Sign in to follow this  
Followers 0

LNB inställningar

15 posts in this topic

Posted · Report post

Hej,

Jag kör kanaler från Canal+, men har nu fått problem med att få bild på vissa kanaler. Tror det har med LNB inställningarna att göra, minns inte att jag ändrat något men nu funkar det inte. De kanaler som inte funkar är Eurosport HD, TV4HD, BBC-HD bla. Har för mig att jag bara ställt den i Universal å har det funkat...

Har denna LNB http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... -twin-LNB/

Alla tips mottages tacksamt.

/chni

Posted · Report post

Hej,

Jag kör kanaler från Canal+, men har nu fått problem med att få bild på vissa kanaler. Tror det har med LNB inställningarna att göra, minns inte att jag ändrat något men nu funkar det inte. De kanaler som inte funkar är Eurosport HD, TV4HD, BBC-HD bla. Har för mig att jag bara ställt den i Universal å har det funkat...

Har denna LNB http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... -twin-LNB/

Alla tips mottages tacksamt.

/chni

Kanske en uppdatering av kort i org-mottagare som krävs?

Posted · Report post

Det skulle inte vora nödvendig at opdatere kortet i org.box - M-boxen opdaterer CD kortene

100% ,prov at öpne kortet i Mcas ,så kan man se Abonnementsstatus och datoerne.

Men man kan jo altid prova med org.boxen -måske det hjälper,du kan också prova

at slette Mcas och sedan lägga en ny inn - jeg har också haft en fel på et par kanaler

och det hjalp.

vh/Bosse

Posted · Report post

Biltemas LNB har ju ganska hög brusfaktor vilket kan påverka kvaliten på motagningen speciellt vid dåligt väder

Har själv universal LNB med brusfaktor 0.2 vilka fungerar alldeles utmärkt kenhan

Posted · Report post

Absolut kenhan, en brusfaktor på 0.2 db eller 0.1 db är nästan ett måste för HD-mottagning.

Posted · Report post

Blir inte helt klok på detta...

Det har fungerat förut i flera månader... Hursomhelst var detta ganska konstigt då jag flyttade boxen till samma ställe som min andra box (dm800) där allt fungerar. Samma fel fortfarande, gjorde factory reset på boxen, då fick ja in alla kanaler som ja inte fick in förut. Men inte de som ja fick in förut, blev tvärtom... Gjorde sedan en reset service data. Då fungerade sedan allt igen som det skulle.

Men inte på den andra platsen där den stog först, där är det fortfarande samma fel. Även provat med dm800 där och samma fel med den. Dvs. det är något med antennen eller kabeln.

Det som jag inte förstår är varför jag behövde göra en reset service data för att få allt att fungera på platsen där allt var ok?

/chni

Posted · Report post

Efter discussion med supporten så verkar det som boxen är kass, ska returneras så får blir det väl en ny...

/chni

Posted · Report post

Vill inte starta en ny tråd utan tar min fråga här, hoppas de är ok. Handlar oxå om LNB:

Ska koppla in min miracle box och Parabol i helgen, har skruuvat ihop parabolen i veckan och funderade på om LNBerna ska sitta på nåt särskilt sätt i hållaren? Förstår ju att de ska sitta åt rätt håll men något annat att tänka på? Kanske en dum fråga men lika bra att fråga innan man sätter upp den.

Posted · Report post

Vill inte starta en ny tråd utan tar min fråga här, hoppas de är ok. Handlar oxå om LNB:

Ska koppla in min miracle box och Parabol i helgen, har skruuvat ihop parabolen i veckan och funderade på om LNBerna ska sitta på nåt särskilt sätt i hållaren? Förstår ju att de ska sitta åt rätt håll men något annat att tänka på? Kanske en dum fråga men lika bra att fråga innan man sätter upp den.

Vad är det för parabol du har?

Låter som du ska ha någon form av sidmatning då du ska montera fler än en LNBF eller har du någon form av multifokus antenn?

Nr 1 när det gäller montering av LNBF är att fokalavståndet (dvs att parabolens brännpunkt ligger rätt inne i matarhornet) är rätt injusterat.

Nr 2 att justera in rätt skew (tilt) för att få rätt polarisationsvinklar in i LNB:n. Skew (tilt) kan justeras genom att tilta hela parabolen men det kräver då ett fäste som tillåter tiltning tex polarmount. Så om du har ett vanligt parabolfäste är det enklast att justera in rätt skew (tilt) genom att rotera LNBF. Rakt söder ut är skew (tilt) = 0°, ju längre öster ut satelliten befinner sig ju mer negativ skew (tilt) och ju längre väster ut satelliten befinner sig ju mer positiv skew (tilt). Negativ skew innebär snedställning åt öster, positiv skew innebär snedställning åt väster.

Nr 3 Justera in rätt elevation på parabolen.

Nr 4 Justera in rätt azimut (=kompassriktning) på parabolen.

Nr 5 Finjustera elevation och azimut tills du får optimal signalkvalité.

Nr 6 Finjustera skew och fokalavstånd.

När du finjusterar parbolen gör mycket små förändringar och kolla på signalkvalitémätningen i satellitmottagaren, ha växelvis en horisontell och en vertikal transponder invald. Tänk på att mottagaren ofta behöver lite tid på sig för att ge ett relevant mätvärde. Bry dig inte om att kolla så mycket på signalstyrke mätningen i mottagaren det är signalkvalitémätningen som gäller vid finjustering.

Om du har en multifokus antenn eller en sidmatad parabol justera alltid in den mest centrala satellitpositionen först och justera därefter in övriga LNBF.

Om du ska ansluta flera LNBF behöver du även DiSEqC-switch.

Posted · Report post

Ja nåt j-a knas är det....har tappat precis de kanaler du beskriver !! Har gjort flera försök med nya kanalsökningar , innan så funkade alla HD-kanaler och BBC-kanaler. Något har hänt med kort eller boxar när det var transponderbyte. Väntar med spänning att ngn lyckas lösa problemet.

Posted · Report post

Satelit24: låter ju invecklat att få allting rätt med LNBerna, har dubbla, ska få in CD och viasat. Blir till att få upp parabolen och försöka rikta den rätt, fungerar de inte så får jag plocka ut experterna på området. Hur lång tid brukar de ta för en antenn kille att rikta rätt?

Posted · Report post

Gå in på "satlex.de.sv" så hittar du där allt du behöver för att komma rätt.

Posted · Report post

Satelit24: låter ju invecklat att få allting rätt med LNBerna, har dubbla, ska få in CD och viasat. Blir till att få upp parabolen och försöka rikta den rätt, fungerar de inte så får jag plocka ut experterna på området. Hur lång tid brukar de ta för en antenn kille att rikta rätt?

Satlex som novis rekommenderar är en bra sida, http://www.satlex.org/sv/azel_calc.html där du kan beräkna inställningar mot olika satelliter från den plats du placerar parabolen.

En "norden" parabol går relativt snabbt att installera om parabolen är uppsat på ett väggfäste med fri sikt mot satellitpositionerna 5° öst och 1° väst. Med ett professionellt mätinstument tar det inte mer än ca 10 minuter att justera in en "norden" parabol. Det går bra att ställa in med hjälp av signalkvalité mätningen i satellitmottagaren också men räkna med att det tar längre tid och se till att du placerar en TV vid parabolen så du kan läsa av mätningen på plats, att springa fram och tillbaka eller göra justeringar via telefon är tidsödande och leder oftast till ett dåligt resultat.

Tänk på att placera LNBF:erna i rätt ordning dvs LNBF för Sirius 4,8° öst ska placeras i det fäste som är åt väster och LNBF för Thor 0,8° väst ska placeras i det fäste som är åt öster. Om du står framför parabolen med ryggen åt söder ska alltså den vänstra LNBF:en vara för Sirius 4,8° öst och den högra LNBF:en för Thor 0,8° väst.

Posted · Report post

Har fått upp parabolen idag och riktat den så gott jag kunde. När jag kollar på boxen så ligger den Parabol signalen på tvn på ca 55 procent på de flesta kanaler, på vissa lite mer. Blir bilden markant mycke bättre om man får upp styrkan närmre 100 procent?

Får isåfall plocka ut en antenn kille som kan justera den helt rätt.

Sen på någon enstaka kanal står de no signal.

Posted · Report post

Har fått upp parabolen idag och riktat den så gott jag kunde. När jag kollar på boxen så ligger den Parabol signalen på tvn på ca 55 procent på de flesta kanaler, på vissa lite mer. Blir bilden markant mycke bättre om man får upp styrkan närmre 100 procent?

Får isåfall plocka ut en antenn kille som kan justera den helt rätt.

Sen på någon enstaka kanal står de no signal.

Bilden som visas på TV:n ser inte bättre ut om du har högre signalkvalité än 55 %. Det är dock viktigt att justera in parabol LNBF etc så att du får så hög signalkvalité som möjligt för att få bättre marginal vid dålig väderlek. Signalkvalité mätningen i M9 är lite "trög" jämfört med andra satellitmottagare om du får upp signalkvalitén mot 85% motsvarar det ca 100 % på många andra satellitmottagare. Under 35-40% signalkvalité uppmätt på M9 ger dålig mottagning, bilden börjar pixla sig. På bla satellitpositionen 4,8° öst finns transpondrar som är mycket svagare än de som i första hand riktar sig mot Sverige, tex så är "Europe FSS" beam (90 cm) svagare än "Europe BSS" beam (80 cm) och "Nordic BSS" beam samt "Nordic FSS" beam är mycket starka (60 cm), sedan så finns det även sändningar riktade mot Afrika vilka inte går att få in i Sverige. Har satt in rekommenderad min storlek på parabol för västkusten.

Tänk på att en LNBF som är sidmatad inte kan ge lika bra signalkvalité som en som är monterad i parabolens optimala fokus, ju större avstånd från den centrala fokuspunkten ju sämre signal. Många nordenparaboler är konstruerade så att parabolens optimala fokus punkt ligger mitt emellan LNB:erna för Thor och Sirius vilket är en bra kompromiss.

Om du tar dig tid och finjusterar i mycket små steg enligt tidigare beskrivning kan du få din anläggning optimalt injusterad utan att behöva anlita ett proffs.