M9 SW - V1.09.35 till M9 SW - V2.09.49

hade ingen EPG Data innan uppgradering, "har inte haft det sedan två veckor tillbaks" men hade det tre veckor innan. Ingen EPG Data vart det efter uppgraderingen.

Dessa två boxar har aldrig behövt att köra EPG plugin, alltså det funkade det utan Pluginet sedan tidigare.

Samt att den tredje boxen som jag körde in M9 SW - V2.10.11 och backade tillbaks till

M9 SW - V2.09.49 igen, också den Ingen EPG Data.

Känns som att det är knas på filen som den laddar ned från rytec.

Posted · Report post

Hej prelatur

clean_EPG ? är det en pluggin eller i M9 GUI?

har själv en M8 och känner inte igen clean epg

sitter inte vid boxen så jag kan inte kolla

de

Ugge

Hej !

Skrev plugin cleanup-EPG den i Maj 2011, så den har funnits ett tag.

Finns att ladda ner under Plugin.

http://miracleforum.net/viewtopic.php?f=19&t=544

cleanup-EPG följer även med vid installation av plugin: download-xmlTVEPG v7 111113

http://miracleforum.net/viewtopic.php?f=19&t=973

-

download-xmlTVEPG är skapad för att nedlanddnings WEB siten : som är hårt kodad i FW på Miracleboxen oftast är otillgänglig. Den är av de som producerar XML filerna rekommenderad att EJ användas , då den har mycket begränsad tillgänglighet, och oftast långsam intill oanvändbar.

I FW är kodat:

http://www.xmltvepg.be/rytec.channels-sweden.xml.gz

http://www.xmltvepg.be/rytecxmltvnordic.gz

download-xmlTVEPG hämtar data ifrån speglade siter rekommenderade av de som producerar XML data som laddas ned.

Om du installerar , läs Bifogad Readme fil och nedladdnings tråden: http://miracleforum.net/viewtopic.php?f=19&t=973

-

/Mvh Ants war

Posted · Report post

download-xmlTVEPG fungerer veldig bra for meg, men ikke alltid.

Som oftest ser det ut som om årsaken da er at nettilkoblingen for min MB9 ikke er OK.

Noen ganger så ser jeg stolpen for WiFi-nettets styrke er hvit istedenfor gul i menyen for nettverksoppkobling, en indikasjon på at noe er feil med tilkoblingen. Ip-adresse og slike detaljer ser samtidig helt normale ut, så det hele kan være litt forvirrende - også fordi jeg får beskjed om at download-xmlTVEPG er "downloaded" på displayet. Den sikreste indikasjonen på at nettverks-tilkoblingen ikke fungerer helt korrekt, er antageligvis at YouTube og de andre nedlastbare tv-kanalene da har problem med å fungere og ikke gir noe bilde.

download-xmlTVEPG er helt nødvendig for å få full nytte av EPG-funksjonen og er egentlig like viktig som et korrekt lokalt kanaloppsett (i xmltvsweden-filen). Den eneste lille detaljen jeg kanskje savner, er en indikasjon på om run-dnsmasq har startet og fungerer. Andre plugins har enten en grønn prikk i plugin-menybildet eller gir en beskjed på boxens display om dette. Men tanken er vel at dette ikke skal være nødvendig når/om man setter run-dnsmasq i autostart. Men ingen klager fra min side, jeg er bare veldig glad for hjelpen jeg har fått her fra Miracleforum til å få EPG-funksjonen på mine to MB9 til å fungere nesten helt perfekt !

Posted · Report post

Hej

Fortfaradne laddas rytec.channels-sweden.xml.gz ned varje natt kl 03:00 som jag ställt in i Cron men ingen synbar EPG.

EPG.txt är det boxens egen EPG? Var ska den nedladdade EPG-filen ligga och var heter den?

Posted · Report post

Peppar perpapr så verkar det fungera men några frågor

I Cron har jag följande rad

export TZ=/var/etc/localtime

# field allowed values

# ----- --------------

# minute 0-59

# hour 0-23

# day of month 1-31

# month 1-12

# day of week 0-7

# Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sunday

##

# minute hour day mounth DoW User Program

26 04 * * 7,6,5,4,3,2,1 root /var/bin/download-xmlTVEPG

rytecxmltvnordic.gz i \WWW på hårddisken har tidsstämpeln 03:11 varje dag

xmltv_epg.xml och .gz har tidsstämpeln 14:22 varje dag

Fattar inte det för jag har sag 04:26 varje natt ska scritpet köras.

Nu har jag inte hittat någon beskriving av hur det ska fungera. Har kört Topfield med xml2tv förut och där var det mycket enkelt att förstå vilken EPG-fil som skapades.

EPG.TXT skapas den utifrån epg som MB taremot via TV-signalen?

Tacksma för länk att läsa på mera.

Posted · Report post

Skulle aldrig sgat något. Nu har Boxen hängt sig med Downloaded i displayen samt all EPG borta.

Ska prova med att radra EPG och ladda ned igen och då fungerar det säkert.

Posted · Report post

Hej! Har också haft problem med xmlTV, men stängde av Mcas och då fugerade det att uppdatera. (körde run-dnsmasq och download-xmlTVEPG i Plugin menyn)

MB8 1.10.05 L 2.54

Posted · Report post

Efter att ha fungerat ok ett tag så var det nu stopp. Körde Cleanepg och laddade ned så nu är det up and running igen.