Sign in to follow this  
Followers 0

toroidal T90 inställning

5 posts in this topic

Posted · Report post

Har en T90 på väggen och skulle ratta in 23.5 E astra 1E 3a ikväll för att kunna se TNT series. Detta funkar alldeles utmärkt hos bror min med mindre parabol, men jag lyckas fan inte.

Hittar ca 260 kanale, varav ingen tnt. Bror hittar strax under 1000. Jag ligger på ca 78-80 % på kvalliten när jag kollar på tex NED1 HD. Medan många andra står det "ingen signal tuner1" på dom som kommer upp när jag sökt.

Börjar undra på om jag gjort något fel med parabol inställningarna. Plockar in 4 andra satteliter utan beskymmer tycker jag. Har testat med blind sökning utan resultat. Inte heller manuell genom att knappa in sama frekvenser som bror min.

Parabolen har 65 grader på plattan som sitter bakom den. Och den står vriden ca 2-2.5 grader åt vänster sett bakifrån den. Bor i södra blekinge (Ronneby)

Vill ju så gärna kunna se Falling skies!

Posted · Report post

TNT Series ligger väl på 12.070H på Astra 2C 19 öst

Posted · Report post

TNT Series ligger väl på 12.070H på Astra 2C 19 öst

Skall kolla detta direkt :D

Posted · Report post

Det är som OA 22 skriver.

Dvs den tyska versionen av TNT-Serie sänds krypterat från Astra 2C i satellitpositionen 19.2° öst.

TNT-Serie HD sänds på frekvensen 11876 H , SR: 27500, FEC: 9/10

TNT-Serie sänds på frekvensen 12070 H, SR: 27500, FEC: 3/4

Om din bror får in över 1000-kanaler så är det INTE satellitpositionen 23,5° öst han tar emot, när jag senast gjorde en kanalsökning på satellitpositionen 23,5° öst har jag för mig att jag fick in ungefär lika många TV-kanaler som du dvs ca 260.

När det gäller inställning av T90 är det viktigt att först bestämma sig för vilken "central" satellitposition man vill ha vilket väljs utifrån vilka satelliter som ska tas emot. Om man väljer en "central" satellitposition som befinner sig rakt söder ut iförhållande till den plats där antennen är placerad behöver inte antennen tiltas utan det räcker med att justera azimuth och elevation. Om man däremot vill ha en "central" satellitposition som befinner sig öster om antennens placering ska hela T90 tiltas åt öster och om den "centrala" satellitpositionen befinner sig väster om antennens placering ska hela T90 tiltas åt väster. För att få en perfekt installation av T90 vid tiltning krävs ett digitalt vattenpass eller liknande så att exakt rätt tilt erhålls. För beräkning av inställningar utifrån parabolens placering och vilka satelliter som önskas är det enklast att använda sig av satlex kalkylatorer, se länk nedan.

http://www.satlex.eu/sv/wavefrontier_calc.html

Posted · Report post

Har fixat till det hela lite. Använde satlex och tyckte det blev lite bättre.