Sign in to follow this  
Followers 0

Miraclebox Premium COMBO - Comhem

14 posts in this topic

Posted · Report post

Hej igen,

Jag kom efter en separation på att jag skulle flytta, har hamnar i ett Comhemhus utan möjlighet till att sätta upp en egen parabol så jag tänkte jag köper en ny Miraclebox men köper en Combo så jag kan flytta fler ggr utan att byta box.

Installerade Miraculous 1.3 direkt och blåste över min konfiguration till MgCamd och tänkte nu är det dags att söka kanaler.

Comhem har ju en massa idéer för sig med nät-id och en massa annat man kan ställa in men jag lyckades komma fram till att Symbolrate 6875 är viktigt, men den finns å andra sidan med i default-inställningarna när man ska söka kanaler på DVB-C tunern.

Konfigurationsläge: Aktiverad

Nätverks-ID: 0000 (Den tar bara 4 tecken, mitt egentliga ID är på 5)

Använd kanalsökning: Frekvensband (har testat alla möjliga)

Söker i alla EU band

Söker QAN64, QAM128 & QAM256

Hittar 8 kanaler! ingen av dem går att se för det är för pixlig mottagning.

Flyttar jag över antennsladden till min Sharp 60" med inbyggd DVB-C dekoder så hittar den rätt snabbt 108 kanaler.

Testade blåsa tillbaka originalmjukvaran från 130917 utan någon skillnad.

Har jag råkat ut för en defekt tuner?

Posted · Report post

Har även provat ta ur DVB-S2 tunern för att utesluta störningar därifrån och jag provade byta plats på DVB-C tunern...

Posted · Report post

Sitter själv med samma problem.

Har provat att ladda ner kanallistan för comhem men varje gång jag lägger in den så vill boxen göra nya inställningar och ingen kanal kommer med i kanallistan.

Posted · Report post

Hittar du också väldigt få kanaler vid sökning?

Posted · Report post

Finns en del inlägg ang detta fenomen på andra forum tex  på sweclockers forum

Posted · Report post

En länk hade ju varit toppen, eller en lösning.

Posted · Report post

Sök lite i forumtrådarna på comhit.net, där kan det finnas lite info

Posted · Report post

Det har jag självklart redan gjort, har du ingen aning behöver du inte skriva.

Posted · Report post

Jag skriver precis vad jag vill i syfte att hjälpa andra, sedan om du blir hjälpt av det eller inte, det kan ju inte jag veta.

:angry: Reported !!!

Posted · Report post

Jättetack för den ytterst hjälpsamma hjälpen...

Du är lika hjälpsam som Miraclebox.se

Reklamerar min box imorgon.

Posted · Report post

Ironi hjälper inte ,

Kan förövrigt säga att det kommit ut en REV.2 av Premiumboxen medsamma spec som gamla men med bättre & förhoppningsvis stabilare komponenter.

Jag har/haft enorma boxproblem ända sedan releasen men hoppas nu att nya boxen som jag förhoppningsvis får idag fungerar UA.

Det är väl 2 års garanti på boxen?, så det är väl bara byta ut den mot dito..

Köpte du din via Miraclebox.se?, dem om någon borde väl kunna svara på din fråga.

Köpte min via digitalboxen.com, som också handhar supporten mellan mig och tillverkare, men det har fungerat ypperligt bra.

Hjälpsamma och hyffsat snabba på att svara på mejl.

Sedan vet jag inte om C tunern lider av samma problem som s tunern i dessa boxar.

De tuners som sitter i från fabrik är felaktiga & lider av en del problem som innefattar låsningar, frysningar bitfel samt problem med kanalsökningar.

Dessa får man utbytta

Kan sedan passa på och säga att för min del har det varit väldigt fördelaktigt att köra på EGAMI istället för på Miraculous

programvara.

Dem uppdaterar programvaran frekvent med nyare drivrutiner etc.  http://image.egami-image.com/index.php?open=mbtwin

4.3.8 är nyaste, men den har jag inte provat utan kört på 4.3.3 som fungerat milsvis bättre än Miraculous eller stock programvara.

Posted · Report post

Har konstaterat samma sak och reagerade framförallt på den här delen:

"Nätverks-ID: 0000 (Den tar bara 4 tecken, mitt egentliga ID är på 5)"

Tröttnade till slut på att försöka hitta något svar på hur man ska gå tillväga och testade till slut med att skippa första siffran (4), eftersom att den ändå var samma för samtliga nätverksnummer för comhem. Jag kan bara konstatera att det verkar fungera och boxen har efter 92% scanning efter kanaler hittat 188 stycken.

Posted · Report post

Kan förresten konstatera att det inte verkar spela någon roll vad jag skriver som nätverks-id. Den hittar lika många kanaler oavsett. Däremot så lyckas den aldrig avkoda några kodade kanaler, typ TV3, Kanal5 osv. Sliter mitt hår med det där och undrar om C-tunerna i min box fungerar överhuvudtaget, eller om jag bara inte fattar vad jag ska göra för att de ska börja användas?

Posted · Report post

Svaret på min egen fråga är antagligen att ringa comhem och be dom göra om pairing, iom att jag flyttat kortet från en HD-box. Nu sitter kortet i en CI+ kompatibel CAM som är insatt i boxen, så nu är det där pairing är uppsatt, så jag kan inte verifiera om min teori stämmer för de inbyggda slottarna eller inte.