Oscam Plugin 1.20_TRUNK

72 posts in this topic

Posted · Report post

Hej, testade precis oscam.

Ville bara köra den som klient mot en cccam server.

xcam strular massa för mig så är på jakt efter något som kan fungera bättre.

Kan man köra oscam som bara klient? verkar fungera ok, men problemet är när den inte lyckas koda av en kanal så står det bara "krypterad kanal" tills jag byter kanal fram och tillbaka.

xcam försökte återansluta automatiskt och vips så fungerade det igen av sig självt efter några sekunder.

Oscam verkar bara ge upp, kan man få den att prova koda av kanalen tills den lyckas igen?

nu får jag bara detta:

2013/02/09 20:57:08 635ED8 c dvbapi: overtake: clear pid: 0

2013/02/09 20:57:08 635ED8 c dvbapi (xxxxx): rejected (1035 ms) by cccam_server2 (F/2/2/2)

2013/02/09 20:57:08 635ED8 c dvbapi: overtake: clear pid: 0

2013/02/09 20:57:08 635ED8 c dvbapi (xxxxx): not found (2 ms) by cccam_server2 (0/0/2/2)

2013/02/09 20:57:08 635ED8 c dvbapi: ERROR: Can't decode channel

2013/02/09 20:57:08 635ED8 c dvbapi (xxxxx): not found (1 ms) by cccam_server2 (0/0/2/2)

Och sen händer det absolut ingenting tills kanalbyte sker.

Har lagt in följande utan att det har hjälpt:

inactivitytimeout = 30

reconnecttimeout = 5

group = 1

cccversion = 2.0.11

ccckeepalive = 1

Prova med cccreconnect = 1000 i oscam.server

Försök även att få bort dina rejected fel från cccam servern, vad beror dom på? nätverksfel, överbelastning, felkonfigurering?

Posted · Report post

Prova med cccreconnect = 1000 i oscam.server

Försök även att få bort dina rejected fel från cccam servern, vad beror dom på? nätverksfel, överbelastning, felkonfigurering?

Fick det att funka genom att lägga till decodeforever = 1, under [dvbapi] i oscam.conf nu försöker den igen tills det blir "found"

Vet faktiskt inte riktigt vad felen beror på då det inte är jag som sköter cccam servern och kan inte mycket om det :(

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Posted · Report post

Fick det att funka genom att lägga till decodeforever = 1, under [dvbapi] i oscam.conf nu försöker den igen tills det blir "found"

Vet faktiskt inte riktigt vad felen beror på då det inte är jag som sköter cccam servern och kan inte mycket om det :(

Va gött att du fick ordning på det!

Posted · Report post

Hej,

Ny uppdatering svn8359. Kolla i första inlägget.

Posted · Report post

Hej,

Ny uppdatering svn8359. Kolla i första inlägget.

Tack :-)

Posted · Report post

Ny uppdatering svn8451. Kolla första inlägget,

Posted · Report post

Är det någon som kan lägga upp en guide till hur man kör denna som en klient mot en CCcam server?

Har läst i tråden och sett att det finns lite spridda ledtrådar till hur man skall göra, men om någon kan lägga upp en samlad guide skulle jag uppskatta det.

/ray

Posted · Report post

Hej,

Ny uppdatering svn 8560. Se första inlägget.

Posted · Report post

Är det någon som kan lägga upp en guide till hur man kör denna som en klient mot en CCcam server?

Har läst i tråden och sett att det finns lite spridda ledtrådar till hur man skall göra, men om någon kan lägga upp en samlad guide skulle jag uppskatta det.

/ray

Hej,

Har du tittat i den bifogade filen i inlägg?:

viewtopic.php?p=16624#p16624

Jag har ingen CCCam själv så ja kan tyvärr inte ge dig ett svar som jag vet är rätt. Kolla med Hiroshima om han kan dela med sig av sin konfig.

Posted · Report post

Hej,

Ny uppdatering svn 8616. Se första inlägget.

Posted · Report post

Hej.

Har desperat försökt hela dagen att få denna att funka utan framgång (därav detta inlägg :) ). Jag har en mb6plusHD i vardagsrummet och en dreambox-klon på övervåningen som bara funkar med mgcamd... så jag vill köra OSCAM-server och mgcamd-klient på mb6plusHDn samt mgcamd på klonen. Har fått igång OSCAM-servern och klienterna loggar in utan problem, problemet verkar vara att readern inte hittar kortet (device) som jag tolkar det... vad skall device:n heta i mb6:an? Har provat med SC0, SC1, sci0 m.m. utan framgång. Eller är det någon som har config-filerna klara (kör CD)?

Posted · Report post

Hej.

Har desperat försökt hela dagen att få denna att funka utan framgång (därav detta inlägg :) ). Jag har en mb6plusHD i vardagsrummet och en dreambox-klon på övervåningen som bara funkar med mgcamd... så jag vill köra OSCAM-server och mgcamd-klient på mb6plusHDn samt mgcamd på klonen. Har fått igång OSCAM-servern och klienterna loggar in utan problem, problemet verkar vara att readern inte hittar kortet (device) som jag tolkar det... vad skall device:n heta i mb6:an? Har provat med SC0, SC1, sci0 m.m. utan framgång. Eller är det någon som har config-filerna klara (kör CD)?

Du behöver inte mgcamd på servern, oscam fungerar som server och klient på samma gång, slöseri med resurser att köra kaka på kaka. På min mb6 utan plus heter läsaren /dev/sci0 men det är när jag kör enigma2, men det kanske inte spelar någon roll. Lycka till.

Posted · Report post

Du behöver inte mgcamd på servern, oscam fungerar som server och klient på samma gång, slöseri med resurser att köra kaka på kaka. På min mb6 utan plus heter läsaren /dev/sci0 men det är när jag kör enigma2, men det kanske inte spelar någon roll. Lycka till.

Jag tog helt enkelt och rensade allt och installerade ver0.99 istället - fungerade omedelbart... skumt men trevligt!

Posted · Report post

Jag har en M9 twin pvr som kör pr.v 2.11.34

Provade senaste version av "OSCAM 1.20_TRUNK" men stötte på problem. 

Loggen visade att den tidigare fungerade interna läsaren inte går att ansluta?

[internal] ERROR: Opening device SC1 (errno=2 No such file or directory)

Min konfiguration med "OSCAM 1.00svn build #3152" med newcamd server fungerar,

förutom att kortuppdatering uteblir ibland.  :P

Någon här som har stött på felet och kanske har en lösning...?

Posted · Report post

Hej,

Tröttnade på att kolla tyska forum efter nya versioner av oscam som man inte vet om de fungerar på MB. Har satt upp så jag kan bygga oscam enkelt själv direkt från oscam svn repository. Jag planerar att bygga senaste versionen lite då och då och lägga till i denna tråden. Bara greppa den senaste och testa. Lägger med senaste som finns idag. Kör den själv och fungerar bra. Om jag varit dåligt på att uppdatera till senaste skicka ett PM så ska jag lägga upp senaste.

Exempelkonfigurationen som är med är för att köra oscam som klient som skickar EMM till servern. Anpassa konfigurationen efter behov.

Kommer nu att endast uppdatera första inlägget när jag lägger upp nya versioner så behöver ni inte leta bland inläggen efter senaste versionen.

Uppdatering 2013-04-13

attachicon.gifoscam-1.20-unstable_svn8616-sh4-linux-stapi-webif.zip

Kan jag köra denna på MBP .laddade ner det enda card pluginnet jag hittade ,men skulle hemskt gärna vilja köra oscam,men jag vet inte vilken jag kör,ser ut så här i openwebif(

Show OScam in extensions ? )Hade tänkt köra oscam på mbp som server när jag väl blir klok på detta,samt mclient på min MB8.Har även tankat in plugginet

oscam reader tror detta är för client boxar ,fattar inte var ja hittar eller laddar ned softcampanel.Hade blivit lycklig för lite hjälp

Mvh Sniper

Posted · Report post

Hej,

Någon uppdatering pågång av pluginen?

Tack för svar och hittils bra uppdatering.

Posted · Report post

Får detta felmeddelande i oscam:

2013/09/12 18:18:50 61EA08 c dvbapi: ERROR: Can't open device /dev/dvb/adapter0/demux0 (errno=24 Too many open files)
2013/09/12 18:18:50 61EA08 c dvbapi: ERROR: Could not start demux filter (errno=9 Bad file descriptor)

Nån som vet nån lösning? Felet uppstår efter ett antal kanalbyten och det enda som hjälper är att starta om oscam!

Posted · Report post

Tror jag har löst ovanstående problem, jag la in "OSCAM 1.20-unstable_svn build r8543" och än så länge så flyter det på riktigt bra utan några "error"

:)

Posted (edited) · Report post

nu fick jag igång oscam, men en av favorit listorna försvann!! :o

Edited by nissefisk

Posted · Report post

Kan man köra OScam tillsammans med CI+ version?

EDIT: Ja det kan man.

Posted · Report post

Jag fann en nyare version av OSCam på ett tyskt forum... Frågor då!

1. Varför kan jag inte göra attachments på detta forum?

2. Varför måste man totalt ominstallera OSCam för att uppgradera till en ny version? I Enigma2 räcker det med att ersätta OSCam med en ny OSCam och starta om för att få skiten att rulla...

3. Finns det sätt att göra det på samma sätt som med Enigma2?