Sign in to follow this  
Followers 0

Hur ställer man in 2 huvuden

42 posts in this topic

Posted · Report post

Vi kan se bort fra hvad viking skrev om LNB'erne,for det er jo iorden - men det kan tänkas at

LNB'n er defekt ,prov at sätta den över på 1°w ock se om den värker ,det kan ochså

våra en fråga om beslaget til LNB'erne er korrekt - afstanden mellan de to skal våra

6 cm. ock vinklen 6° - og de er väl fast montert ock kan inte drejes ?

Det vil vara en god ide at skriva frekvensen 11996(H)kanal 10 ind i Satellitkonfiguration

så får du också billed med det samma.

vh/Bosse

Posted · Report post

UPDATE!

Har nu hittat både Thor och Sirius!! YEEEY! :D

MEN...det är alltid ett men... Det är så att jag måste flytta parabolen 1-2milimeter åt höger och vänster så kommer respektive in. Betyder det att huvud-hållaren är för kort mellan huvudena eller för lång mellan huvudena?

Posted · Report post

Har du en skena som du kan justera avståndet på lnb'na? Om inte Åk å köp rätt sidmatarfäste. Skulle tippa på att de står för långt isär.

Om du kan justera är det väll bara att justera det huvudet som du ej har bild på tills du får bild.

Posted · Report post

Nej tyvärr inte, det är en fast plasthållare som jag fick med i ett så kallat paket "nordenparabol".

Då tycker man att det ska vara det mellanrummet som det bör vara? Eller?

Men det låter väl som att jag får försöka köpa nått som man kan ställa avståndet på huvudena?

Posted · Report post

Det kan hjälpa med att vrida huvudena lite. För oftast brukar det vara fast avstånd på just 6° när man köper en nordenparabol. Härligt att höra att du fick in båda till slut dock :D

Posted · Report post

Hej kekke

Hur går det - har du fåt klarat problemet med parabolen ?

vh/Bosse

Posted · Report post

kekke har inte hört av sig på flera dagar så det är nog ett tecken på att det fungerar ;)

Baronen likes this

Posted · Report post

Hejsan!

Sorry att jag inte hört av mig...

men båda huvuden fungerar, men inte tillsammans om man säger så, har inte haft ork att fixa med dem.

Ska se om jag kan fixa så båda huvuden fungerar tillsammans men måste då försöka få till vinkeln mellan huvudena. Vill inte hålla på att vrida parabolen hela tiden ;).

Ska först försöka att vrida lite på ena huvudet, funkar inte det så antar jag att jag måste köpa en annan hållare eller nått?

Posted · Report post

Trist at höre ,men på månge paraboler skal stången med LNB'en slåes ut og for at

låses skal der nogle gånge brukes stor kraft - om den ikke er helt på plads kan

det muligvis give dette problem - du kan da prove om det kan våra felet.

vh/Bosse

Posted · Report post

Hej!

Jag har samma problem!

Jag har en dreambox med 80% signalstyrka men ingen kvalite!

Jag har ist för 2 st huvuden, 2paraboler.

Thor parabolen har ett quad lnb och sirius har ett twin lnb.

Fattar inte hur jag ska få detta att funka! Håller på att bli tokig!

Har testat att ställa in allt som ni har skrivit på den här tråden utan framgång!

Vore tacksam för all hjälp jag kan få!

Posted · Report post

Hej!

Jag har samma problem!

Har testat att ställa in allt som ni har skrivit på den här tråden utan framgång!

Det låter som parabolerna inte är rätt injusterade, det är inte ovanligt att signalstyrkan i satellitmottagare visar visar 80 % även om där inte är någon signal som går att ta emot. Signalstyrkan beror mestadels på förstärkningen i LNB:n och hur mycket dämpning det är i anslutna koaxialkablar, switchar och dyligt varför det är ett mycket dåligt mått på hur bra signalen är. Det du ska kolla på när du finjusterar paraboler, LNB etc är signalkvalitén som ska vara så hög som möjligt.

Thor och Sirius utsändningar som är riktade mot Norden är mycket starka och går därför att få in med 60-70 cm parabol på de flesta platser i Sverige. Om en sk "norden parabol" används med två LNB bör dock parabolen vara minst 80 cm eftersom sidmatning ger försämrad prestanda.

Det finns dock transpondrar på Sirius som inte vänder sig till Sverige och kräver större parabol för stabil mottagning.

Innan du börjar justera parabolerna kolla så att det är rätt inställningar i satellitmottagaren. Vad har du för switch för att växla mellan LNB:erna? Kolla noga så att DISEqC inställningarna är rätt i mottagaren och att rätt satellit och transponder är invald.

Posted · Report post

Hej!

Jag har samma problem!

Hade samma problem idag när jag fixade allt.. det jag gjorde va o ta ner en "app" till iphonen som heter satfinder. skit bra o enkel .

min parabol va fel inställd spelade ingen roll hur jag hade den så hade jag 81% i signal men 0% i kvalitet.

kolla så du har kopplat rätt med alla kablar från huvud till switch

jag har 2 x Maximum Twin LNB 0.1 dB och 2 x DiSEqC-switch 2/1 o dom ska kopplas som en vanlig switch fast med dubbla kablar. :)

//B

Posted · Report post

Hej!

Jag har lite samma problem.. Det ska sägas att jag e beginner inom detta område:) Jag får in bild från Canal + Viasat men när jag spelar in och ska kolla på ngt annat prog så står det "ingen signal tuner 2"??

Hoppas ngn kan ge en riktig bra redovisning via tel eller meddelande ang detta! Gärna utförligt då jag e novice.. har haft en granne "Tv tekniker" som ställt in parabolen och huvud.. Har även 2 switchar och dubbla kablar in i boxen..

// Tacksam för hjälp....

Posted · Report post

Har problem med att få in canal digital samt viasat.

Såhär ser inställningarna i boxen ut.

Thor

frekvens 10747

Lnb ström =på

lnb-typ = universal

lnb- frekvens 9750

10600

diseq-läge 1/av

Sirius

frekvens 10729

Lnb ström =på

lnb-typ = universal

lnb- frekvens 9750

10600

diseq-läge av/2

Jag har 90-95% styrka på båda 2 men ingen kvalitet, har även ställt sirius på disecq läge 2/av hur ska den vara ställd?

Har fått in båda men inte samtidigt :(

Posted · Report post

Har fått det att fungera nu, verkar inte spela någon roll om jag kör 2/av eller av/2 på sirius. Ska det vara så?

Sedan får jag inte in canal + sport 3 och canal + sport extra får bara krypterad kanal är det ett vanligt fel?

Har senaste firmware men men resettade inte när jag uppdaterade.

Posted · Report post

Sedan får jag inte in canal + sport 3 och canal + sport extra får bara krypterad kanal är det ett vanligt fel?

.

Canal + Sport 3 är endast för Norska kunder