Sign in to follow this  
Followers 0

Uppdaterad lag beträffande viss avkodningsutrustning 2014/08

4 posts in this topic

Posted · Report post

Kan inte se relevansen mellan den lagen och din Miraclebox, om du nu inte använder din Miraclebox för att göra något av det som den nya lagen förbjuder........ Vilket du självklart inte gör.

Precis som med dn bil.. högsta tillåtna hastighet är 110/120 km/tim, men du kan inte få fortkörningsböter bara för att din bil är kapabel att köra fortare

Men rent generellt sett så tycker nog STOP och de företag/verksamheter som ingår i STOP att vi betalar alldeles för lite för att få se det som de levererar.

Och att du skall betala för allt annat som du INTE vill ha, dvs du tittar på forboll men måste betala för allt annat också, som du INTE kan se eller inte vill se.

Och om du är en privatpersom som av någon anledning utför kortdelning med dina föräldrar som är pensionärer, så skall du absolut sättas i fängelse och/eller få ett par miljoner i böter.

Det är viktigt att statuera exempel, så jag förväntar mig rättsfall inom 12 månader.

De som denna lag egentligen avser, dvs de som utför kortdelning och olagliga streaming tjänster, som dessutom tar väl betalt för sina tjänster, finns väldigt sällan i Sverige och således påverkas inte av det faktum att Sverige får nya lagar.

Och ett väldigt långt svar på något som besvarades i första meningen............Ledsen för det

//Aer

Posted · Report post

5 § "Avkodningsutrustning får inte heller anskaffas eller användas för privat bruk i syfte att göra tjänst som omfattas av lagen tillgänglig i tolkningsbar form utan tjänsteleverantörens godkännande". Det tolkar jag som att man endast får använda av leverantören godkända digitalboxar. Om man däremot har en icke godkänd digitalbox för att ta emot marksända signaler och inte har ett avtal med tjänsteleverantören, gör man då ett lagbrott?

Posted · Report post

Nja, leverantörena kan egentligen INTE bestämma vilken box du måsta använda, även om de försöker. Och återigen så kan lagen , då detta är en tolkningsfråga, avse en BOX eller ett kort eller de kryptering som används, eller en kombination av dessa.

Men generellt sätt så får du iom denna lag inte längre "dela" för hemma bruk, men... återigen detta är inte testat i domstol. Vad däremot lagen säger är det att du får inte använda eller anskaffa en box om syftet är att leverera en ICKE godkänd tjänst från den specifika leverantören.

Det lär innefatta kortdelning, streaming osv, men om du tex använder MediaPortal, XBMC osv så använder du inte deras tjänst utan annan yjänst.

Enklast är nog att att sluta med kortdelning och likande, då lär inga bekymmer uppstå.

När det gäller själva boxen så finns det ju ett flertal lagar kring konkurens osv så inte har prövats i samband med denna lag. Samma sak gäller leverans av tjänst med "Godkänd" box. Vi har allt mer att säga till om som konsumeter inom EU, och företagen som levererar Satellit tjänster ligger efter kring dessa regler. Dåligt väder gör att du ofta inte kan se på vissa kanaler, solstormar ger rpoblem med signal osv...

Saker som ligger utanför bolagens kontroll, men om de sätter alltför stringenta krav på utrustning så måste deras avtal skrivas om och du som kund kan begära ersättning vid problem.

Redan idag har detta inneburit att Viasat och Cmore måste leverera till andra inom Norden (ComHEm, Zappa, osv...), tänker då kring konkurens lagarna.

MEn som alltid, så är detta en lag som omfattar tolkning. Och får dessa bolag härja fritt, så kommer de alltid att förhindra att någon annan bo än den som de tjänar pengar på används, och att mjukvaran som används är kontrollerad av/godkänd av bolagen.

Missförstå mig rätt, jag tycker att det är OK att dessa bolag tjänar bra med pengar, och att vi som använder deras tjänster kan få bättre tjänster genom att de tjänar pengar. Men att de som företag skall bestämma vilken utrustning som jag kan få använda, är helt mot mina principer på alla sätt och vis.

Så återigen ett långt svar.......

Lovara att nästa svar ska blir kort ;)

//Aer

sukarof and epieglemarcs like this