M9 - V2.11.34 / V2.11.34 CI+

89 posts in this topic

Posted · Report post

Der er en fejl på danske DVB-underteksterne (DVB-T). Fejlen blev rettet i tidligere FW, men er nu dukket op igen, hvilket gør nuværende FW ubruglig for danske DVB-T brugere. Hvis jeg afspiller gamle optagelser (f.eks. medio 2012), hvor undertekster har været OK, så virker de ikke mere. Håber, at det bliver løst med næste FW!

Præcis :( Så tilbage til v2.11.30. Det er ellers ærgerligt fordi "- Fel med att du ej kan stänga av mottagare vid inspelning åtgärdat" fungerer perfekt nu :)

Posted · Report post

Har fått gå tillbaka till version 10.28 varje gång jag provat en ny version men den här verkar funka bra än så länge. :D

Men med tanke på allt strul som varit så har jag hunnit bygga mig en htpc istället. Så om det är nån som är sugen på en M9 T2 så är det bara skicka ett pm.

Posted · Report post

Mjukvara v2.11.34: Så skall det gå till: Meddelande på TV-skärmen: Installera: Och pang så är allt klart !!

Man skall inte behöva leta efter uppdateringar och springa med USB-sticka.

Släpp inte uppdateringar förrän allt är klart, buggar borta, icke fungerande ditten och datten etc. Tänk om man skulle behöva kladda på samma sätt när det kommer uppdateringar från Microsoft.

Jag är långt ifrån proffs på Miracleboxen men jag frågar mej: vad skall man med InternetTV till när bara DR och NASA fungerar?

Gratulerar till den geniala idén att skicka uppdateringen direkt till boxen !

Hälsningar från en glas pensionär med M9 Twin HD S2.

Posted · Report post

Mjukvara v2.11.34: Så skall det gå till: Meddelande på TV-skärmen: Installera: Och pang så är allt klart !!

Man skall inte behöva leta efter uppdateringar och springa med USB-sticka.

Släpp inte uppdateringar förrän allt är klart, buggar borta, icke fungerande ditten och datten etc. Tänk om man skulle behöva kladda på samma sätt när det kommer uppdateringar från Microsoft.

Jag är långt ifrån proffs på Miracleboxen men jag frågar mej: vad skall man med InternetTV till när bara DR och NASA fungerar?

Gratulerar till den geniala idén att skicka uppdateringen direkt till boxen !

Hälsningar från en glas pensionär med M9 Twin HD S2.

Hur fungerar dina svenska undertexter på C More First HD, Hits HD och Series HD?

Posted · Report post

de fungerar inte på min M9 Twin HD/S2. Har gått tillbaka till föregående mjukvara.

/ rai

Posted · Report post

de fungerar inte på min M9 Twin HD/S2. Har gått tillbaka till föregående mjukvara.

/ rai

Precis vad jag misstänkte.

Posted · Report post

Jag mailade till miraclebox.se för några dagar sedan och påpekade textproblemet och fick svaret att de visste om det samt att det skulle vara åtgärdat i nästa programuppdatering.

Posted · Report post

Jag mailade till miraclebox.se för några dagar sedan och påpekade textproblemet och fick svaret att de visste om det samt att det skulle vara åtgärdat i nästa programuppdatering.

Låter bra det!

Skrev de något om när den nästkommande är tänkt att släppas?

Posted · Report post

Låter bra det!

Skrev de något om när den nästkommande är tänkt att släppas?

Nix, inte det.

Posted · Report post

Efter uppgradering till v2.11.34 har det uppstått total haveri med EPG:n.

Efter att ha läst alla artiklar på forumet jag kunnat hitta, och provat alla varianter av lösningar som presenteras kvarstår problemet, Men jag kan ju ha missat något. Provat nedgradera till föregående version, provat EPG-cleaner osv.

Problemet är att EPG endast uppdateras för just den kanal som är vald, övriga kanaler uppdateras ej.

Byter man kanal så uppdateras EPG för den kanalen osv.

Ställer man sig i EPG meny och trycker blå-knapp (xmlTV EPG), så hämtar boxen EPG data ibland, och ibland skriver den "nätverk kan ej nås".

Är det någon som har en lösning?

Posted · Report post

Du har inte utrymmesbrist på hårddisken eller USB-minnet EPG-informationen läggs? Om du inte testat redan, formatera disken eller USB-minnet en gång och börja om.

Posted · Report post

Efter uppgradering till v2.11.34 har det uppstått total haveri med EPG:n.

Efter att ha läst alla artiklar på forumet jag kunnat hitta, och provat alla varianter av lösningar som presenteras kvarstår problemet, Men jag kan ju ha missat något. Provat nedgradera till föregående version, provat EPG-cleaner osv.

Problemet är att EPG endast uppdateras för just den kanal som är vald, övriga kanaler uppdateras ej.

Byter man kanal så uppdateras EPG för den kanalen osv.

Ställer man sig i EPG meny och trycker blå-knapp (xmlTV EPG), så hämtar boxen EPG data ibland, och ibland skriver den "nätverk kan ej nås".

Är det någon som har en lösning?

CD, Viasat, Comhem eller boxer?

Posted · Report post

Prova att byta kanallista. Det har blivit någon förändring av formatet på de senare mjukvarorna. Om jag sparar listan från någon av mina MB9 så står det i polaredit att det är fdu version 1.4. för att jag ska få ok epg så måste jag ladda i en kanallista med version 1.3, annars blir epg galen.

Posted · Report post

Du har inte utrymmesbrist på hårddisken eller USB-minnet EPG-informationen läggs? Om du inte testat redan, formatera disken eller USB-minnet en gång och börja om.

Kör mot en NAS, i skrivande stund så är där 8TB ledigt. Allt annat fungera, dvs timeshift, upp och inspelning.

Posted · Report post

Prova att byta kanallista. Det har blivit någon förändring av formatet på de senare mjukvarorna. Om jag sparar listan från någon av mina MB9 så står det i polaredit att det är fdu version 1.4. för att jag ska få ok epg så måste jag ladda i en kanallista med version 1.3, annars blir epg galen.

Detta verkar intressant, kände inte alls till detta. När jag tänker efter havererade allt när jag bytte till en annan kanallista, efter uppgradering till 2.11.34. Det som är lite knepigt är att jag har installerat om burken (MB9), men problem kvarstår. Men man verkar ju inte nollställa all information vid ominstallation och factory-reset. Så det kanske är något som ligger kvar.

Skall göra ett nytt försök med en annan kanallista.

Posted · Report post

Skrev om detta under rubriken cron i kategorin Plugin men kanske är det här man ska ta upp frågan egentligen?

http://miracleforum.net/viewtopic.php?f=19&t=454&start=31

Jag har en längre tid använt mig av ett script som körs på natten (mha cron) för att rensa EPG och sedan göra en omstart för att EPG ska laddas in igen. Syftet är att få in informationstexten om TV-programmen vilket annars inte fungerar som det ska. Av någon anledning så fylls ju inte den informationen på över tiden (en av många buggar mao)...

Jag hade hoppats att detta kanske lösts i 2.11.34 men så var det inte och jag får fortsätta med att komma runt problemet mha scriptet. Problemet är dock att jag tappar timerinställningar titt som tätt och jag har nu kunnat koppla det till omstarten av boxen. Detta problem hade jag även med 2.10.67, och jag tror även med tidigare programvara.

Nu tror jag att jag är en lösning på spåret... Efter lite testande så har jag upptäckt att när jag tex via fjärren går ned i djup standby (stänger av boxen med två tryck på knappen) så går nyligen gjorda programmeringar förlorade!

MEN om jag först tar ner den i standby så verkar allt sparas korrekt. Därefter kan jag efter uppstart gå ner i djup standby och alla timerinställningar är intakta. Så den manuella lösningen blir alltså att alltid sätta boxen i standby när man tittat klart, om inte ngn inspelning pågår förstås...

Så det första jag nu undrar är om det är nåt onormalt med min box?? Försvinner timerinställningar för er också vid omstart? Är det ngn inställning jag gjort fel nånstans kanske?

Annars söker jag också efter en automatisk lösning runt problemet, tex om det finns det ngt kommando som sparar timerinställningarna, som man kan se till att det körs innan reboot?

Alternativt tänker jag mig att man kan köra kommandot för standby, sedan sparka igång den för att till sist göra reboot...

Jag hittar under /bin ngt som heter "sleep", men gissar att det är ett script kommando för paus (sleep 5 = vänta 5 sek). Under /sbin där ""reboot ligger ser jag inget som gör mig gladare heller, annat än "poweroff" som möjligen skulle kunna vara det jag är ute efter om det tar ngt variabel. Typ "poweroff 1" = sleep och kanske "poweroff 0" = avstängd... BTW så trodde jag kommandot "sync" var kommandot som ser till att tex timerinställningarna sparas undan? Har använt det i mitt script.

Det jag tänker mig skulle lösa problemet är typ:

55 3 * * * rm /STORAGE/HDD/epg.txt

55 3 * * * standby

57 3 * * * wake up

0 4 * * * sync;sync;sync;/sbin/reboot -f

Någon kunnig person som förstår sig på detta och kan bistå med lite idéer??

PS. Det slår mig nu att jag inte provat att köra UTAN kommandot sync... Om det av ngn anledning inte funkar som det ska men ändå sätter ngn flagga som indikerar att allt sparats undan så kanske inte "reboot" gör allt den annars borde... måste testa...

Posted · Report post

Skrev om detta under rubriken cron i kategorin Plugin men kanske är det här man ska ta upp frågan egentligen?

Jag har en längre tid använt mig av ett script som körs på natten (mha cron) för att rensa EPG och sedan göra en omstart för att EPG ska laddas in igen. Syftet är att få in informationstexten om TV-programmen vilket annars inte fungerar som det ska. Av någon anledning så fylls ju inte den informationen på över tiden (en av många buggar mao)...

Jag hade hoppats att detta kanske lösts i 2.11.34 men så var det inte och jag får fortsätta med att komma runt problemet mha scriptet. Problemet är dock att jag tappar timerinställningar titt som tätt och jag har nu kunnat koppla det till omstarten av boxen. Detta problem hade jag även med 2.10.67, och jag tror även med tidigare programvara.

Nu tror jag att jag är en lösning på spåret... Efter lite testande så har jag upptäckt att när jag tex via fjärren går ned i djup standby (stänger av boxen med två tryck på knappen) så går nyligen gjorda programmeringar förlorade!

MEN om jag först tar ner den i standby så verkar allt sparas korrekt. Därefter kan jag efter uppstart gå ner i djup standby och alla timerinställningar är intakta. Så den manuella lösningen blir alltså att alltid sätta boxen i standby när man tittat klart, om inte ngn inspelning pågår förstås...

Så det första jag nu undrar är om det är nåt onormalt med min box?? Försvinner timerinställningar för er också vid omstart? Är det ngn inställning jag gjort fel nånstans kanske?

Annars söker jag också efter en automatisk lösning runt problemet, tex om det finns det ngt kommando som sparar timerinställningarna, som man kan se till att det körs innan reboot?

Alternativt tänker jag mig att man kan köra kommandot för standby, sedan sparka igång den för att till sist göra reboot...

Jag hittar under /bin ngt som heter "sleep", men gissar att det är ett script kommando för paus (sleep 5 = vänta 5 sek). Under /sbin där ""reboot ligger ser jag inget som gör mig gladare heller, annat än "poweroff" som möjligen skulle kunna vara det jag är ute efter om det tar ngt variabel. Typ "poweroff 1" = sleep och kanske "poweroff 0" = avstängd... BTW så trodde jag kommandot "sync" var kommandot som ser till att tex timerinställningarna sparas undan? Har använt det i mitt script.

55 3 * * * standby

57 3 * * * wake up

PS. Det slår mig nu att jag inte provat att köra UTAN kommandot sync... Om det av ngn anledning inte funkar som det ska men ändå sätter ngn flagga som indikerar att allt sparats undan så kanske inte "reboot" gör allt den annars borde... måste testa...

Hej !

Det enda nuvarande sätt som jag känner till får att kunna boxen i standby ifrån ett script är att använda FortisWebIo som ingår i följande plugin:

viewtopic.php?f=19&t=1839

Med ditt tidigare exempel som underlag:

55 3 * * * /var/www/cgi-bin/FortisWebIo mcmd=standby 2>/dev/null

57 3 * * * /var/www/cgi-bin/FortisWebIo mcmd=standby 2>/dev/null

--

sync är er ett UNIX/Linux program som syncroniserar att filer är ordentligt lagrade på disk.

Att man gör det 3gånger är en gammal "yrkesskada" att se till att det blir ordentligt gjort, inför ex omstart eller

stopp av maskin.

PS ! Jag har Ej testat detta att det fungerar i sin helhet. Det får du gärna testa och återkomma om.

/Mvh Ants war :)

Posted · Report post

55 3 * * * standby

57 3 * * * wake up

Innan uppgraderingen och allt strul, så har faktiskt EPG och timerinställningarna fungerat felfritt, även efter omsatt.

av boxen.

Posted · Report post

Detta verkar intressant, kände inte alls till detta. När jag tänker efter havererade allt när jag bytte till en annan kanallista, efter uppgradering till 2.11.34. Det som är lite knepigt är att jag har installerat om burken (MB9), men problem kvarstår. Men man verkar ju inte nollställa all information vid ominstallation och factory-reset. Så det kanske är något som ligger kvar.

Skall göra ett nytt försök med en annan kanallista.

Har under dagen rensat kanalinställingarna och gjort en ny kanalsökning. Nu står jag i ett läge där EPG verkar fungera.

Så nu återstår jobbet att redigera kanallistan. Vilket program är bäst? hittade två varianter, DrEditHD eller Polaredit.

Posted · Report post

Innan uppgraderingen och allt strul, så har faktiskt EPG och timerinställningarna fungerat felfritt, även efter omsatt.

av boxen.

För mig har EPG fungerat så till vida att jag hela tiden har en uppdaterad EPG. Men den extrainformation man har på programmen, 1 dag framåt (var det inte två dagar förr i tiden?) den "följer inte med".

Alltså, om jag tar bort EPT.txt och startar om boxen läser den in ny EPG och för program upp till 1 dygn framåt får jag med Programinformationen, dvs texten där det står vad filmen handlar om osv. Ett dygn senare är det tomt (står "Ingen programinformation" eller nåt sånt) och förblir så trots att information så klart finns med i strömmen.

Menar du att du inte har det problemet??

Posted · Report post

Har under dagen rensat kanalinställingarna och gjort en ny kanalsökning. Nu står jag i ett läge där EPG verkar fungera.

Så nu återstår jobbet att redigera kanallistan. Vilket program är bäst? hittade två varianter, DrEditHD eller Polaredit.

Varför inte redigera direkt i boxen går rätt smidigt

Meny/Systemverktyg/Kanahantering

Välj: Visa/dölj favoritlista välj ett namn t.ex.” Mina favoriter” på din favorit lista

Tryck ”ok” på alla kanaler du vill ha i din favoritlista

Klart

Går ur menyn tryck FAV knappen välj din ”Mina favoriter” favoritlista

Tryck meny /Huvudmeny Systemverktyg / Kanalhantering

Välj ”Flytta kanaler”

Flytta markören till den kanalen du vill flytta tryck ”OK”

Flytta markören sedan till den plats du vill ha kanalen tryck ”grönknapp”

Går bra att flytta flera kanaler samtidigt

Exit

Klart!

Posted · Report post

Na jag vill inte sitta och editera kanalerna mha fjärrkontrollen, provade Dr Edit eller vad programmet heter. Samma elände igen. EPG fungerar innan jag ger mig på editeringen, efteråt...så ja då var man tillbaka på ruta noll igen.

Men att det fungerar innan kanalediteringen är ju i allfall ett litet framsteg. ;)

Posted · Report post

I ett sista desperat försök att få till EPG, så körde jag EPG-cleaner, vilket resulterade i ett annat fenomen.

Nu står MB9:an och bootar om...i all oändlighet.

Snart blir det bojsänke av eländet... :evil:

Posted · Report post

I ett sista desperat försök att få till EPG, så körde jag EPG-cleaner, vilket resulterade i ett annat fenomen.

Nu står MB9:an och bootar om...i all oändlighet.

Snart blir det bojsänke av eländet... :evil:

Det är inte helt lyckat att sätta det plugin i ”automatiskt”

Har du webinface installerat?

Prova med att logga in där och stäng av automatiskt

Jag lyckades stänga av ett annat plugin, som inte gillade en ny mjukvara

Utan kraschade mottagaren när den startat upp

Eller prova med USB minne med ett plugin och när rutan kommer upp välj ”formatera anvndardata”

Eller kontakta Ants war om han har någon mer avancerad lösning…