Bygga om MB Premium Twin (2xS2) till (C/T)

6 posts in this topic

Posted · Report post

Jag försöker bygga om min EGAMI 7.1.2 laddade Miraclebox Premium Twin (S2) till (C/T). Jag köpte en C/T tuner från Digitalboxen i Kristianstad, skruvade upp boxen, lyfte ut en av S2-tunerkorten, placerade C/T-tunerkortet i den tomma platsen och skruvade ihop boxen. Problemet är att vare sig EGAMI 7.1.2 eller Official från juli 2014 anser att det sitter någon C/T-tuner i boxen. Enligt försäljaren på Digitalboxen skulle det endast behövas en uppgradering till senaste firmware och att fysiskt bytta ut en av S2-tunerkorten för att det skulle fungera. Tyvärr verkar det vara optimistiskt. Jag provade också att ta ut båda S2-tunerkorten och flytta C/T-tunerkortet från högra kortplatsen till vänstra. Tyvärr med exakt samma resultat. Enligt boxen mjukvara finns det inte någon C/T-tuner i boxen. Måste man göra något med i boxen än att fysiskt byta tunerkort för att bygga om en 2xS2 till C/T?

Posted (edited) · Report post

Can You post serial number and photo ( there is tuner version on the sticker ) of Your DVB-T/C module ?

Edited by MBWizard

Posted · Report post

Jag har bifogat två bilder på mitt Premium C/T-tunerkort jag fick på Digitalboxen. Filen IMAG0461.jpg är en bild på framsidan och filen IMAG0462.jpg är en bild på baksidan på kortet. All text som går att läsa på kortet står i den första bilden. I den andra bilden finns det mikrobrytare som kan ställas om för olika konfigurationer.

IMAG0462[1].jpg

IMAG0461[1].jpg

Posted · Report post

Can You try to flash latest EGAMI, OpenMB, openATV or any other software.

Then make a screenshot from ABOUT->About Software and About Hardware screenshot ?

I think You have setup in wrong way jumpers.

Posted · Report post

Hur sparar man en skärmdump i Miraclebox och kan man få ut den från boxen utan att boxen är ansluten till nätverket? Jag försökte ansluta boxen till mitt trådlösa nätverk men det fungerade inte. Jag hittade text och en bild under FAQ på www.miraclebox.se om att DIP-omkopplarna på tunerkortets baksida skulle så i olika lägen för Miraclebox Twin jämfört med Miraclebox Ultra. Enligt bilden stod DIP-omkopplarna på mitt tunerkort i Ultra-läge. Jag förde över dem till Twin-läge, stoppade in kortet i boxen och försökte igen tyvärr utan framgång. På bilden på tunerkortets baksida ovan stor DIP-omkopplarna ursprungligen i Serial Set (Ultra)-läge. Jag flyttade om dem till Parallel Set (Twin)-läge. Jag återkommer med versionsnumren.

Posted · Report post

Då jag inte vet hur man tar en screen dump i boxen och inte har någon metod för att få ut dessa filer ur boxen har jag skrivit ned informationen du frågade efter nedan:

Meny/Information/Om

Model: Miraclebox Premium Twin

Chipset: BCM7405

CPU: BCM7413B1

CPU Speed: 405.0 MHz

Cores: 2

Version: EGAMI 7.1.2

Kernel: 3.6.0

Oe-Core: 7.1

Image type: Release

Skin name: mega32

Drivers: 2015-02-18

Front panel: 20032

Python: 2.7.9

GStreamer: 1.6.1

Installed: 2015-11-19

Updated: 2015-11-19

WWW: http://egami-image.com

Meny/Information/Enheter

Detected Tuners:

Tuner A: DVB-S2 NIM (DVB-S2)

Hittade Enheter:

/media/hdd Storlek: 2.86 TB Ledigt: 2.79 TB

Nätverksserver:

Ingen

Meny/Information/Minne

RAM

Total memory: 290584

Ledigt minne: 150180

Buffers: 2512

Cachad: 42140

Total swap: 0

Free swap: 0

FLASH

Totalt: 440.8M

Ledigt: 371.1M

Jag hoppade över utmatningen från Meny/Information/Nätverk och Meny/Information/Kanal då jag dels inte har något fungerande nätverk och dels inte har några kanaler definierade beroende på att boxen inte hittar C/T2-tunerkortet.