Sign in to follow this  
Followers 0

IP adress

5 posts in this topic

Posted · Report post

Kan man låsa IP-adresen för jag har offta strömavbrot så IP-adresen blir bytad ut på min M9 :?:

Posted · Report post

Kan man låsa IP-adresen för jag har offta strömavbrot så IP-adresen blir bytad ut på min M9 :?:

Ja, det finns flera sätt att lösa detta, beroende på hur du kör. Om du kör DHCP vilket jag antar eftersom ip blir bytt så kan du reservera adressen i DHCP scopet till Miracleboxen. Hur du gör detta beror på vad du använder som DHCP server. Vanligast är förmodligen att man låser adressen i DHCP scopet på MAC adressen för Miracleboxen.

Ett annat sätt är ju att förlänga leasetiden på adresserna eller att helt enkelt sätta en manuell IP på Miracleboxen. Se dock i sådana fall till att du inte sätter en manuell adress som redan finns i det DHCP scope du delar ut.

Posted · Report post

Var går jag in för att låsa den då i menyn?

Posted · Report post

Var går jag in för att låsa den då i menyn?

För att låsa ip adressen till din miraclebox via DHCP så går du in på din DHCP server (den enhet som delar ut ip adresserna). Det är inte en inställning i Miracleboxen. Hur du ändrar detta i detalj beror på vad som agerar DHCP server i ditt nätverk. Delas adresserna i ditt nätverk via DHCP?

Posted · Report post

Det andra valet är att gå in i nätverksinställningarna i din Miraclebox och välja statisk IP-adress. Se bara till att din DHCP server (oftast din router eller ditt kombinerade adsl-modem+router som du fått ifrån din ISP) inte kan dela ut IP-nummer i samma nummerserier som numret du väljer till din Miraclebox.

Exempel: Gå in i din router (vilken ofta nås på http://192.168.0.1 eller http://192.168.1.1 när den levereras). Vi antar att den har IP-nummer 192.168.0.1. Ändra då DHCP-nummerserien till 192.168.0.100 - 192.168.0.254. Ge sedan din Miraclebox ett fast IP-nummer mellan 192.168.0.2 och 192.168.0.99 (inklusive .2 och .99). Om du har flera apparater med fasta IP-nummer måste dessa naturligtvis tas hänsyn till också.

Klart.