Sign in to follow this  
Followers 0

Hårddiskhastighets betydelse

13 posts in this topic

Posted · Report post

Jag har en 5400 rpm 1 TB-SATA-hårddisk i min Miraclebox 9 HD TWIN S2x2-box. Enligt boxens hastighetstest av hårddisken klarar den 253 MBit/s vilket ska vara tillräckligt för 1 inspelning i HD-kvalitet och timeshift eller för två samtidiga HD-inspelningar utan timeshift. Tidigare idag fick jag värdet 183 MBit/s med samma inspelningsbegränsningar. Nu undrar jag om någon med en 7200 rpm-hårddisk eller snabbare kan hantera mer samtidiga inspelningar eller om det är boxen som är begränsningen?

Posted · Report post

Jag har en 5400 rpm 1 TB-SATA-hårddisk i min Miraclebox 9 HD TWIN S2x2-box. Enligt boxens hastighetstest av hårddisken klarar den 253 MBit/s vilket ska vara tillräckligt för 1 inspelning i HD-kvalitet och timeshift eller för två samtidiga HD-inspelningar utan timeshift. Tidigare idag fick jag värdet 183 MBit/s med samma inspelningsbegränsningar. Nu undrar jag om någon med en 7200 rpm-hårddisk eller snabbare kan hantera mer samtidiga inspelningar eller om det är boxen som är begränsningen?

Jag har för mig att jag har kört disktesten någon gång, men nu när jag letar så hittar jag den inte i menyerna, vart låg den?

Jag antar att det är en SATA-II controller i boxen vilket skulle ge en maxhastighet på ca 300 Mb/s oavsett vad du skulle stoppa i den.

Posted · Report post

Jag har mottagaren i sommarstugan så jag får försöka minnas vad jag gjorde. Jag tror det var i tur och ordning Huvudmenyn, alternativet längst till vänster, alternativet Lagringshantering, välj Hårddisk och sedan röd knapp för Prestandatest eller Hastighetstest. Detta med firmware 2.11.34. Hur snabb hårddisk har du monterat i din mottagare? Om du har rätt i att det är en SATA-II-controller i mottagaren borde hårddiskar med en prestanda på 300 MBit/s eller snabbare ge mer fart åt inspelandet. Teoretiskt borde en 7200 rpm hårddisk kunna pressa ut lite mer inspelningsfast jämfört med min nuvarande 5400 rpm-dito.

Posted · Report post

grön knapp=hastighetstest, får ut 257 på min 5400rpm disk

Posted · Report post

grön knapp=hastighetstest, får ut 290 på min 7500 rpm interna disk.

Posted · Report post

Så det verkar som 7200 rpm(?) hårddiskar ger lite mer fart på filskrivandet trots allt. Fick du kjello veta hur många samtidiga videoströmmar boxen tyckte att hårddisken kunde hantera?

Posted · Report post

Dum fråga, men har du provat hur många du kan spela in?

Testa att spela in SVT1HD och SVT2HD, de ligger på samma transponder, sen kan du prova att spela in fler kanaler på en annan transponder. Kolla ex här http://se.kingofsat.net/pack-canaldigitalnordic.php

Jag tror inte att intern hårddisk ska kunna få problem med hastigheten. Hela transpondern där SVT sänder är på drygt 55Mbps, jag tror SVT sänder med ca 15Mbps/kanal vilket är bland de högre.

Posted · Report post

jag kan spela in STV1HD, SVT1HD, TV4HD och kolla på 5HD men då verkar inte timeshift funka längre på 5HD.

Posted · Report post

med 2HD inspelningar funkar timeshift på en tredje HD

Posted · Report post

Jag kan inte mycket om detta men:

Testade interna HD:n ett antal gånger med följande variationer: 287, 320,291,287, 318MBits/s.

Status för systemet: 1*HD + Timeshift eller 2*HD

Framför blå pelare(standard) står: 1*HD + Tms-- 140MBits/s--( max pelarhöjd 240MBits/s)

Hur man får fram mera info vet jag inte.

Posted · Report post

Så det verkar som 7200 rpm(?) hårddiskar ger lite mer fart på filskrivandet trots allt. Fick du kjello veta hur många samtidiga videoströmmar boxen tyckte att hårddisken kunde hantera?

Kom ihåg att disktesten är en uppskattning som ger en ungefärlig vink hur mycket som kan sparas samtidigt, det är flera faktorer som spelar in. Hur testet utförs, fragmentering etc. Det lättaste och säkraste beskedet får du nog om du gör som Papi Raul föreslår och helt enkelt testar.

Posted · Report post

Dum fråga, men har du provat hur många du kan spela in?

Testa att spela in SVT1HD och SVT2HD, de ligger på samma transponder, sen kan du prova att spela in fler kanaler på en annan transponder. Kolla ex här http://se.kingofsat.net/pack-canaldigitalnordic.php

Jag tror inte att intern hårddisk ska kunna få problem med hastigheten. Hela transpondern där SVT sänder är på drygt 55Mbps, jag tror SVT sänder med ca 15Mbps/kanal vilket är bland de högre.

Jag har "bara" provat att spela in en SDTV-kanal och försökte titta på en annan SDTV-kanal. Tyvärr måst jag ha gjort något fel för mottagaren bytte till den inspelade kanalen när det valda programmet började och hitade med att avsluta inspelningen av programmet om jag bytte tillbaka till den kanal jag hade tänkt att titta på medan inspelningen skedde i bakgrunden. Vad beror det här beteendet på? Man ska väl kunna spela in ett program och titta på ett annat? Eller det kanske iunte fungerade för att jag inte monterat Dual LNB, dubbla DiSeqC-switchar och dubbla antennkablar ännu?

Jag provar enligt din metod när jag slår på boxen nästa gång.

Posted · Report post

Jag kan spela in ett program med S2 och samtidigt titta på vilket program som helst på T2. Min uppfattning är att spelar jag in med mottagare"tuner" 1(S2) då är det "tuner"2(T2) jag kan välja om jag vill se på annat program samtidigt. :D