Sign in to follow this  
Followers 0

Att komma igång med Miraclebox 9 DVB-T2 för Boxer

26 posts in this topic

Posted · Report post

Senaste uppdatering 2011-02-17

[ Detta är i bästa fall en draft. Jag vill ha feedback! ]

Det frågas lite då och då i forumet om MB9 i T2-utförande och ifall den är besvärlig att få igång. Eftersom frågan normalt besvaras med en upplysning om vad man måste göra för att allt skall fungera så kunde det ju vara på sin plats med en liten guide. Den är simpel i all sin enkelhet, och här kommer den.

Hårddisk

- Miraclebox 9 TWIN DVB-T2 levereras utan hårddisk. För att du skall ha full glädje av din nya box måste du skaffa någon form av lagringsutrymme. Välj något av följande alternativ:

a) Internt i boxen går det att installera en 2.5"-disk med SATA-anslutning. SATA-kabel för detta ändamål medföljer i en liten påse tillsammans med monteringsskruvar och strömanslutningskabeln sitter buntad med ett påslås inne i boxen. Diskar i storlekar upp till 1TB har konstaterats fungera.

B) Om man föredrar det finns det istället en e-SATA-kontakt på baksidan som går att använda, men man måste vara medveten om att boxen inte kan använda BÅDE en intern och en extern SATA-disk samtidigt.

c) Boxen har tre anslutningar för USB 2.0, två på baksidan och en bakom luckan på framsidan. Här kan man ansluta externa USB Universal Storage Device av ett flertal typer. USB-pinnar och externa USB-diskar har konstaterats fungera.

Jag har själv testat att koppla in en extern dvd-brännare på porten i fronten, men boxen vill idag inte veta av DVD-filmer eller dylikt.

[ Om du någonsin kopplar in en hårddisk som förefaller vara för stor för att boxen skall kunna läsa den så vill jag ha reda på det a.s.a.p - ingen av oss vill ju ha extra problem... ]

-- Oavsett om du väljer alternativ a, b eller c måste disken vara formaterad med ett filsystem som boxen har stöd för. Stöd finns för FAT32 och jfs.

d) Om du har en dator med SMB-utdelningar (den typ av utdelningar som Windows använder som standard och som MacOS X kan prestera om man ber om det) så kan Miraclebox skriva och läsa mot en sådan istället. Du behöver ett användarnamn, ett lösenord och en utdelning som är dugligt lätt att skriva med ett virtuellt tangentbord och fjärrkontroll.

Tuners

- En viktig sak att tänka på med Miraclebox är att eftersom det går att byta ut tuner-modulerna (om du tex skulle vilja ha en box som kan ta emot satellitsända kanaler och marksända kanaler samtidigt istället för att kunna se på flera saker på samma gång i marknätet) och det betyder att mottagarna inte har någon kontakt med varandra. De måste ha en kabel som länkar ihop dem.

Kanalsökning

- Miraclebox gör en kanalsökning i hela det frekvensområde som den kan ta emot signaler ifrån automatiskt vid första uppstarten, oavsett om det är betalkanaler eller ej. Betalkanalerna flaggas därefter som just betalkanaler, och blir givetvis omöjliga att titta på utan programkort.

Aktivera kortläsare

- Om du är Boxer-kund vill du givetvis även få möjlighet att titta på det kanalutbud som du har betalat för, Detta kräver att du installerar ett plugin som aktiverar boxens interna kortläsare. Plugin:et heter MCAS eller MultiCAS och finns tillgängligt på Download-avdelningen i detta forum.

[ sätt in ditt Boxer-kort i den översta kortläsaren, vänd chippet inåt och nedåt. ]

1) Ladda hem zip-filen med MCAS här.

2) Packa upp innehållet i katalogen Plugin i zip-filen rakt i roten på en USB-pinne

3) koppla in pinnen i en usb-port på boxen.

4) bekräfta att du vill installera det plugin som ligger på pinnen

[ vänta ]

5) koppla ur pinnen igen

6) tillåt att boxen startar om sig.

Följande Viaccess-kort från Boxer vet vi att de fungerar:

Version 3.0

Version 3.5

Version 4.0

[ Så, gott folk. Vilka versionsnummer har ni på era Boxer-kort. Jag vill bocka av dem en taget som fungerande ]

Kanaler som sänder i MPEG-4

I ett (får man anta) försök att hålla reda på hur många kunder som migrerar till boxar som kan med MPEG-4/h.264 så har Boxer i vissa fall valt att inte låta detta kanalutbud vara tillgängligt i abonnemanget per automatik.

Om du saknar möjlighet att titta på kanalerna Animal Planet, Discovery Science, BBC World News samt Axess TV (dessa kanaler ingår i Boxer Mix. Om du abonnerar på Boxer Max eller Boxer Canal+ är det ytterligare kanaler som inte fungerar) så är det inte boxen det är fel på, utan abonnemanget.

Ring Boxers kundtjänst så aktiverar de MPEG-4 på ditt abonnemang. Detta är i skrivande stund kostnadsfritt.

Slut i rutan

När du har följt dessa steg behöver du egentligen inte göra något mer än att börja använda din Miraclebox. Lycka till.

[ Som sagt, detta är en draft. Jag vill ha feedback på utformning och innehåll och hjälp med att kolla saker som jag inte kan kolla själv. ]

[ En annan sak som jag undrar över är om någon av er som bor relativt nära en DAB-sändare får in några radiokanaler. Berätta? ]

Posted · Report post

Tack för en bra guide.

Jag har boxerkort 3.5 och det fungerar fint.

Jag installerade också en intern 2,5 tum 1Tb sata.

Posted · Report post

Japp, guiden är bra. Jag hade dock inga problem med min igångkörning.

Hittade en liten petitess... ;)

a) Internt i boxen går det att installera 2.5"-diskar
Jag kan bara installera EN 2.5"-disk i min box. :D

Posted · Report post

Tackar staag för en utmärkt guide. Har gjort lite små förändringar med lite rubriker vilket jag hoppas att du inte har något emot. :D

Keep up the good work!

Posted · Report post

Bra guide, tack

Jag har installerat en intern 500Gb WD.

Har provat med boxer kort 3.0 och kör nu 4.0 (HD-utbudet) fungerar ok.

Har dock problem med tuner 2 som ej vill fungera alls, i min box.

leveratören av boxen har lovat mej att detta skall lösas i kommande mjukvarauppgradering!

annars skall jag få returnera boxen.

Min tv en lite äldre plasma kör jag på HDMI 1080i med utmärkt bild, kör jag på 720P eller 1080P blir det svart i rutan.

Lite klantigt att ändra denna inställning ligger längst ner till vänster på fjärren - lätt att komma åt av misstag.

Posted · Report post

Hittade en liten petitess... ;)

Jag kan bara installera EN 2.5"-disk i min box. :D

Ja, det är precis som du säger en liten petitess. Det är dock en liten petitess som går att missförstå, och det var ju inte riktigt meningen, så jag ändrar det.

Posted · Report post

Ja, ehm. Näe, det hade jag inte heller några att tala om. Men eftersom folk frågar så får man väl anta att det bidrar till systemets spridning - och i förlängningen viljan att tillhandahålla ny firmware när det behövs - att folk som funderar på att handla inte behöver undra om det ens är lönt.

Se det som ett försök att göra det enklare för alla oss andra? :)

Posted · Report post

Tackar staag för en utmärkt guide. Har gjort lite små förändringar med lite rubriker vilket jag hoppas att du inte har något emot. :D

Keep up the good work!

Nejdå, no worries. Det är ju hela poängen med en draft - den finns där för att ändras.

Posted · Report post

...

Någon vänlig själ påminde mig i en annan tråd om att utbudet för MPEG-4 inte ingår per automatik, utan att man måste aktivera det. Eller att man iallafall var tvungen att göra det förr, hur det nu var. Jag minns ärligt talat inte varför man var tvungen att göra det, men jag minns att jag gjorde det för rätt många månader sedan.

Jag har nu ändrat guiden för att reflektera detta.

Någon som på rak arm kan komma på någonting annat som jag har förbisett?

Posted · Report post

I ett (får man anta) försök att hålla reda på hur många kunder som migrerar till boxar som kan med MPEG-4/h.264 så har Boxer i vissa fall valt att inte låta detta kanalutbud vara tillgängligt i abonnemanget per automatik.

Om du saknar möjlighet att titta på kanalerna Animal Planet, Discovery Science, BBC World News samt Axess TV (dessa kanaler ingår i Boxer Mix. Om du abonnerar på Boxer Max eller Boxer Canal+ är det ytterligare kanaler som inte fungerar) så är det inte boxen det är fel på, utan abonnemanget.

Ring Boxers kundtjänst så aktiverar de MPEG-4 på ditt abonnemang. Detta är i skrivande stund kostnadsfritt.

Hmmm... Hur är det nu.

Det var länge sedan jag var här på forumet nu, och jag har försökt hitta på forumet hur det ligger till.

Jag har Boxer mix. Har nu uppgraderat min MB9T2 till 2.0.49.

Måste jag ha CA-modul för att se på MPEG4-kanalerna? :eh:

Posted · Report post

Guiden är snart ett år gammal så den gäller inte längre.

Du måste numera ha en CA-Modul för att se MPEG-4 kanalerna.

När det gäller HD så har CI+ varit påslaget för dessa och kommer troligtvis att slås på igen.

Just nu behövs inte CI+ för att se på HD.

Att man måste använda CA-Modul för MPEG-4 ställer till problem eftersom Boxers CA moduler bara kan dekoda en kanal i taget.

MB har försökt läsa detta genom att bara köra det man tittar på genom CA-Modulen.

Om man spelar in en annan kanal så speals den in okodat och kodas av genom CA-Modulen först när du tittar på den.

Detta fungerar sisådär i del olika versionerna.

Posted · Report post

Guiden är snart ett år gammal så den gäller inte längre.

Du måste numera ha en CA-Modul för att se MPEG-4 kanalerna.

När det gäller HD så har CI+ varit påslaget för dessa och kommer troligtvis att slås på igen.

Just nu behövs inte CI+ för att se på HD.

Att man måste använda CA-Modul för MPEG-4 ställer till problem eftersom Boxers CA moduler bara kan dekoda en kanal i taget.

MB har försökt läsa detta genom att bara köra det man tittar på genom CA-Modulen.

Om man spelar in en annan kanal så speals den in okodat och kodas av genom CA-Modulen först när du tittar på den.

Detta fungerar sisådär i del olika versionerna.

Du menar att man inte måste ha .55 version med ci+ utan enbart en ci+ modul?

Posted · Report post

Du menar att man inte måste ha .55 version med ci+ utan enbart en ci+ modul?

Ja så är det nu..

Posted · Report post

Du beöver inte ens ha en CA/CI+ modul. Det räcker med en MPEG-4 CA Modul just nu.

Hur länge det kommer att vara så här är det ingen som vet.

När Boxer har fått ordning på sina system slår det väl på CI+ igen.

Posted · Report post

Jag har bara en MB9T2 idag, men funderar på en till.

Om jag spelar in kodade kanaler på den ena boxen, kan jag då se dessa på den andra boxen om den har MPEG4-CA-modul och kort?

Fast det borde väl funka. Enda skillnaden är ju var de är sparade... :)

Posted · Report post

Svårt att säga. Enligt CI+ specen så skall allt som lagras krypteras med en för boxen unik nyckel.

Huruvida MB följer detta har jag ingen aning om.

Allt skall kryperas femtielva ggr så det är under att något kommer fram till skärmen. :evil:

Så här ser det t.ex. ut innan jag kan se något:

- källa

Kryptering Viacess

- CA modul

Kryptering CI+

- Box Hdmi

Kryptering HDCP

- HDMI splitter

Kryptering HDCP

- Hermmabio

Kryptering HDCP

- TV

Posted · Report post

Måste man ha en CI+ modul för att kunna se någon av boxers kanaler överhuvudtaget nu eller? Beställde ett kort från boxer som jag stoppade i interna läsaren. Står bara felaktigt programkort i cas. Provade kortet i en gammal thomson dti2000 box, och där fungerar det. Vad ska man göra åt detta tro?

Posted · Report post

MPEG2 går att se med de interna läsarna

Installerat MCAS?

Det ska stå -TOM- i CAS

Posted · Report post

MPEG2 går att se med de interna läsarna

Installerat MCAS?

Det ska stå -TOM- i CAS

MCAS är installerat. Det står tom på alla utom där kortet sitter i. Där står det felaktigt programkort.

Posted · Report post

Och MCAS är startad i plugin menyn?

Gå in i CAS. Slå in ”1407”

Kolla om ”intern kortläsare” är ”AV”

Posted · Report post

Mcas är startad. Redan provat 1407. hände ingenting. Har provat ha kortet en stund in gamla boxen. Ska prova och göra om allt och se om det gör någon skillnad. Kanske ska nämna att det är ett boxer kontantkort. Om det spelar nån roll.

Posted · Report post

Nu har jag installerat om mcas. Fortfarande samma fel. 1407 fungerar inte nu heller.

Jag har programversion 2.10.29

Posted · Report post

Kan det vara en CI+ variant av mjukvara du har i

Då går det inta att använda MCAS eller komma åt "1407"

Posted · Report post

Kan ju vara så. Har beställt en CI+ modul. Får se om det fungerar bättre med den i.

Posted · Report post

Fick hem min CI+ modul idag. Funkar perfekt nu. Mycket nöjd. Och trådlöst nätverk och allt. Ojojoj :D