Sign in to follow this  
Followers 0

xmlTVEPG

184 posts in this topic

Posted · Report post

MB8, FW V1.10.34 FINAL

Problem med att starta xmlTVEPG 20120907

Jag har haft äldre versioner av xmlTVEPG men avinstallerat dessa och formaterat usb-pinnen

Har installerat ny Plugin, fick meddelande om installation OK.

Startat ifrån Plugin meny: xmlTVEPG, men ej satt på autostart. Trots att jag stänger ner pluginmappen och öppnar den igen syns ej status "Startad". Har även kollat via webgränssnitt och den är ej startad.

De andra pluginen skapas inte heller: stop-xmlTVEPG, make_xmltv_sweden eller cleanup-EPG.

Posted · Report post

Har automatisk laddning av EPG av, men ca 3-4 min efter jag startat xmlTVEPG så hänger sig boxen, kan inte heller logga in med telnet.

Posted · Report post

MB8, FW V1.10.34

Boxen låser sej för mej också några minuter efter att ha startat xmlTVEPG

Mvh bip

Posted · Report post

Hej !

Ni med Miraclebox 8 .

Det verkar som att boxen Ej riktigt orkar med detta .

Har tyvärr Ej något fler uppslag på en lösning just nu.

Försök att ladda EPG via utsändningen , går det Ej ?

Det står ju så här i beskrivningen för firmware , 1.10.34.

- EPG hämtas automatiskt från Viasat Motor (Viasat) och Motors TV (Canal Digital)

Går det inte att stå på en kanal i som ligger på samma transponder som där dessa kanaler ligger eller

låg , och få EPG ?

/Mvh Ants war :?

Posted · Report post

Hej !

Ni med Miraclebox 8 .

Det verkar som att boxen Ej riktigt orkar med detta .

Har tyvärr Ej något fler uppslag på en lösning just nu.

...

Ants: För hur lång tid framåt hämtas epg? Skulle det hjälpa att hämta för kortare tid, men oftare på M8?

// rigg

Posted · Report post

Ants: För hur lång tid framåt hämtas epg? Skulle det hjälpa att hämta för kortare tid, men oftare på M8?

// rigg

Hej !

Nej det går Ej att påverka .

Filen rytecxmltvepgnordic.gz laddas ner som den är och innehåller det som de som skapar den valt.

Det är många med Dreamboxar som använder samma fil.

Support site är : http://openpli.org/forums/forum/52-en-r ... g-support/

Det är Fortis / Miraclebox som valt att ladda ner deras xmlEPG filer i förra året , när funktionen kom.

Den slutade ju snart att fungera , och less som man var på det , så fixade jag till en "work around "

med nedladdding av samma filer , med plugin xmlTVEPG och dess föregångare.

Orsaken till att det det som tidigare fungerade bra är att en dansk kanal har börjat skriva "romaner " i sin program beskriving ( xml trag ) och texter uppåt 5500 tecken eller mer.

Miraclebox ( Fortis ) hade givetvis Ej tänkt på det och Firmware i stället för att ignorera raden , "tok låser"

boxen.

Gränsen verkar gå vid ca 4000 tecken .

För er som har problem , Felanmäl i mängd till http://www.miraclebox.se . Det är en allvarlig bugg i firmware som de får fixa helt enkelt.

Hoppas ni får svar.

Ingen representant från Miraclebox har orkat skriva här, vad jag kan se, och beskrivit en lösning.

Jag har Ej med dem att göra så jag vet Ej vad som händer.

För min har jag gjort mitt i ärendet.

Posted · Report post

...

Orsaken till att det det som tidigare fungerade bra är att en dansk kanal har börjat skriva "romaner " i sin program beskriving ( xml trag ) och texter uppåt 5500 tecken eller mer.

Miraclebox ( Fortis ) hade givetvis Ej tänkt på det och Firmware i stället för att ignorera raden , "tok låser"

boxen.

Gränsen verkar gå vid ca 4000 tecken .

För er som har problem , Felanmäl i mängd till http://www.miraclebox.se . Det är en allvarlig bugg i firmware som de får fixa helt enkelt.

Hoppas ni får svar.

Ingen representant från Miraclebox har orkat skriva här, vad jag kan se, och beskrivit en lösning.

Jag har Ej med dem att göra så jag vet Ej vad som händer.

För min har jag gjort mitt i ärendet.

Tack för allt du har gjort Ants, jag har full förståelse för att du varken kan eller orkar dra i detta längre.

Jag har skickat en bugganmälan till Miraclebox.se och uppmanar också alla M8-ägare att göra detsamma.

Detta skrev jag:

Problem att ladda ner och processa filen rytecxmltvepgnordic.gz med hjälp av plugin med plugin xmlTVEPG.

Tills nyligen har jag haft en fullt fungerande epg, men sedan ett tag har den slutat fungera och boxen hänger sig under hanteringen av filen, som enligt samstämmiga uppgifter på miracleforum innehåller filmbeskrivningar på upp till runt 5000 tecken på en dansk kanal.

Att boxen ej längre kan hantera denna fil är en allvarlig brist och måste rättas till.

// rigg

Posted · Report post

1.10.34 Final är den sista som kommer till MB8an, står det ju.

Så det låter ju inte som ni ska ha för stora förhoppningar på någon ny mjukvara

Posted · Report post

1.10.34 Final är den sista som kommer till MB8an, står det ju.

Så det låter ju inte som ni ska ha för stora förhoppningar på någon ny mjukvara

Det där med "sista" är ju en definitionsfråga, som ex den sista planerade releasen av 1.10.3x.

Boxen finns ju fortfarande på marknaden så de måste ju nästan rätta rena buggar i programvaran. Om miraclebox meddelar att de inte tänker lösa detta kommer jag och säkert många fler reklamera den då en viktig funktion inte fungerar.

//rigg

Posted · Report post

Ja så kan det vara…

Men de har ju inte släppt 1.10.41, 1.10.49, 1.10.67 eller 1.10.78 som också har kommit :)

Posted · Report post

Ja så kan det vara…

Men de har ju inte släppt 1.10.41, 1.10.49, 1.10.67 eller 1.10.78 som också har kommit :)

Ja det ligger faktiskt något i detta, iallafall om de innehåller relevant utveckling av M8 - och det har jag ingen aning om.

Faktum kvarstår att M8 fortfarande är en box som fortfarande finns i deras sortiment, och de riskerar att bli lynchad av sina användare om de ej löser detta!

Posted · Report post

MB8, FW V1.10.34 FINAL

Problem med att starta xmlTVEPG 20120907

Jag har haft äldre versioner av xmlTVEPG men avinstallerat dessa och formaterat usb-pinnen

Har installerat ny Plugin, fick meddelande om installation OK.

Startat ifrån Plugin meny: xmlTVEPG, men ej satt på autostart. Trots att jag stänger ner pluginmappen och öppnar den igen syns ej status "Startad". Har även kollat via webgränssnitt och den är ej startad.

De andra pluginen skapas inte heller: stop-xmlTVEPG, make_xmltv_sweden eller cleanup-EPG.

Ingen som har en teori om varför xmlTVEPG 20120907 överhuvud taget inte ens startar på min M8? Tänkte se om det funkar med ett minimum av andra plugin startade...

// rigg

Posted · Report post

Ingen som har en teori om varför xmlTVEPG 20120907 överhuvud taget inte ens startar på min M8? Tänkte se om det funkar med ett minimum av andra plugin startade...

// rigg

Jag har skrivit pluginen i bash , så jag kan nog svara.

Logga in med telnet .

kör kommando : /var/bin/xmlTVEPG

Klistra det svar du får i terminalen här.

/Mvh Ants war :)

Posted · Report post

Logga in med telnet .

I'm still noob ;)

Hur loggar man in på boxen med telnet?

//rigg

Posted · Report post

I'm still noob ;)

//rigg

Hej !

Det tar enorm tid för mig att lära upp dig på distans ens hur man använder telnet.

Jag är Ej beredd att ge dig den tiden.

När du lärt dig det . återkom.

Posted · Report post

I'm still noob ;)

//rigg

Alltså, jag kommer in på boxen via ftp (FileZilla) men via telnet får jag password incorrect med blankt lösenord.

rolf@rolf-N73SV:~$ telnet 192.168.0.5

Trying 192.168.0.5...

Connected to 192.168.0.5.

Escape character is '^]'.

hmp7109 login: root

Password:

Login incorrect

//rigg

Posted · Report post

Logga in med telnet .

Får inget svar när jag kör : /var/bin/xmlTVEPG

Posted · Report post

Hej !

Det tar enorm tid för mig att lära upp dig på distans ens hur man använder telnet.

Jag är Ej beredd att ge dig den tiden.

När du lärt dig det . återkom.

Hej Ants

Jag har nödvändiga, grundläggande kunskaper i telnet och är det något jag inte får till där googlar jag (vilket jag inte tror jag behöver). Skrev min fråga om hjälp lite väl snabbt och slarvigt, och det påföljande inlägget skrev jag som ett komplement/förtydligande undertiden du hann svara mitt första rop om telnet-hjälp ;)

Jag kommer helt enkelt inte in. Jag har provat ett flertal varianter, allt från inget användarman eller lösenord till admin= root password= (blankt) men får hela tiden "Login incorrect". Jag har inga problem att logga in via ftp och om jag tolkar mitt ovanstående svar i terminalen så svarar boxen via telnet eftersom jag får "Connected to 192.168.0.5"

Har även hittat denna tråd här på forumet där annan användare har samma problem, tyvärr finns ingen lösning där: viewtopic.php?f=15&t=234&p=1803&hilit=telnet+password#p1803

Posted · Report post

Hej Ants

Jag har nödvändiga, grundläggande kunskaper i telnet och är det något jag inte får till där googlar jag (vilket jag inte tror jag behöver). Skrev min fråga om hjälp lite väl snabbt och slarvigt, och det påföljande inlägget skrev jag som ett komplement/förtydligande undertiden du hann svara mitt första rop om telnet-hjälp ;)

Jag kommer helt enkelt inte in. Jag har provat ett flertal varianter, allt från inget användarman eller lösenord till admin= root password= (blankt) men får hela tiden "Login incorrect". Jag har inga problem att logga in via ftp och om jag tolkar mitt ovanstående svar i terminalen så svarar boxen via telnet eftersom jag får "Connected to 192.168.0.5"

Har även hittat denna tråd här på forumet där annan användare har samma problem, tyvärr finns ingen lösning där: viewtopic.php?f=15&t=234&p=1803&hilit=telnet+password#p1803

Hej !

Här kommer en passwd fil där systemanvändaren root , saknar lösenord.

Packa upp på PC , och installera som plugin på din box.

Logga in som : root , Tryck Enter

Posted · Report post

Hej !

Här kommer en passwd fil där systemanvändaren root , saknar lösenord.

Packa upp på PC , och installera som plugin på din box.

Logga in som : root , Tryck Enter

Tack Ants, greppar detta i morgon, blir lynchad om jag roar familjen med plugin.installation nu :)

// rigg

Posted · Report post

Logga in med telnet .

Hej Ants

Här är output från telnet:

=======
HD_PVR
=======
~ #
~ # /var/bin/xmlTVEPG
/var/bin/xmlTVEPG: line 190: syntax error: unexpected end of file
~ #
[/code]

Posted · Report post

Hej Ants

Här är output från telnet:

=======
HD_PVR
=======
~ #
~ # /var/bin/xmlTVEPG
/var/bin/xmlTVEPG: line 190: syntax error: unexpected end of file
~ #
[/code]

Det där är ej bra.

Andra som testat , Elake Arne som också har en MB8 med FW 1.10.34 , har Ej detta problem.

Om du vill testa mer, formatera användardata , och installera om plugin igen.

Verifiera att du att du har Firmvare 1.10.34 , och att du installerar plugin xmlTVEPG 20120907.

Sen kör igen och lägg upp här.

Posted · Report post

Jag har nu givetvis samma problem med den annars förträffliga xmlTV-pluggen till min M8:a, som alla andra med den skitboxen.

Någon som har hittat någon lösning?

Posted · Report post

Sådär, nu har jag skickat ett välgrundat skäll-mail till miraclebox.se och lugnat ner mig lite :D

Tänkbara workarounds för att få detta att funka på MB8?

Visst tankas filerna från en "mellanlagring" på detta forum (/viewtopic.php?f=19&t=1503)? Dom måste ju isf laddas upp här genom någon form av automatik? Och borde man isf inte kunna modifiera den automatiken så att filen "tvättas" redan här? Om det nu är så att MB8:an inte klarar av att göra det själv...

Annars är väl alternativet att försöka bygga en egen mellanlagring där man gör just detta. Men det vore ju onekligen trevligt om det gick att göra här på forumet, så att alla kunde gagnas av det.

Posted · Report post

Sådär, nu har jag skickat ett välgrundat skäll-mail till miraclebox.se och lugnat ner mig lite :D

Tänkbara workarounds för att få detta att funka på MB8?

Visst tankas filerna från en "mellanlagring" på detta forum (/viewtopic.php?f=19&t=1503)? Dom måste ju isf laddas upp här genom någon form av automatik? Och borde man isf inte kunna modifiera den automatiken så att filen "tvättas" redan här? Om det nu är så att MB8:an inte klarar av att göra det själv...

Annars är väl alternativet att försöka bygga en egen mellanlagring där man gör just detta. Men det vore ju onekligen trevligt om det gick att göra här på forumet, så att alla kunde gagnas av det.

Hej !

Lite engagemang från miraclebox.se, så är det löst på någon timme.

-

Jag skrev här för några inlägg sedan om EPG via OTA . , Inget svar som vanligt.

Ingen som orkar testa det, och svara hur det fungerar ?.

Det står ju för Miraclebox 8 : Fw 1.10.34

Sista mjukvaran till Miraclebox 8 HD

- EPG hämtas automatiskt från Viasat Motor (Viasat) och Motors TV (Canal Digital).

Får man ingen EPG alls den vägen eller ?