Sign in to follow this  
Followers 0

Installationsguide Satellit

1 post in this topic

Posted · Report post

Nu ska vi gå igenom första gången man startar sin mottagare och vilka inställningar man ska ha om man vill kolla på Canal Digital och Viasat.

Först väljer vi språk: Svenska. Sen väljer man vilken video ingång man ska använda ( D.v.s Scrat/HDMI/Komponent osv). Välj sedan upplösning.Efter det så ska man välja ifall man ska använda enheten för IPTV eller Satellit/Marksänd/Kabel.

Sen är det dags att konfigurera nätverksanslutningen. Där kan du välja ifall du har trådlös anslutning eller om du har nätverkskabel. Efter det så väljer du ifall du ska ha en statisk IP till boxen och i så fall matar in den eller om du ska köra på DHCP.

Efter det så kommer vi till val av satelliter vi ska få in. Beroende på hur många LNB (Mikrovågshuvud) du har så kan man välja olika val. Först går du ner ett snäpp till Mode och väljer DiSEqC A/B ( om du har 2 st LNB ) eller DiSEqC A/B/C/D ( Om du har 4st LNB). I denna guiden väljer jag A/B för jag ska bara få in Canal Digital och Viasat. Efter det så klickar du vänster 1 gång så det står " 0.8W Ku-Band Thor 5/6/7 & Intelsat 10-02. Detta är satelliten för Canal Digital. Sen går jag ner ett snäpp och trycker höger 4 gånger så kommer vi till 4.8 Ku-Band Astra 4a & SES 5. Detta är satelliten för Viasat.

Gå vidare genom att trycka OK och om du har internet anslutning så kommer det till där man kan installera kanallista. Om du vill ha den till parabol så väljer du den som heter " Svenska kanallistor (Datum).

Om du inte vill ladda ner någon lista trycker du bara ok och kommer till ett läge där du kan göra en egen kanallista om så önskas. Vill du inte söka in några kanaler så trycker du på " Nej, sök manuellt senare "

Det sista i guiden är att du väljer ifall du använder något kanalkort. Gör du det så bläddrar du tills du ser respektive namn, annars så väljer du empty. Efter detta val så kommer din mottagare startas om och sedan är de redo för användning.