Konstig bugg - överlagrad grafik på TV4 via Boxer

9 posts in this topic

Posted · Report post

Kör 11.87 programvaran och Boxer fria kanaler.

Nu har det dykt upp ett mycket konstigt problem (sista månaderna): När jag ser inspelat TV4-material så dyker det ibland upp en overlay-grafik över den vanliga videobilden. Den överlagrade grafiken försvinner direkt när jag trycker play-knappen men dyker ofta upp igen.

Jag har ingen aning om vad detta är för något. Man kan t ex se texten Chromecast i den bifogade bilden men eftersom jag inte har eller har haft en Chromecast så måste ju informationen komma från TV4 på något sätt...

Det skulle vara ytterst intressant om någon vet hur man löser detta och vad det beror på...

post-2293-0-90866800-1412420714_thumb.jp

Posted · Report post

Jag har råkat ut för samma sak. Ingen lösning dock.

Posted · Report post

Ser ut att vara något från TV4 text-TV som dyker upp på inspelningen

Posted · Report post

Samma sak här, men det är inte begränsat till TV4-material och det är Canal Digitals kabel-sändning som spelas in i mitt fall. Den medföljande boxen från Canal Digital hade inte detta problem alls (men en himla massa andra)...

Posted · Report post

Eftersom det var fler än jag som hade detta problem så kollade jag vidare och kommit en liten bit längre:

- Informationen kommer från utvecklingsavdelningen på TV4 som sysslar med appar och web.

- Denna info ligger normalt på sidan 895 i TV4 text-TV (det går att se på vilken TV som helst)

Det som händer är tydligen att Miracleboxen spontant (?) plötsligt visar just denna info på den vanliga videobilden. Det verkar inte vara det normala text-TV mix läget eftersom man normalt inte kan ta bort text-TV infon genom att trycka på play-tangenten men det är ju delvis samma info i alla fall. Några intressanta frågor: 

- Varför just sidan 895?

- Varför bara vissa kanaler (TV4 är den enda kanalen som visar detta i mitt fall)? Uppdaterar TV4 text-TV på nåt speciellt sätt som gör att boxen buggar?

Intressant...

Posted (edited) · Report post

SQL server error - dubbelpost...

Edited by nissemiracle

Posted · Report post

Jag fick svar från TV4 men de hade ingen info om att det skulle vara nåt speciellt med just sidan 895.

"Sidan 895 uppdateras inte annorlunda än övriga sidor. Den är helt standard på alla sätt och vis, inga out of sequence eller att den är satt som newsflash eller dylik special. Så det är skumt.

Ibland kan vissa mottagare anse att viss text på en sida är subtitling och därmed lägger den in det direkt i bilden. Vad jag vet är dock alla former av sådana koder borta, förutom på sidan 199. Sidan 895 har inga sådana koder iaf
"

Det kan hända att Miracleboxen felaktigt tror att denna sidan är undertext så jag testade att sätta undertextspråk 1 och 2 till "av" i inställningarna. Det lär visa sig hur detta funkar...

Posted · Report post

Det kan hända att Miracleboxen felaktigt tror att denna sidan är undertext så jag testade att sätta undertextspråk 1 och 2 till "av" i inställningarna. Det lär visa sig hur detta funkar...

Felet verkar ha försvunnit med denna inställning...