Sappa med Miracleboxar

4 posts in this topic

Posted · Report post

Jag håller på att flytta till en ny lägenhet, och i det huset är det tyvärr bara Sappa som erbjuds som kabel-TV-leverantör. De använder väl CryptoGuard som kodningsstandard, om inte mitt minne sviker mig.

Min fråga är då: Vad finns det för möjligheter för att använda öppna boxar såsom Miracleboxar tillsammans med Sappa som leverantör? Finns det något sätt att kunna spela in på mer än en kanal samtidigt?

Det är framförallt SD-kanalerna som är intressant för mig, så HD-kanaler är av underordnad betydelse - en trevlig bonus men mindre viktigt i sammanhanget.

Jag har i dagsläget ingen Miraclebox, utan vill alltså skaffa en sådan om det visar sig vara användbart och realistiskt med Sappa - jag har ingen box alls som duger för den nya lägenheten, och vill helst slippa de bristfälliga låsta boxar som Sappa själv rekommenderar. Därför vill jag gärna veta svaret på dessa frågor för alla varianter av Miraclebox (Premium, 9, o.s.v.), ifall det skiljer sig åt på någon väsentlig punkt.

Posted (edited) · Report post

Kan tillägga att det jag främst har behov av är att kunna spela in från både kodade och okodade kanaler med okrypterade inspelningar, som går att flytta till dator och vara spelbart. Det är visserligen inte alla inspelningar jag behöver flytta till dator, men väl en del av dem. Med andra ord måste alltså boxen kunna avkoda signalerna, så att de inte lagras i kodad form. Det är också det främsta skälet till att vilja införskaffa en öppen box - jag har i flera års tid haft en sluten box för Boxer, och det är oerhört tidsödande att behöva ansluta DVD-recorder och spela upp allting i realtid bara för att kunna göra något med inspelningarna...

Övriga finesser klarar jag mig utan, även om det förstås kan vara trevligt. Cardsharing har jag inget behov av (men det går väl ändå inte med Cryptoguard...?), då jag tänker teckna abonnemang för alla kanaler jag är intresserad av.

Vore tacksam om någon som har koll på vad som gäller kan ge ett konkret svar. Jag har alltså aldrig haft någon Miraclebox eller annan öppen box, så ni får ursäkta nybörjarfrågor, men jag är programmerare till yrket så jag kan säkert få ordning på allt tids nog bara jag får veta vad som behövs o.s.v...

Edited by hofverberg
Förtydligande

Posted · Report post

Det går att använda Miraclebox ihop med Cryptoguard, har en Miraclebox Premium Twin själv med Egami image och använder den för att kunna spela in en kanal och titta på en annan och lägga avkodade program och filmer på min server. Men för att göra det så måste du ha två ca-moduler (finns ingen softcam till Cryptoguard) och två kort, man måste dessutom tilldela common interfacen olika kanaler. Jag har på det ena alla SD kanaler och på det andra alla HD kanaler, detta gör att jag kan spela in en SD kanal och titta på en HD kanalmen jag kan inte spela in en HD kanal och titta på en annan HD kanal och vice versa. Cryptoguard är ett bra kodsystem för programbolagen och kabelbolagen men tyvär ett krånligare system för oss som inte vill använda Dilogs urdåliga boxar. 

Posted (edited) · Report post

Tack för svaret, som jag tyvärr missat fram tills nu.

Det låter onekligen väldigt omständligt och långt ifrån optimalt. För två kort innebär väl det att man måste betala för tvillingkort också? För cardsplitter går väl inte med Cryptoguard...? I så fall blir det ju ganska mycket dyrare varje månad.

Med bara en CA-modul och ett kort, går det då alltså inte alls att spela in på två kanaler samtidigt, eller? Vad händer om man försöker spela in på två kanaler samtidigt? Blir det ena inte inspelat alls, eller blir det ena inspelat krypterat?

Men som du säger vill man ju verkligen undvika Dilogs hemska boxar, som Sappa själv vill pracka på en...

Edited by hofverberg