Porter Express - Uppgradera mjukvaran via serie-port

36 posts in this topic

Posted · Report post

Porter Express är verktyget för dig som vill uppgradera mjukvaran eller göra en backup via RS232-porten (Serie-porten). Utmärkt om du råkar uppgradera mjukvaran felaktigt eller vill programmera om den från noll.

Så här programmerar du mottagaren

1. Packa upp och starta programmet "Porter-Express.exe"

2. Välj följande på skärmen:

Mode: Software

"To Receiver" förbockat

File: Den mjukvara du vill installera Miraclebox.8.xxxxx.ird (endast mjukvaror från Miraclebox 8!, annars förstörs mjukvaran)

Communication Port: Välj den Com-port mottagaren är ansluten till

3. Bryt strömmen på baksidan och tryck på "Download".

4. Sätt nu på strömmen.

5. Mjukvaran uppgraderas. Processen visas på displayen. (ca 30-40 minuter)

6. Efter att det står "Transfer complete" i programmet starta om mottagaren och vänta tills den uppgraderar klart.

Har allt gått rätt till ska du ha en ny omflashad mottagare. :)

Gör en Backup

Följ samma instruktioner som ovan men bocka för "To Computer" istället för "To Receiver".

Porter-Express.zip

Posted · Report post

Funkar Porter Express även ihop med Miraclebox 9?

Posted · Report post

Har nu använt programmet Porter Express för att uppdatera loader i M9 och det fungerade utan anmärkning. Använde en lång seriell kabel (ca 10 meter) som anslöts mellan dator (COM port 1) och RS232-porten på M9.

Loader-uppdateringen gick snabbt, överföringstiden var max en halv minut.

Posted · Report post

Använde en lång seriell kabel
Använde du inte en nollmodemskabel? :shock:

Posted · Report post

det kan vist heta båda dele - se her :

Null modem - Wikipedia, den frie encyklopædiOversat fra: Engelsk

En null-modem kabel er en RS-232 serielt kabel, hvor sende-og modtage linier er krydsbundet.

vh/Bosse

Posted · Report post

Om man skall vara lite petig så ligger det till så här.

När det seriella gränsnittet togs fram så var alltid de externa enheterna anslutna via modem.

Man hade då en rak kabel från t.ex. terminalen till modemet och sedan en rak kabel från det andra modemet till datorn.

Sedan var det någon som kom på att om man kors kopplade kablarna så kunde man koppla ihop terminalen med datorn utan modem.

Därför heter det korsad kabel eller nullmodem kabel.

Posted · Report post

Om man skall vara lite petig så ligger det till så här.

När det seriella gränsnittet togs fram så var alltid de externa enheterna anslutna via modem.

Man hade då en rak kabel från t.ex. terminalen till modemet och sedan en rak kabel från det andra modemet till datorn.

Sedan var det någon som kom på att om man kors kopplade kablarna så kunde man koppla ihop terminalen med datorn utan modem.

Därför heter det korsad kabel eller nullmodem kabel.

Hej.Har en seriell kabell men hur vet jag om den är rak eller korsad.

Kan man flasha med en rak som med en korsad?

Posted · Report post

Låter som att det inte borde fungera. Men är väl bara att testa, funkar det så tar mottagaren emot programmet annars så bode den inte få någon kontakt med mottagaren.

Posted · Report post

Låter som att det inte borde fungera. Men är väl bara att testa, funkar det så tar mottagaren emot programmet annars så bode den inte få någon kontakt med mottagaren.

Kan man förstöra nåt om man provar med fel sorts kabel??

Posted · Report post

Nä, bara kör. Når du boxen via kabel så lär det fungera.

Får jag skäll för den uppmaningen tro? :o

Posted · Report post

Nä, bara kör. Når du boxen via kabel så lär det fungera.

Får jag skäll för den uppmaningen tro? :o

Det tror jag inte du får. Serieporten är gjord för att tåla kortslutningar m.m.

Enda gången jag har sett en serieport gå åt är om man matar in 220 i den. så gör inte det.

Posted · Report post

Jag har problem. Försökt på två datorer. Använder julas USB till COM adaptertjosan. Och även testat utan. Råka dock köpa hona hane, istället för hane hane. Så nu jag Alltså hona hane med en konverter emellan på ena sidan för att det ska bli hane. Bör inte vara några problem pga det.

Men iaf, gör som det sägs i första inlägget.

Men får bara 0% och status är: Waiting for Request, Reset SetTop Box,

... och sen inget mer. Den bara står där. Tuggar, händer inget.

Vad gör jag för fel? Klickar jag på "Download" igen, så står det "Open port failed", och klickar jag på stop, står det "Transfer complete!"...

Snälla hjälp

Posted · Report post

Jag har problem. Försökt på två datorer. Använder julas USB till COM adaptertjosan. Och även testat utan. Råka dock köpa hona hane, istället för hane hane. Så nu jag Alltså hona hane med en konverter emellan på ena sidan för att det ska bli hane. Bör inte vara några problem pga det.

Vad gör jag för fel? Klickar jag på "Download" igen, så står det "Open port failed", och klickar jag på stop, står det "Transfer complete!"...

Snälla hjälp

Du har fel kabel .

Nu behöver nollmodemkabel .

Och en USB-serie adapter om du Ej ar en RS-232 seriell port på din dator.

Det finns mycket skrivet här på forumet redan om vad du behöver.

/Mvh Ants war

Posted · Report post

Jag sökte på Porter Express här på forumet. Fick inte upp något vettigt alls. Kan vara taskig sökfunktion, eller dåliga rubriker så man inte hittar.

Kabeln jag har är hona hona. Jag skrev fel i föregående inlägg.

Så hona hona = nollmodemskabel ändå va?

Även i inlägget för Porter Express länkas det till en sida som säljer en kabel som är USB -> Hane.

Så så fel kan det ju inte vara som jag mekat ihop? Kommer byta imorgon igen, till hona hona utan "avbrott".

Posted · Report post

Snälla hjälp

hone eller hane är ju inte det viktiga. Dock du bör ju ha en hane i PC-ändan i slutet på din usb-adaptertjosan och det är en hane i MB9, så kabeln du bör ha är hona-hona vilket även indikerar att det är troligen är en nollmodemkabel. Andra kombinationer hane-hona så kan det vara en normalt kopplad kabel och då hjälper det ju inte med en könsbytare.

Posted · Report post

har du installerat drivrutinen ?

har du kollat vilken com port din usb adapter fick ?

använder du det portnummret ?

Posted · Report post

har du installerat drivrutinen ?

har du kollat vilken com port din usb adapter fick ?

använder du det portnummret ?

COM-porten fungerar rätt. Windows installerar automatiskt rätt drivrutiner. Den CD som följde med, är urgammal och för max Windows XP. yay. =)

Ska testa det här igen imorgon med rätt kabel!

Posted · Report post

Alltså, vad är det som har hänt? Nu har jag en "riktig" nollmodemskabel. Hona Hona. Testar bara med den kabeln från COM-port till M9:an. Funkar INTE. Och använder jag USB-adapter till RS232 emellan, så fungerar det INTE heller. Och ja, jag väljer rätt comport i datorn, då de ploppar upp när sladdarna pluggas in.

Det händer ingenting. Samma fel som tidigare.

Är M9:an totalt toast, eller vad är det här?

Posted · Report post

Uppdatera första inlägget och skriv att det SKA stå status: "Reset SetTop Box" medan man stänger av enheten. Jag trodde att det blivit ett fel. Stängde nu av medan det står 0% och settop box. Då hoppade "Download" igång på riktigt.

Bah, god natt.

Posted · Report post

Funkar Porter Express även på andra boxar än 8 och 9? Har en 6'a som behöver ett nytt liv.

Posted · Report post

Funkar Porter Express även på andra boxar än 8 och 9? Har en 6'a som behöver ett nytt liv.

Vet ej, men M6 har en seriell anslutning så varför inte prova. Funkar det inte att ladda in programvaran via USB-minne?

Tänk på att M6 HD S och M6 Plus HD S har helt olika programvara.

M6 HD S

http://www.miraclebox.se/main/download/ ... file_id/26

M6 Plus HD S

http://www.miraclebox.se/main/download/ ... file_id/27

Posted · Report post

Hej!

Njae, visst kan jag uppgradera via USB, men det jag ville åstadkomma är en hård fabriksåterställning. Den "Fabriksåterställning" som man kan göra via boxens menyer återställer endast inställningarna, den rensar inte alla plugins, loggar etc.

Jag har nu testat det iaf, jag letade fram en dator med serieport och tankade hem Porter Express. Jag drog hem paketet för MB6 flashning från http://miraclefiles.net/index.php?download=64 och startade det hela. Första försöket gick i stöpet då jag glömt deaktivera att datorn skulle gå i vänteläge... Andra försöket är just nu, eh, klart, men boxen är synnerligen död. Efter att Porter Express ansåg att "Transfer complete!" så har jag väntat ett bra tag (var inte hemma) och sedan startat om boxen genom att bryta strömmen (försökt emed fjärrkontrollen först men den svarade inte på tilltal). Dioden på boxens framsida antyder att den startar upp (blinkar) och lyser nu med fast grönt sken. Samma diod reagerar på fjärrkontrollstryckningar, men jag har ingen bild what so ever på TV'n. Jag kan inte heller Telnet'a till den längre. Har ännu inte provat kontakt via seriegränssnittet.

Suck. Vad har jag gjort fel tro?

Posted · Report post

Kan man kommunicera med boxen via serieporten och få ut ngt vettigt? HyperTerminal? Om så, vilka inställningar gäller? Vill gärna kolla om den är en grönsak eller om jag kan få liv i den...

Posted · Report post

Kan man kommunicera med boxen via serieporten och få ut ngt vettigt? HyperTerminal? Om så, vilka inställningar gäller? Vill gärna kolla om den är en grönsak eller om jag kan få liv i den...

Installera Putty , http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgta ... nload.html

Serial 115200

Istället för PorterExpress.

Lägg *.ird filen på en USB sticka.

Med boxen avslagen elektiskt med strömbrytare, anslut USB sticka.

Håll inne på boxens front knapp CH UP ( pil upp ) och slå på boxens strömbrytare på baksida , med pil Upp knapp fortfarande intryckt.

Då MB6 vad jag vet Ej har någon VFD display, så får du släppa pil upp efter en 15 sekunder .

På andra boxar syns det i VFD display när Firmware börjar ladda.

Krånglar denna metod, prova med annan USB sticka.

Lycka till !

/Mvh Ants war :)