Nybörjarfrågor innan köp

24 posts in this topic

Posted · Report post

Jag har funderat på att köpa en Miraclebox, men har några frågor innan jag slår till som jag hoppas att någon av er har koll på:

1. Vad behövs det för modell av Miraclebox för att kunna spela in på flera kanaler samtidigt? Det gör jag nämligen dagligen, då jag väldigt ofta har flera program samtidigt, så det är livsviktigt.

2. Stödjer Miraclebox Boxer och det digitala marknätet utan CA-modul, och utan att det blir problem med CI+; inklusive MPEG-4-kanalerna? HD-kanaler bryr jag mig inte om i nämnvärd utsträckning, men jag vill gärna ha tillgång till MPEG-4-kanalerna i och med att de är så många i dagsläget.

3. Går det med Miraclebox att börja se en pågående inspelning i efterhand, för att exempelvis kunna spola förbi reklamen? Det är nämligen något jag gör dagligen, och det tycker jag är väldigt viktigt - att exempelvis sätta på inspelning ett program 21:00 och börja se det 21:15 för att på så sätt helt kunna slippa reklamavbrotten. Går det att göra sånt, på samma sätt som det går med "vanliga" slutna boxar med inspelning?

Är det någon skillnad mellan Miraclebox Premium och övriga modeller vid de här punkterna, och vilken är den "bästa" modellen att köpa? Jag är relativ nybörjare inom just det här området, men kunnig inom TV och videoformat i allmänhet; och är framförallt ute efter att kunna spela in TV-program i  .TS-format så att man kan importera de till datorn.

I dagsläget har jag en Sagem inspelningsbar digitalbox med dubbla tuners, men filerna den lagrar går ju tyvärr inte att komma åt på något sätt utan går bara att spela upp på samma box.

Posted (edited) · Report post

Jag har funderat på att köpa en Miraclebox, men har några frågor innan jag slår till som jag hoppas att någon av er har koll på:

1. Vad behövs det för modell av Miraclebox för att kunna spela in på flera kanaler samtidigt? Det gör jag nämligen dagligen, då jag väldigt ofta har flera program samtidigt, så det är livsviktigt.

2. Stödjer Miraclebox Boxer och det digitala marknätet utan CA-modul, och utan att det blir problem med CI+; inklusive MPEG-4-kanalerna? HD-kanaler bryr jag mig inte om i nämnvärd utsträckning, men jag vill gärna ha tillgång till MPEG-4-kanalerna i och med att de är så många i dagsläget.

3. Går det med Miraclebox att börja se en pågående inspelning i efterhand, för att exempelvis kunna spola förbi reklamen? Det är nämligen något jag gör dagligen, och det tycker jag är väldigt viktigt - att exempelvis sätta på inspelning ett program 21:00 och börja se det 21:15 för att på så sätt helt kunna slippa reklamavbrotten. Går det att göra sånt, på samma sätt som det går med "vanliga" slutna boxar med inspelning?

Är det någon skillnad mellan Miraclebox Premium och övriga modeller vid de här punkterna, och vilken är den "bästa" modellen att köpa? Jag är relativ nybörjare inom just det här området, men kunnig inom TV och videoformat i allmänhet; och är framförallt ute efter att kunna spela in TV-program i  .TS-format så att man kan importera de till datorn.

I dagsläget har jag en Sagem inspelningsbar digitalbox med dubbla tuners, men filerna den lagrar går ju tyvärr inte att komma åt på något sätt utan går bara att spela upp på samma box.

1. Jag skulle välja Premium. Hade förr en M9a (vars videodel har gått sönder  :( ) och min Premium kan betydligt mer, .t.ex. att streama kanaler och inspelade program direkt till datorn och till en läsplatta.

2. Ja, du kan se alla okrypterade kanaler inklusive SVT1HD och SVT2HD. Av någon outgrundlig anledning så är TV4 okrypterad medan TV4HD är krypterad. Om du vill se TV3HD och TV4HD behövs en CA+-Viaccess-modul. Jag har denna.

3. Osäker om detta går. Däremot finns timeshift-funktionen. Med denna kan du åstadkomma att spela in i förväg och sedan spola förbi reklamen. Men min osäkerhet avser om du samtidigt med timeshift igång kan spela in. Kanske är det så att du måste spela in hela programmet först och titta på det sedan med önskade överhopp av reklamen.

Väl över i datorn kan du göra allt du vill med .ts-filerna. Inspelningar från krypterade kanaler är dekrypterade före inspelning.  :)

Jag tycker dock att ett stort problem med Miraclebox är att företaget har en massiv betongvägg mellan sig och sina kunder. Det går inte att få tala med en supportperson. Jag har försökt, men VDn (tror jag) hänvisar till digitalboxen.com och där besitter de inte den förväntade kompetensen. Det känns förmätet att kritisera boxarnas kvalitet här, men den befintliga kvaliteten hade varit OK, om det gick att få tala med en supportperson. Det går att skicka supportfrågor till företaget, men svarstiderna är smärtsamt långa. Det måste vara ett feltänk från företagsledningen att lämna kunderna i sådant trist läge vid eventuellt uppkomna problem.

Edited by gazonk.del

Jag har satt ihop flera alternativboxar genom åren (Tele2 kabel till mig själv tidigare och Canal Digital satellit till mina föräldrar). Och även om jag har gjort det ett antal gånger så tycker jag fortfarande att det är en bökig process innan man har fått mjukvara och alla inställningar på plats. Vet inte vad du har för bakgrund men tänkte att det kunde vara bra med denna förvarning (jag är själv mer intresserad av hårdvara och sätter ihop mina datorer själv för att få bra prylar med rätt prioriteringar).

Precis som du så har mina föräldrar samma krav, flera inspelningar samtidigt och eftersom Canal Digitals standardboxar inte erbjuder denna funktionalitet så får man helt enkelt ta denna utmaning.

Instämmer med gazonk.del, Premium är att föredra då den är nyare och mer kraftfull. Jag satte ihop en Premium till mina föräldrar för ett par veckor sedan och den ser ut att fungera väldigt bra än så länge.

Angående fråga 3: Japp, jag har slagit av timeshift på mina föräldrars box och det går alldeles utmärkt att istället gå in bland inspelningarna (även pågående alltså) och spela upp dessa.

Och avslutningsvis så vill jag inflika att när man väl har fått ordning på allt så är det en betydligt trevligare upplevelse än standardboxarna. Tycker det är en märklig situation kring just TV-tittande, inga "kända" märken som gör bra boxar som det bara är att plugga in för Svensson. Det borde sannolikt finnas en ordentlig marknad för produkter då de flesta av oss tittar på TV och förtjänar en anständig lösning.

Edited by Z68

Posted · Report post

Tack så mycket för era snabba svar. Jag är inte alltför duktig på hårdvara, men är däremot rätt haj på mjukvara i största allmänhet - jag är programmerare till yrket.

Hur ligger det till med krypterade sändningar hos Boxer (DVB-T)? Går de "vanliga" (icke-HD) kodade kanalerna, både de i MPEG-2 och i MPEG-4 att se "inbyggt" utan någon CA-modul? Med Boxers originalkort, förstås. Har Premium kortläsare med stöd för vilken krypteringsstandard det nu är som Boxer använder (Viaccess?)?

hofverberg, on 25 Jul 2014 - 8:10 PM, said:

Tack så mycket för era snabba svar. Jag är inte alltför duktig på hårdvara, men är däremot rätt haj på mjukvara i största allmänhet - jag är programmerare till yrket.

Hur ligger det till med krypterade sändningar hos Boxer (DVB-T)? Går de "vanliga" (icke-HD) kodade kanalerna, både de i MPEG-2 och i MPEG-4 att se "inbyggt" utan någon CA-modul? Med Boxers originalkort, förstås. Har Premium kortläsare med stöd för vilken krypteringsstandard det nu är som Boxer använder (Viaccess?)?

Är inte helt säker att jag förstår frågan. Ett boxerkort är stort som ett kontokort, fast tunnare. Det går inte att stoppa in någonstans i en Miraclebox Premium utan att först ha en CA-modul. Jag rekommenderar nu en CA+-modul enligt ovan. Då finns möjligheten att vid anskaffande av Boxer-abonnemang få in TV3HD och TV4HD. För att titta på SVT1 (SD), SVT1HD, SVT2 (SD), SVT2HD, TV4 (SD), TV6, Barnkanalen/SVT24 och Kunskapskanalen och några till behövs ingenting. Alla "gamla" kanaler sänds med DVB-T sändningsteknik och MPEG2 som kodningsteknik. SVT1HD och SVT2HD sänds med DVB-T2 som sändningsteknik och MPEG4 som kodningsteknik.

Boxers krypteringsstandard heter helt rätt Viaccess. Med ett Viaccess-kort och en Boxer-prenumeration, så går det att få in t.ex. BBC World. Det framgår inte av Boxers hemsida vilka kodnings- och sändningsstandarder som används för respektive kanal. Men en god tröst är att det går att få in SVT1HD och SVT2HD för gemene man utan att vare sig betala något till Boxer eller ha ett CA-kort (Viaccess) instucket och ändå få ta del av MPEG4-kodning och DVB-T2 som sändningsteknik.

Hälsningar

gazonk.del (programmerare sedan 35 år)

Edited by gazonk.del

Posted · Report post

Är inte helt säker att jag förstår frågan. Ett boxerkort är stort som ett kontokort, fast tunnare. Det går inte att stoppa in någonstans i en Miraclebox Premium utan att först ha en CA-modul. Jag rekommenderar nu en CA+-modul enligt ovan. Då finns möjligheten att vid anskaffande av Boxer-abonnemang få in TV3HD och TV4HD. För att titta på SVT1 (SD), SVT1HD, SVT2 (SD), SVT2HD, TV4 (SD), TV6, Barnkanalen/SVT24 och Kunskapskanalen och några till behövs ingenting. Alla "gamla" kanaler sänds med DVB-T sändningsteknik och MPEG2 som kodningsteknik. SVT1HD och SVT2HD sänds med DVB-T2 som sändningsteknik och MPEG4 som kodningsteknik.

Boxers krypteringsstandard heter helt rätt Viaccess. Med ett Viaccess-kort och en Boxer-prenumeration, så går det att få in t.ex. BBC World. Det framgår inte av Boxers hemsida vilka kodnings- och sändningsstandarder som används för respektive kanal. Men en god tröst är att det går att få in SVT1HD och SVT2HD för gemene man utan att vare sig betala något till Boxer eller ha ett CA-kort (Viaccess) instucket och ändå få ta del av MPEG4-kodning och DVB-T2 som sändningsteknik.

Hälsningar

gazonk.del (programmerare sedan 35 år)

Det straffade sig att stoppa in några extra ord. Alla å, ä och ö ersattes med HTML-konstanter. Inte mitt fel, men jag är ledsen ändå.

Posted · Report post

Jag har satt ihop flera alternativboxar genom åren (Tele2 kabel till mig själv tidigare och Canal Digital satellit till mina föräldrar). Och även om jag har gjort det ett antal gånger så tycker jag fortfarande att det är en bökig process innan man har fått mjukvara och alla inställningar på plats. Vet inte vad du har för bakgrund men tänkte att det kunde vara bra med denna förvarning (jag är själv mer intresserad av hårdvara och sätter ihop mina datorer själv för att få bra prylar med rätt prioriteringar).

Precis som du så har mina föräldrar samma krav, flera inspelningar samtidigt och eftersom Canal Digitals standardboxar inte erbjuder denna funktionalitet så får man helt enkelt ta denna utmaning.

Instämmer med gazonk.del, Premium är att föredra då den är nyare och mer kraftfull. Jag satte ihop en Premium till mina föräldrar för ett par veckor sedan och den ser ut att fungera väldigt bra än så länge.

Angående fråga 3: Japp, jag har slagit av timeshift på mina föräldrars box och det går alldeles utmärkt att istället gå in bland inspelningarna (även pågående alltså) och spela upp dessa.

Och avslutningsvis så vill jag inflika att när man väl har fått ordning på allt så är det en betydligt trevligare upplevelse än standardboxarna. Tycker det är en märklig situation kring just TV-tittande, inga "kända" märken som gör bra boxar som det bara är att plugga in för Svensson. Det borde sannolikt finnas en ordentlig marknad för produkter då de flesta av oss tittar på TV och förtjänar en anständig lösning.

Frågan är om Boxer kan godkänna boxar, där sändningarna kan tas emot felfritt och kopieras utan någon kontroll av upphovsrätten. Fast å andra sidan godkände Boxer Topfield PVRt 5000 som definitivt kan göra jobbet, fast bara för DVB-T och MPEG2.

Posted · Report post

Tack för svaret. Jag hade fått intrycket att Miracleboxen hade inbyggd kortläsare, men så är det alltså inte...?

Jag har alltså redan kort och Boxer-abonnemang, som jag betalar alldeles för mycket för... De flesta relativt nytillkomna kanaler i marknätet sänder i MPEG-4 (Cartoon Network, Disney XD, Horse1, BBC World, m.fl.), och de kan min nuvarande "slutna" Sagem-box inte ta emot. De flesta av dessa kanaler sänder i DVB-T (inte T2) men i MPEG-4 istället för MPEG-2.

Posted · Report post

Tack för svaret. Jag hade fått intrycket att Miracleboxen hade inbyggd kortläsare, men så är det alltså inte...?

Jag har alltså redan kort och Boxer-abonnemang, som jag betalar alldeles för mycket för... De flesta relativt nytillkomna kanaler i marknätet sänder i MPEG-4 (Cartoon Network, Disney XD, Horse1, BBC World, m.fl.), och de kan min nuvarande "slutna" Sagem-box inte ta emot. De flesta av dessa kanaler sänder i DVB-T (inte T2) men i MPEG-4 istället för MPEG-2.

Nej, du måste köpa en CA-modul, men en sådan kostar väl inte så fasligt mycket. Om du inte vet hur du ska klippa och bearbeta det inspelade materialet, så får du höra av dig. Jag har hållit på i tio år med det och har hunnit lära mig en hel del. Det finns gratisprogram för det mesta. En liten nackdel med HD-sändningar är att de in kan brännas till DVDer utan kräver Blu-ray-skivor och vars styckepris förfärar.

Posted · Report post

Jo det stämmer att Miraclebox Premium Twin HD har kortläsare, 2 stycken t.o.m. och den har dessutom 2 platser för CA-moduler. När jag körde kabel-TV från Tele2 för några år sedan, först på Dreambox DM800HD och sedan på Miraclebox M9, så använde jag mitt abonnemangskort direkt i boxen dvs. utan någon CA-modul. Likadant använder mina föräldrar sitt kort för Canal Digital direkt i sin Miraclebox Premium Twin HD.

Det krävs dock softcam för att detta ska fungera och jag har stoppat in Miraculous firmware i mina föräldrars box där detta finns med från början. Sedan har jag ingen erfarenhet av hur detta fungerar för marksänt/Boxer men jag misstänker att det fungerar på samma sätt.

Nu inser jag att jag har fel. Har helt enkelt inte sett att Premium har två kortläsare. Sorry.

Edited by gazonk.del

Posted · Report post

Tack för svaren; så då var det som jag misstänkte trots allt... Enda frågan är då om de inbyggda kortläsarna fungerar även med Boxer/Viaccess, eller om de bara fungerar för vissa kodningsstandarder?

Vad är det förresten för konkreta skillnader mellan Miraclebox Premium Twin HD och Miraclebox 9 Twin HD? Åtminstone på papperet ser dessa båda modeller väldigt snarlika ut.

Om du inte vet hur du ska klippa och bearbeta det inspelade materialet, så får du höra av dig. Jag har hållit på i tio år med det och har hunnit lära mig en hel del. Det finns gratisprogram för det mesta. En liten nackdel med HD-sändningar är att de in kan brännas till DVDer utan kräver Blu-ray-skivor och vars styckepris förfärar.

Att klippa inspelat material borde väl inte vara något större problem. Jag förmodar att det bör vara helt vanlig MPEG Transport Stream, som exempelvis går att redigera lossless i VideoReDo eller SmartCutter.

Nuförtiden börjar ju Blu-Ray-skivor inte vara alltför dyra längre, men däremot är det fortfarande (åtminstone i mina ögon) brist på bra program för Blu-Ray-authoring som inte kostar skjortan. Jag har hållit på väldigt mycket med DVD-authoring genom åren, men jag har hittills inte hittat något vettigt program för Blu-Ray-authoring. Men det var bara en liten parentes...

Posted · Report post

Några skillnader i korthet:

• Premium är en BRA bit kraftfullare, detta märks direkt om man spelar in flera program och sedan kanske dessutom tittar på något redan inspelat. Att spola inspelat material är också stor skillnad, båda hastighet och finessmässigt (traditionellt eller hoppa framåt/bakåt enligt Enigma2-standard).
  • Premium har firmware enligt Enigma2-standard. En enorm fördel eftersom man då har större möjlighet att välja och chansen ökar att man kan få något som fungerar. Läs trådarna kring M9 mjukvara så förstår du bättre.
  • Man kan montera antingen 2.5" eller 3.5" hårddisk i Premium, jag har t.ex. petat i en 3.5" 2TB Seagate NAS i mina föräldrars box för att de ska kunna spara hela säsonger av serier utan att riskera brist på diskutrymme.
  • Det finns en kylfläkt i Premium, något som inte finns i M9 och skapade problem hos mina föräldrar nu i sommarvärmen.
  • Bättre layout på fjärrkontrollen och AAA batterier istället för knappceller som i M9:ans fjärr.

Jag ser ingen anledning att skaffa M9 nu när Premium finns att köpa, för ungefär samma pris dessutom.

Posted · Report post

Tack för informationen; i så fall är det ju absolut en Premium man ska satsa på.

Då återstår bara om någon som har Boxer kan bekräfta att det fungerar med originalkort och den inbyggda kortläsaren i Miracleboxen; och huruvida det fungerar både med MPEG-2 och MPEG-4-kanaler. HD har jag som sagt inga större behov av, men jag vill helst komma åt de kanaler som sänder i DVB-T och MPEG-4. Och alltså kunna spela in på flera kodade kanaler samtidigt.

Posted · Report post

Nej det fungerar inte att spela in flera kodade program samtidigt, även om du har 2 tuners.

Köpte den innan jag hade läst på forumet, för boxer är den helt oduglig.

Posted · Report post

Det var mycket tråkigt att höra. Är det samma problem både med Premium och de andra modellerna?

Det finns ingen work-around för att komma runt den begränsningen?

Gör det någon skillnad med en separat CA-modul för Boxer/Viaccess, eller går det ändå inte att spela in flera kodade program samtidigt?

Jag VET INTE om detta fungerar med Boxer, jag vill bara komma med idéer till problemet:

SmartWi

Det är ju en häftig inköpskostnad men om det fungerar så sparar man ju in det på sikt. Var inne och kikade på Boxers hemsida och såg att det kostade 120:-/månad för extrakort ... borde vara olagligt att ta extra betalt för att man ska kunna se mer än en kanal åt gången !

Har sett andra cardsplitters som INTE fungerar med Boxer, t.ex: Cardsplitter® Clone+ Home Edition 150

(enligt Webhallen: http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/153628-cardsplitter_clone_home_edition_150)

Edited by Z68

Posted · Report post

Tack för informationen; i så fall är det ju absolut en Premium man ska satsa på.

Då återstår bara om någon som har Boxer kan bekräfta att det fungerar med originalkort och den inbyggda kortläsaren i Miracleboxen; och huruvida det fungerar både med MPEG-2 och MPEG-4-kanaler. HD har jag som sagt inga större behov av, men jag vill helst komma åt de kanaler som sänder i DVB-T och MPEG-4. Och alltså kunna spela in på flera kodade kanaler samtidigt.

För att titta på Boxer MPEG 4 kanaler och HD kanaler måste man ha deras CA-Modul. SoftCam fungerar ej

Viktigt, en CA-modul kan bara koda av en kanal åtgången.

Om MB premium klarar att hantera krypterade inspelningar vet jag ej

Posted · Report post

Jag trodde att premium skulle vara bättre än den M9 men det är tvärtom, premium klara bara en kodad kanal så när du spelar in kan du inte titta på en annan kodad kanal det är helt otroligt dåligt. För mig är att lägga boxen i en låda och vänta till mitt boxer abonnemang går ut då ska jag byta till Canal digital.

Jag kontaktade miraclebox och tyckte att dom ska informera om detta på hemsidan men dom fortsätter att säga att man kan spela in upp till 7 program samtidigt???

Posted · Report post

Nu har idén utökats och nu börjar den kanske bli bisarr men det är lika bra jag delar den i tråden ;) ...

OM cardsplitter fungerar så skulle man kunna sätta abonnemangskortet i "kortservern" och sedan ett klientkort tillsammans med en CA-modul i respektive CA-plats i Miracleboxen, det kostar en slant men återigen, det sparas ju in på sikt. Det verkar ju ofrånkomligt med minst 1 CA-modul och det här skulle då bli 2 CA-moduler + cardsplitter vilket innebär ca. 1500:- extra.

Om någon vet att detta INTE fungerar så får ni gärna bromsa den här "galna" idén. Snacka om att något så enkelt som att titta på TV har blivit komplicerat !

Posted · Report post

Jag har testat att sätta in 2 CI+ moduler men det fungerar inte för mig, det kan ju vara några inställningar som ska göra som inte jag vet.

Posted · Report post

Ska också säga att jag har cardsplitter

Posted · Report post

Kör en Miraclebox 9 (ej Premium alltså) och spela in flera kanaler funkar, dock så behöver du Boxers CI+ modul *för HD* som redan påpekats. Likaså funkar timeshift och inspelning till ts kan redigeras med Videoredo. Jag har inga knappcellsbatterier i min fjärr så det måste vara en tidig variant? Att dela kort funkar med Clone+ i alla fall. Hur många kanaler du kan spela in beror på vilka kanaler du väljer, jag tror inte de kan ligga på samma MUX.

Frågan är om du har tiden i alla fall för att få tillbaka investeringen. Enligt regeringsbeslut så skall 700 MHz bandet användas av mobiltele från senast 1 april 2017 tror jag. Detta innebär att MUX:ar flyttas över till DVB-T2. Det som händer då är att Boxer förmodligen går över helt till MPEG-4 för att få plats och kanske även kanaldelning (som redan hänt med C More Hits tex). Resultaten blir att du då måste ha en CI+ modul för varje kanal, alltså ett max på två för Miraclebox 9, så som jag ser det är det en rejäl försämring på väg för den delen. Boxer överklagade naturligtvis och om jag minns rätt så rekommenderade utredaren att Boxer skulle få köra till 2020, men de kördes över av regeringen till "telefonsidans" jubel.

Jag kan ju ha fel, men jag tror att Boxer kan få det tufft framöver pga övergång för alla kanaler till MPEG-4. Mitt råd skulle nog vara att satsa på ett annat alternativ, om möjligt. Vad som händer med de fria kanalerna är enligt Teracom oklart.

http://pts.se/sv/Nyheter/Radio/2014/Mer-frekvenser-kravs-for-snabbare-bredband-i-mobilnaten-/

Posted · Report post

Jag kollade vidare med flera kort till boxer och det fungerade inte med 2 CI+ moduler men om jag sätter i ett kort i korthållaren och ett CI+ och kör med cccam så fungerar det HD och icke HD kanaler(jag kör med Miraculous och aktiverade bara cccam inget mer). Så om man vill spela in flera av TV3,TV4 och Femman använda icke HD av dom kanalerna. Det vart lite bättre nu, när ilskan lagt sig börjar man se lösningar.