Porter Express - Uppgradera mjukvaran via serie-port

36 posts in this topic

Posted · Report post

Installera Putty , http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgta ... nload.html

Serial 115200

Istället för PorterExpress.

Lägg *.ird filen på en USB sticka.

Med boxen avslagen elektiskt med strömbrytare, anslut USB sticka.

Håll inne på boxens front knapp CH UP ( pil upp ) och slå på boxens strömbrytare på baksida , med pil Upp knapp fortfarande intryckt.

Då MB6 vad jag vet Ej har någon VFD display, så får du släppa pil upp efter en 15 sekunder .

På andra boxar syns det i VFD display när Firmware börjar ladda.

Krånglar denna metod, prova med annan USB sticka.

Lycka till !

/Mvh Ants war :)

Tack!

Ska kolla med Putty, och att uppdatera med USB istället. Blir det en helt ren installation med denna metod, eller "bara" en uppgradering? Kan man köra med vilken installationsfil som helst eller måste man ha filen från http://miraclefiles.net/index.php?download=64 ?

Posted · Report post

Tack!

Ska kolla med Putty, och att uppdatera med USB istället. Blir det en helt ren installation med denna metod, eller "bara" en uppgradering? Kan man köra med vilken installationsfil som helst eller måste man ha filen från http://miraclefiles.net/index.php?download=64 ?

Hämta på http://www.miraclebox.se/downloads.html

De filer som läggs upp på miraclefiles.net har jag slutat lita på, då den som sköter siten , verkar ha slutat

verifera vad som läggs upp där. Ofta korrupta filer.

Ren installaton ? .

Ny Firmware, Formatera användardata + Fabrikståtersällning.

Sen är det som nytt förhoppningsvis.

/Mvh Ants war :)

Posted · Report post

OK! Fast, på Miraclebox.se finns inget äldre än 2.10.28. Eftersom detta fungerade hjälpligt för mig tills jag uppgraderade till 2.10.X (från 2.9.x) så ville jag gå tillbaka. Men jag ska absolut testa!

Hur vet man när uppgaraderingen är klar? Dioden på framsidan blinkar ju så snart man startar uppgraderingen men slutar ju aldrig (väntat >10 min).

Posted · Report post

OK! Fast, på Miraclebox.se finns inget äldre än 2.10.28. Eftersom detta fungerade hjälpligt för mig tills jag uppgraderade till 2.10.X (från 2.9.x) så ville jag gå tillbaka. Men jag ska absolut testa!

Hur vet man när uppgaraderingen är klar? Dioden på framsidan blinkar ju så snart man startar uppgraderingen men slutar ju aldrig (väntat >10 min).

Jag har inte någon M6 själv men vad jag hört så tar det minst 3 minuter att uppgradera programvaran, så efter 10 minuter borde uppdateringen vara klar. Uppdatering av M9 tar också en stund, har inte klockat men det kan nog röra sig om ca 2 minuter, fördelen med M9 är att det går att följa vad som händer på displayen vilket inte går på M6. I bland kan det tex uppstå "tidkalibrerings" problem isamband med uppdatering av programvaran och om det sker så kan mottagaren "hänga sig" i detta läge och då kan man få vänta i evighet innan mottagaren kommer igång och i detta läge är det bara att stänga av mottagaren.

Efter att ha installerat ny programvara gör alltid fabriksåterställning, när mottagaren startar upp igen (efter återställningen), försätt mottagaren i djupt viloläge (på M9 trycker man 2 ggr på standby, vet inte om detta funkar på M6 också), Slå därefter från brytaren baktill och vänta ca 2 min innan mottagaren återstartas. När jag uppdaterar programvaran enligt ovanstående procedur på M9 så brukar det inte uppstå några problem.

Posted · Report post

Hmm. Jag har nu testat att flasha via seriekabel två ggr, med Flash Fix M6 V6. Boxen ger ingen TV bild och jag kan int eansluta via Telnet, men något svar får jag via serieporten med Putty men jag är helt grön på den miljön...

Sedan har jag provat att installera via USB, dvs jag bryter kraftmatningen till boxen, pluggar in USB stickan, håller in pil upp på boxen och aktiverar kraftmatningen till boxen. Jag håller in pil upp minst tio sekunder efter det att jag slagit på strömmen. Varje gång kan jag se att dioden på boxens framsida börjar blinka vid start, efter ca fem sek börjar USB minnets diod blinka, för att slockna tre sekunder senare., Jag gissar att detta kan tolkas som själva filöverföringen. Sen fortsätter dioden på boxens framsida att blinka, länge. Efter 10-15 minuter ledsnar jag och startar om boxen, men fortfarande ingen bild eller Telnet kontakt. Jag har provat med Flash Fix M6 V6, M6 V2.10.28 och MB6 - V2.10.67 med samma resultat. Jag har testat med två olika USB-stickor, jag lägger endast .ird filen på stickan direkt i rooten.

Ska testa med "djupt viloläge" och att den får stå avslagen i några minuter innan jag slår på den.

Fabriksåterställning blir lurigt då jag inte får kontakt med den.

6'an har ingen brytare, jag drar sladden istället. Det borde ge samma resultat.

Återigen, tack för informativa svar!

Posted · Report post

Har funderat lite idag :) Inte så speciellt konstigt att jag inte får telnet kontakt då jag flashat minnet och inga nätverksinställningar finns kvar. Är DHCP påslaget default eller inte? Jag kör trådat och inte WiFi. Jag ska kolla imorgon om det helt enkelt är HDMI kabeln som är trasig.

Posted · Report post

Jag har nu provat flasha via husets alla USB stickor samt även med olika seriekablar, utan större framgång. Jag har kontakt med bootloader (u-boot) via serie och testade att flasha med den igång, vilket gav en del intressant info. Jag kan då se aktiviteten på flashningen, att den laddar från USB-stickan och sätter igång att skriva till minnet, men efter ca 10 minuter skiter det sig och den enda output som kommer är "Err 11" en gång per sekund, och där tar det stopp. Ska jag tro att det är defekt hårdvara som omöjliggör skrivning till minnet? I så fall blir det svårt att fixa... Jag lyckas inte googla fram vad "Err 11" betyder i det här fallet.

Posted · Report post

Ursäkta spammandet...

Nu får jag liv i boxen igen, felet var (gissar jag..) att filen från http://miraclefiles.net/index.php?download=64 är korrupt. Jag drog hem en fil från miraclebox.se istället, och då går installationen som en dans! Jag är en smula förvånad, för jag trodde att flashning innebar att man la på en imagefil, och att det då inte skulle gå med annat än just den filen "flashv6fix...", men ack vad jag bedrog mig.

Posted · Report post

0x00 No Error

0x01 Application Error

0x02 BlockXpress

0x03 InvalidFlash

0x04 Security Main BCB

0x05 Security Front PCB

0x10 System ID not match

0x11 Range (Downloading file is bigger than the arear reserved)

0x12 UartTimeOut (Serial Communication error )

0x13 BlockCrc (Downloaded package file crashed)

0x14 DataType (Not supporting data type)

0x15 XfdVer (Not supporting IRD version)

0x20 OtaTimeOut (While OTA, the Antenna line is disconnected)

0x21 OtaCrc32 Ota downloaded file crashed

0x70 Kernel File system error

0x71 rootfs Error

0x72 FS device (Device file system error )

0x80 FlashWriting ( Error During Flash writing)

0x81 EepromWriting

0x82 XfdmWriting (IRD Write ERROR )

0x83 EepromReading

0x90 USBNotFound

0x91 USBFatReadErr

0x92 USBFileFound

0x93 USBReadErr

Posted · Report post

Det verkar som om MB9 vill ha handskakning i serieporten.

Tror att inte alla USB/seriell-konvertrar har det. Oftast använder man

inte det längre. Jag testade med Porter Express och boxen visade att den

väntade på data från datorn. Efter 15 minuter hade inget laddats ner.

Gissar att det inte är äkta serieportar i USB-interfacen.

Jag lade .ird-filen på USB-minne och uppgraderade genom att plugga in

minnet i boxen. Processen efter tryck på röd knapp och jag hoppas nu slippa frysningar m.m.

och inte heller behöva köpa en Dreambox. Men det får framtiden utvisa.

Posted · Report post

Det var väl en djävla fix-uppdatering!!!

Kan inte hantera trådlöst lan. :evil: