Sign in to follow this  
Followers 0

GUIDE: Konvertera dina inspelningar

3 posts in this topic

Posted · Report post

Program du behöver:

meGUI: http://sourceforge.net/projects/megui/

Avisynth: http://sourceforge.net/projects/avisynth2/

+Codec installerat

GUIDE: Konvertera dina SD-inspelningar

SD (Standard Defintion) 720x576i (p)

i=interlaced

1. Öppna upp meGUI:s programmapp. tools > dgindex > DGIndex.exe

2. File > Open och öppna filen (filerna) som är inspelningen. .ts, .ts1, .ts2 osv > OK

- Om ett meddelande dyker upp gör du såhär:
    1. Stream > Detect PIDS: Raw
    2. Markera och klicka "Set Video" tills du får fram en bild
    - Notera att krascher kan ske. Då börjar du bara om och kommer tillbaka till Detect PIDS: Raw
    3. Markera och klicka "Set Audio"
    - För att kolla om du har fått ljud klickar du File > Play och du har ljud när det står något i Audiorutan

3. File > Save Project ; En .d2v-fil samt ljudfil kommer dyka upp i samma mapp som source:n

4. Starta meGUI > Tools > AviSynth Script Creator

5. Video Input > Välj .d2v filen > Sätt input DAR till den aspekten inspelningen är i. (Oftast 16:9)

- Här kan du croppa videon och ändra storlek.

- Optimala storleken på videon är 704x396 för 16:9. 640x480 för 4:3.

6. Source type: Interlaced; Field order: Top Field First; Deinterlace: Yadif > Save

- Om du vill ha en större storlek på videon än 720x576 gör du såhär:
    Öppna den nyligen skapade .avs filen > Vid LanscosResize ändrar du storleken

- Om du vill bli av med reklam och annat gör du följande:
    1. Tools > AVS Cutter
    2. Välj vart du vill börja ifrån och klicka Zone Start
    3. Väl vart du vill sluta och klicka Zone End > Set > Segment har skapats
    4. Skapa flera segment för att bli av med reklamen. Du väljer bort reklamen med hjälp av steg 2-3
    5. När du är färdig klickar du "Do all and close"
    - Notera att det är bra om du klickar "Reopen Video Preview" för att cutsen ska aktiveras

7. Audio Input > Välj ljudfilen som skapades tidigare

- Om du haranvänt dig av AVS Cutter gör du följande:
    Cuts: > Välj .clt som ska finnas i samma mapp som source:n

8. Välj codec och settings vid Encoder Settings > AutoEncode > Välj NoTargetSize > Queue

9. Välj Queue fliken > Klicka på Start

Konverteringen påbörjar och förhoppningsvis blir du nöjd! Det olika lång tid beroende på hur bra din dator är samt hur lång din inspelning är.

GUIDE: Konvertera dina HD-inspelningar

HD (High Definition) 1280x720p (i)

p=progressive

Full-HD 1920x1080i (p)

Jag har försökt på många olika sätt och behöver hjälp med detta. Svara om ni vet hur man konverterar HD-inspelningar. Jag har flera filer (lång inspelning) och vet inte hur jag ska få ihop dessa till en .ts fil. Får jag svar så kommer jag definitivt att avsluta denna guide om det är så att folk vill veta hur man går tillväga.

Sen undrar hur man får in bilder på detta forum. Får meddelandet att den inte kan avgöra storleken på bilderna.

polly4you likes this

Posted · Report post

Program du behöver:

och vet inte hur jag ska få ihop dessa till en .ts fil. Får jag svar så kommer jag definitivt att avsluta denna guide om det är så att folk vill veta hur man går tillväga.

Sen undrar hur man får in bilder på detta forum. Får meddelandet att den inte kan avgöra storleken på bilderna.

detta är ett sätt att sätta ihop flera ts-filer till en, dock ingen konvertering med detta

copy /b "Avatar.ts" + "Avatar.ts1" + "Avatar.ts2" "Avatar_merged.ts"

i ett dosfönster

Posted · Report post

Jag kom på hur man kunde joina .ts filerna, tacksam för svar. Använde mig av "tssplitter". Jag skulle teoretiskt sätt kunna avsluta guiden om jag bara fick tillåtelse att få redigera mitt inlägg. Dock så lyckas jag inte göra en del andra saker, men det kan ha o göra med min dator.

Skulle vara intressant att höra hur andra gör för att klippa bort delar av sina inspelningar och konvertera dem.