Viasat övergår till DVB-S2 för samtliga kanaler

1 post in this topic

Posted · Report post

Igår fick jag ett mejl från Viasat där de meddelade mig att jag måste byta ut min Viasat original-SD-mottagare (Nokia MediaMASTER 9802S inköpt 2001) till en HD-mottagare. I september skulle barnkanalerna flytta till en DVB-S2-transponder, i januari 2018 flyttar Viasat-film samt -sport-kanalerna och i mars 2018 resterande kanaler. 

Innebär det att att det blir totalt omöjligt att se någon Viasat-kanal på min Premium Ultra-mottagare efter transponder-flytten? Idag kan jag åtminstone se SD-kanalerna med mottagarkortet kopplat till min gamla Nokia-mottagares boxid. När kortet var kopplat till en original-Viasat HD-Samsung-mottagare tjatade OSCam hela tiden om Requires pairing.

Att jag inte kan titta på HD-kanaler förstår jag men min Ultra-mottagare borde väl åtminstone hitta samtliga kanaler vid Automatisk sökning? De tre tuner-korten är ju trots allt DVB-S2-kort och borde kunna läsa av samtliga kanaler från transpondrarna även om jag sedan inte kan titta på dem?

Det var surt att få Viasat-mejlet nu när jag till slut fått till att min Premium Twin-mottagare använder Viasat- och Canal Digital-mottagarkorten i Premium Ultra-mottagaren för avkodning. Innan någon hetsar upp sig över denna Card-sharing i mitt eget hushåll så har jag tvilling-abonnemang hos båda operatörerna. Jag föredrar MiracleBox-mottagarna framför operatörernas senaste tillgängliga "fantastiska" original-mottagare. Jämfört med Miraclebox-mottagarna är original-mottagarna begränsade.