Hur man lägger in en ny mjukvara i sin box

7 posts in this topic

Posted (edited) · Report post

Hej!

Nu ska jag guide:a er hur man lägger in en ny programvara.

1: Ladda ner mjukvaran du vill använda. Tips på mjukvaror är: Open ATV, OpenPLI, Miraculous eller Egami. Det ska läggas direkt i roten på ett FAT-32 minne, Dvs direkt när du öppnar minnet så ska mappen vara där.

2: Stoppa in minnet i boxen och starta sedan boxen. Tryck på Fontknappen på boxen (Micro), Vol Up på boxen (Twin, ULTRA, Mini+)  Power (Twin +)

3: Vänta tills boxen startar om, när du är vid installationsguiden kan du ta ut minnet.

Lycka till!

Edited by Frallebullen

Hej Frallebullen.

Jag har just införskaffat en premium twin+ och har lyckats få den i ett obrukbart skick efter en kväll...
Den kommer till Booting... sen händer inget mer.
När jag försöker lägga in ny mjukvara enligt din instruktion så kommer jag en bit till med egami-8.0.4-mbtwinplus-20170812_usb.zip om filerna ligger i katalog
miraclebox/twinplus/ , det kommer upp text Press buttom under ett antal sekunder (5s) men eftersom ingen button finns på denna box så kan jag inte trycka på något och jag kommer inte vidare.

Har provat med ett antal mjukvaror med samma resultat

Har provat att toktrycka på alla knappar på fjärren men det fungerar inte.
Måste man mekka isär den för att hitta en "knapp" att trycka på

/engeln

Edited by engeln

Det är On/off (touchknapp) på fronten av boxen som avses.

Edited by EdBaker

Posted · Report post

Hej Edbaker

Detta som syns på denna bild är ingen touchknapp på min box, det är en lysdiod som sitter innanför plastfronten.

nQH8tA9vnKFi9uRnlnPj7+AmdsFS3OKxBfAAAAAE

Posted · Report post

Jag har också en MB Twin+. På min är detta en touchknapp (icke mekanisk m.a.o.).

jag är 99.99% säker att detta inte är en touchknapp, den reagerar inte på touch. Det kan ju hända att de gjort om konstruktionen.

Det finns en enkel lösning på detta problem och det är att gå in och ändra ett filnamn på flashminnet miraclebox/twinplus/ från noforce till force så flashas boxen om utan någon knapptryckning. Du måste dock ta ur minnet då boxen bootar om annars flashas den igen.

Edited by engeln

Ett försök att göra det lite mer detaljerat, efter att ha spenderat för mycket tid på det här genom trial error... Notera att nedan är endast testad på "Miraclebox Premium Twin+" och med Egami.

1. FAT32-formatera ett USB minne. Om du kör Windows10 kan det vara lite struligt, men guider finns att hitta på nätet, exempelvis den här: https://www.partition-tool.com/resource/manage-partition/format-usb-flash-drive-in-windows-10.html

2. Ladda ner senaste versionen av Egami. Det finns en länk som pekar dit ifrån det här forumet som ser ut så här: http://image.egami-image.com/index.php?open=mbtwinplus men när jag försökte så var listan tom av någon anledning och jag fick ta fram hela listan på historiska images: http://image.egami-image.com/image-archive/index.php?open=mbtwinplus. (På Egamis sida så avser "Miracle Twin" modellen "Miracle Premium Twin" och "Miracle Twin Plus+" avser "Miracle Premium Twin+"). Filen som ska laddas ner är en zip-fil och heter något i stil med "egami-8.0.6-mbtwinplus-20171024_usb.zip", men för din del antagligen med högre versionsnummer än 8.0.6 och senare datum än 20171024.

3. Packa upp filen och lägg innehållet i roten på USB-minnet. Direkt på USB-minnet kommer det då ligga en mapp som heter "miraclebox". I den mappen ligger endast en mapp som heter "twinplus". I twinplus-mappen ligger själva installationsfilerna.

4. Bland installationsfilerna så finns det en fil som heter "noforce". Byt namn på den filen så att den heter "force" (tack @engeln!).

5. Se till att Miraclebox är avstängd med 1/0-knappen på baksidan.

6. Öppna luckan för programkortet (i mitt fall comhem-kortet). Till vänster om kortet/n sätter du i USB-minnet USB-uttaget.

7. Starta Miraclebox med 1/0-knappen på baksidan

8. Om allt går som det ska så kommer det stå "Writing splash" följt av "Writing root" istället för "starting linuxTV" som i vanliga fall. Strax efter så kommer "starting linuxTV" ändå :).

9. Följ anvisningarna för att konfigurera egami. För alla Stockholmsbor så kan jag även tipsa om att comhems nätverksID är 41001, så slipper du leta upp det med :) Bor du på andra ställen så kan du alltid hitta det på comhems sida: https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/grundinstallningar-for-digital-tv/32fce75ab3f4d0c49ff94486ce411861/grundinstallningar-for-digital-tv-data.pdf

10. Ta ut USB-minnet från Miraclebox... Annars behöver du installera om allt från början vid nästa omstart.

Och glöm inte att först köpa och sätta i CA-modulen för comhem, om det är comhem-kanaler som du har tänkt att titta på.

Edited by Sahlad