MB6HD: Installera Enigma2 utan "null modem" kabel

57 posts in this topic

Posted · Report post

OBS!!! Jag tar inget ansvar för din box. Du gör detta helt på egen risk. Försök dig inte på det om du är osäker på vad du gör. Guiden är endast för Miraclebox 6 HD och INTE för 6 HD PLUS. Alltså bara den boxen som saknar frontdisplay.

Du har blivit varnad!

1. Ladda ner Boxkit pluginet och installera det på din box: https://www.dropbox.com/s/jvsx1n2sgp5vd ... .5_bin.rar

2. Starta pluginet (ej autostart)

3. När pluginet har startat så verkar det som att inget har hänt, tryck "Ok" på fjärrkontrollen så dyker en meny upp.

4. Välj alternativ "6" och ändra språk till engelska

5. Välj sedan alternativ "4" och ändra Reseller ID till Octagon 918SE+

6. Ladda ner och installera Octagon 918SE+ mjukvara: https://www.dropbox.com/s/jf8acyrmwkg9m ... 3Jan11.ird

7. Ladda ner "Bootloader 6.46": https://www.dropbox.com/s/byfmlltq762fg ... .L6.46.zip

8. Packa upp zip filen till ett usb minne.

9. Stäng av din box och stoppa in minnet.

10. Tryck och håll inne "Kanal UPP" på boxen tills din box har uppdaterat bootloadern.

11. Starta om och din box är nu redo för att köra Enigma2 images.

Valfritt: Du kan starta Boxkit igen och ändra tillbaka Reseller ID till Miraclebox 6 och flasha in Miracles original mjukvara ifall du mot förmodan vill använda den i framtiden. Annars kan du ha kvar Octagon mjukvaran.

12. Ladda nu ner någon image med Enigma2 och lägg "root.img" och "uImgae" filerna i rooten på ett FAT32 formaterat usb minne.

13. Stäng av boxen och stoppa i minnet.

14. Tryck och håll inne "Kanal NER" på boxen tills Enigma2 imagen startar.

Nu kommer din box alltid att starta med Enigma2. Vill du starta miracles/octagons mjukvara så stänger du av boxen "Deep standby" och tar ur usb minnet. Då startar vanliga miracle/octagon. När du vill starta Enigma igen så stoppar du i minnet och startar med "Kanal NER"

Lite olika images att testa:

HDMU: http://images.hdmedia-universe.com/inde ... ir=hs7110/ (tror sidan kräver registrering)

Nebula: http://www.octagon-forum.com/index.php? ... -16-10-12/ (sidan kräver registrering och är på tyska)

HAARP: http://www.hdfreaks.cc/index.php?page=T ... eadID=5797

En annan Nebula: http://fortisclub.com/en/file/item/down ... 3-v30.html (den här är på ryska men går att ändra språk till valfritt)

Posted · Report post

Super!

Jag är sugen på att testa HDMU-imagen men hur hittar jag rätt image på sidan du länkat till? Har registrerat mig - går till nerladdningssidan för images men 918SE+ finns inte listad där. Den som kommer närmast är 918GSE+ och den är väl till plusvarianten av MB 6. Eller har jag fel?

Jag imponeras av er som lägger ner detta jobb och delar med er till alla andra. TACK!

// Coolingen

Posted · Report post

Ahhh! Kanske kom på det själv. Det är den som heter hs7110, eller?

// Coolingen

Posted · Report post

Ahhh! Kanske kom på det själv. Det är den som heter hs7110, eller?

// Coolingen

Stämmer bra, hs7110 är det du ska köra på, aldrig den versionen som har G i sitt namn :-P

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Posted · Report post

Upptäckte precis att länken till HDMU inte fungerar, men om ni högerklickar på länken och kopierar den så verkar det fungera om man klistrar in den i adressfältet.

Om ni hittar Enigma2 images till någon av följande boxar:

Octagon 918 SE+

Fortis HS-7110

GoldMaster 1040/1045

Optibox Gekko

Rebox RE-2200

Skyway Light

HD Box FS-7110

Openbox S4

ICom HD-1070

Dynavision DV-5000

GI S8580

XCruiser XDSR 380

Dreamsky HD4

Supermax 7100

SkySat Mini

Icecrypt S3500

Miraclebox 6

Vegasat X1

Atemio 500/510

Så borde dessa fungera, tack för listan till: Julez101 :)

Posted · Report post

Upptäckte precis att länken till HDMU inte fungerar, men om ni högerklickar på länken och kopierar den så verkar det fungera om man klistrar in den i adressfältet.

Om ni hittar Enigma2 images till någon av följande boxar:

Octagon 918 SE+

Fortis HS-7110

GoldMaster 1040/1045

Optibox Gekko

Rebox RE-2200

Skyway Light

HD Box FS-7110

Openbox S4

ICom HD-1070

Dynavision DV-5000

GI S8580

XCruiser XDSR 380

Dreamsky HD4

Supermax 7100

SkySat Mini

Icecrypt S3500

Miraclebox 6

Vegasat X1

Atemio 500/510

Så borde dessa fungera, tack för listan till: Julez101 :)

Fucking excellent, thanks mate! Done a pretty great job, very detailed and I couldn't translate my tutorial the way you have. Thanks and I will see what I can do to get the HDMU sorted for you. What did you say needed to be done, key mapping? I think the software is open source so I will alter it according to the miraclebox remote functions. Ill upload a final image soon but will get to work on it this weekend. Working up in solna but back in good old skÅne the weekend!

Posted · Report post

Fucking excellent, thanks mate! Done a pretty great job, very detailed and I couldn't translate my tutorial the way you have. Thanks and I will see what I can do to get the HDMU sorted for you. What did you say needed to be done, key mapping? I think the software is open source so I will alter it according to the miraclebox remote functions. Ill upload a final image soon but will get to work on it this weekend. Working up in solna but back in good old skÅne the weekend!

Thanks mate :-D

Skåne you say, cool, maybe we can grab a beer sometime :-P

Yeah, I don't really like HDMUs keymap.xml. Long/short press on power do the same even if I set short = standby and long = power menu, In settings. Tried another keymap from plugin menu but didn't really liked it either. Would lika a keymap where subtitle and other buttons works. Don't need the whole image. The xml file would be enough :-D I'm too noobish to try to alter the keymap myself :-(

Posted · Report post

Hej igen.

Fick igång Nebulan fint (även provat HDMU:n men tycker om Nebulan mer) och kopplade USB-minnet och en usb-hårddisk till en usb-hubb men Nebulan bootar inte om hårddisken är ansluten samtidigt. Har ni någon hårddisk ansluten till era boxar? Inspelning är ju trevligt att ha.

// Med vänlig hälsning Coolingen

Posted · Report post

Hej igen.

Fick igång Nebulan fint (även provat HDMU:n men tycker om Nebulan mer) och kopplade USB-minnet och en usb-hårddisk till en usb-hubb men Nebulan bootar inte om hårddisken är ansluten samtidigt. Har ni någon hårddisk ansluten till era boxar? Inspelning är ju trevligt att ha.

// Med vänlig hälsning Coolingen

Jag kör mot en NAS men tycker det fungerar dåligt, hackar vid timeshift o så. Skulle vilja testa me usb hårddisk men saknar hubb. Kan man inte boota utan hårddisken ansluten till hubben o sedan koppla in den? Sen kan man bara köra standby utan "deep standby"? Eller den mountar inte då?

Posted · Report post

Du har helt rätt och jag kom också på det. De få gånger man behöver starta från deep standby kan man ju tillfälligt dra ur disken och det funkar bra. Ska testa timeshiften och återkommer med resultat. Allt är ju så NYTT ny. Och kul!!! Hihi.

//Coolingen

Posted · Report post

Du har helt rätt och jag kom också på det. De få gånger man behöver starta från deep standby kan man ju tillfälligt dra ur disken och det funkar bra. Ska testa timeshiften och återkommer med resultat. Allt är ju så NYTT ny. Och kul!!! Hihi.

//Coolingen

Hoppas det funkar. Prova gärna på en HD kanal om du har möjlighet. Det är just HD kanalerna som strular mest för mig mot NAS. Men även vanliga kanaler strular. Framförallt om jag spolar fram o tillbaka några gånger så blir det väldigt hackigt efter det :-(

Visst är det nytt o kul, jag är för första gången nöjd med min box (haft den sen juni). Riktigt dålig mjukvara från "miracle" me bristande epg. Nu fungerar epg'n klockrent. Kanalhanteringen är underbar me DreamboxEdit jämfört me DrEdit och PolarEdit. Picons är lite skoj att ha, det finns gott om plugin, imdb m.fl. Ja, allt är bara så mycket bättre nu :-D

Posted · Report post

Ett tips bara, när du har ställt in din image o fixat alla kanaler, installerat cams m.m. Gör dig själv en tjänst och kopiera över root.img o uImage från usb stickan till datorn. Då har du en image me dina inställningar och kan snabbt "börja om" utan att behöva börja från scratch. Det har hänt mig några gånger att imagen har blivit korrupt vid ändring av inställningar och installation av plugins så jag har fått börja me ren image ett antal gånger. Men nu har jag gjort några backups under resans gång och får snabbt igång boxen igen om nåt strular ;-)

Sparar lite tid då jag slipper konfigurera mounts mot nasen, lägga in oscam, skicka över kanallista m.m. Allt finns ju redan i "min" image backup.

Posted · Report post

Tack för tipsen! Håller på att försöka få till hårddisken att funka. Ser att den finns där men kan inte mounta den rätt. Får fortsätta labba lite. Du vet förresten inte om det går att fixa de korrupta Å:na på något vis? De ser ut som kinesiska tecken. Ä och Ö är OK.

//Coolingen

Posted · Report post

Tack för tipsen! Håller på att försöka få till hårddisken att funka. Ser att den finns där men kan inte mounta den rätt. Får fortsätta labba lite. Du vet förresten inte om det går att fixa de korrupta Å:na på något vis? De ser ut som kinesiska tecken. Ä och Ö är OK.

//Coolingen

Testa: menu/PKT Blue Panel/Skin Setup/"EPG" Fonts fix/"Green button" Change

Posted · Report post

Det gick bra att ladda ner font-fixen men när enigman startade om så låste det sig. Drog sladden och startade om men enigman låste i uppstarten då också. Slängde på backupen jag gjorde enligt rodak:s rekommendation (Tack rodak :)) men nu får jag inte nebulan att boota utan den hoppar till Octagon-installationen. Trycker pil upp - vilket har funkat förut. Lade på original filerna (root.image och ulmage) och då bootar den men då är ju alla inställningarna rökta. Tips?

På usb-minnet fanns en massa crash-loggar på ca 2 kB styck.

// Coolingen

Posted · Report post

Det gick bra att ladda ner font-fixen men när enigman startade om så låste det sig. Drog sladden och startade om men enigman låste i uppstarten då också. Slängde på backupen jag gjorde enligt rodak:s rekommendation (Tack rodak :)) men nu får jag inte nebulan att boota utan den hoppar till Octagon-installationen. Trycker pil upp - vilket har funkat förut. Lade på original filerna (root.image och ulmage) och då bootar den men då är ju alla inställningarna rökta. Tips?

På usb-minnet fanns en massa crash-loggar på ca 2 kB styck.

// Coolingen

Du ska trycka pil ner :-D Men din backup kanske också är korrupt? Min backup har funkat flera gånger iaf, kanske ren otur att backupen du gjorde också är kass o då är det bara till att börja om :-( Fast märkligt att den hoppar till octagon, min har bara rebootat oändligt när imagen har varit korrupt. Prova lägga din root.img backup och en helt ren uImage på minnet och se om den bootar då.

Posted · Report post

Ahh, skrev fel. Klart det är pil ner jag tryckt :oops: . Jag misstänker att det är som du säger att man får börja om. Vad gäller backupen vore det konstigt om den vore korrupt i och med att jag, igår, stängde ner boxen (strömlös), ryckte USB-minnet, kopierade filerna till datorn, i med minnet i boxen igen, i med sladden och den bootade hur fint som helst då. Jag har provat , som du säger, att boota med nya filer och då bootar den så det kan ha blivit något i kopieringen av filerna. Något trist att börja om men jag har kanallistan sparad i DreamBoxEdit i alla fall, så sååå jobbigt blir det inte. Skam den som ger sig! :x

// Mvh Coolingen

Posted · Report post

Nu såg jag att jag inte läst ditt förra inlägg ordentligt. Jag ska prova med en ren ulmage (eller som jag lite skämtsamt brukar kalla den - ölmage :) ) snarast - det låter spännande!

// C

Posted · Report post

Det funkade!! Nu är det uppe och rullar igen med alla inställningar intakta.

Tack! Tack! Tack! Tack! Tack! Tack! Tack! Tack! Tack för hjälpen!

//Coolingen

Posted · Report post

Ahh, skrev fel. Klart det är pil ner jag tryckt :oops: . Jag misstänker att det är som du säger att man får börja om. Vad gäller backupen vore det konstigt om den vore korrupt i och med att jag, igår, stängde ner boxen (strömlös), ryckte USB-minnet, kopierade filerna till datorn, i med minnet i boxen igen, i med sladden och den bootade hur fint som helst då. Jag har provat , som du säger, att boota med nya filer och då bootar den så det kan ha blivit något i kopieringen av filerna. Något trist att börja om men jag har kanallistan sparad i DreamBoxEdit i alla fall, så sååå jobbigt blir det inte. Skam den som ger sig! :x

// Mvh Coolingen

root.img är ju rätt stor. Så inte omöjligt att den blev korrupt när du kopierade över den till datorn. Vill man va 100% säker när man kopierar "stora" filer så får man nästan köra en md5 check, men kanske lite overkill :-P Hoppas det funkar att bara ersätta uImage. Lycka till :-)

Posted · Report post

Det funkade!! Nu är det uppe och rullar igen med alla inställningar intakta.

Tack! Tack! Tack! Tack! Tack! Tack! Tack! Tack! Tack för hjälpen!

//Coolingen

Fan vad nice :-D Gör nu en ny backup ;-) Funkar undertexterna också? Med Å?

Posted · Report post

//Coolingen

Fick du mountat disken o testat timeshift? :-P

Posted · Report post

Gjorde ett nytt försök med font-fixen men det blev samma hängning, så kinesiska å:na är kvar. Lämnar det så länge. Jag har tyvärr inte fått in disken ännu. Ska prova att lägga in mounting-script i bootup-filen men det får bli en annan kväll. Får inte röra boxen mer ikväll nu :cry:

// Coolingen

Posted · Report post

Har nu gjort en nyinstallation av Nebulan och allt rullar fint. Fonts fixen var inga problem att installera och disken funkar fint även om man gör en hård uppstart. Det som inte funkar som jag vill är epg:n. Den tappas på flera kanaler ofta. Har testat med inställningar på crossepg men det blir inte bättre. Hur har ni gjort era epg-inställningar för att få det att fungera så bra som ni säger? Har jag missat att ställa in något, tro?

Posted · Report post

Har nu gjort en nyinstallation av Nebulan och allt rullar fint. Fonts fixen var inga problem att installera och disken funkar fint även om man gör en hård uppstart. Det som inte funkar som jag vill är epg:n. Den tappas på flera kanaler ofta. Har testat med inställningar på crossepg men det blir inte bättre. Hur har ni gjort era epg-inställningar för att få det att fungera så bra som ni säger? Har jag missat att ställa in något, tro?

Ställ dig på "Motors Tv" några minuter om du kör CD eller "Viasat Motor" om du kör viasat. Inga plugins som crossepg. Hämtar epg från satelliterna utan problem.