Sign in to follow this  
Followers 0

Koppla 2 boxar från en parabol

13 posts in this topic

Posted · Report post

Undrar om man kan först dra en kabel från parabolen till boxerns "in" och sen "out" från boxern till

den andra boxerns "in". Kanske blev lite otydligt, hoppas ni förstår vad jag menar.

Posted · Report post

Nej, du måste ha två kablar ända från parabolen och ha ett huvud med fler utgångar.

Posted · Report post

Nej, du måste ha två kablar ända från parabolen och ha ett huvud med fler utgångar.

Förstår inte riktigt vad du menar, Har två huvuden och dragit en kabel från varje till en switch. Måste man ha två huvuden med dubbla utgångar?

Posted · Report post

Förstår inte riktigt vad du menar, Har två huvuden och dragit en kabel från varje till en switch. Måste man ha två huvuden med dubbla utgångar?

Ja du måste ha 2 lnb med dubbla utgångar + en 2vägs switch till varje box.

Posted · Report post

Du har 1 parabol med f.eks. 2 huveder 1°W och 5°E som går til en DiSEqC (switch) .och 1 kabel ned.

Du kan godt köre med 2 recievere på samma kabel - inn på box 1 och videra med out til box 2 ,men

de skal vore på samme satellit för at det kan funka ,du kan se f.eks. TV4 på box 1 och Animal på box 2 (1°W) och det funkar också fint på 5°E. Er box 1 i standby verkar box 2 100% , jag har min Vantage8000 som box 1 och MB-9 som box 2 ,körer begge på samma tid er kvaliteten stadig tip-top på begge,det er kun när du skifter satellit det går galt - det kan DiSEqC switchen inte klara.

Hvis du vil have 2 boxe der funkar frit,skal du have ,som der er skrevet , 2 kabler ned.

vh/Bosse

Posted · Report post

Ja, enklaste och bästa lösningen är att använda sig av en universal LNB med 2 utgångar om du ska ansluta 2 satellitmottagare till samma parabol. För varje ansluten satellitmottagare krävs en egen koaxialkabel, dvs 2 koaxialkablar i ditt fall. Anledningen till att det krävs två olika kablar är för att kunna kontrollera utsignalen från respektive LNB utgång oberoende av varandra från respektive satellitmottagare. För att växla mellan vertikal och horisontell polarisation ändras spänningen (13/18 volt) och för att växla mellan låg- och högband används tonstyrning (0/22 KHz).

Om du inte vill ansluta mer än en kabel från LNB till två satellitmottagare ska du använda en "unicable LNB" (SatCR) där vertikal lågband, horisontell lågband, vertikal högband och horisontell högband är uppdelade på 4 olika fasta mellanfrekvenser. Detta är en dyrare lösning som funkar OK om det gäller mottagning av en satellitposition. Det är dock inget för den som vill ansluta flera olika LNB för mottagning av flera olika satellitpositioner.

Posted · Report post

Finns en rätt bra sida som talar om vad man behöver.

http://www.satlex.net/sv/2participants-type_conf_2p_2s.html

Visar hur man skall koppla om man har 2 satelliter och 2 boxar (en box med dubbla mottagare räknas som 2).

Själv har jag en gammal Nokia med Satscan motor som det är högtid att göra något åt.

Det enda som kan driva motorn är min gamla Nokia 9802.

Kanske blir en T-55 med 4 huvuden.

Då skall det kopplas så här:

http://www.satlex.net/sv/2participants-type_conf_2p_4s.html

Posted · Report post

Tack för all hjälp! Just nu håller jag på att prova på en tv bara för att få in bild. Har bara lyckas få 80% i styrka och finner inga kanaler, är det någon som har koll på vad det kan bero på? Har inställt på Thor.

Posted · Report post

Kanske blir en T-55 med 4 huvuden.

Om du ska köpa en toroidal antenn välj T-90 vilken ger avsevärt bättre signal jämfört med T-55.

Posted · Report post

Tog "Sökläge -> Blind" och då fick jag in lite kanaler.

Posted · Report post

Tack för all hjälp! Just nu håller jag på att prova på en tv bara för att få in bild. Har bara lyckas få 80% i styrka och finner inga kanaler, är det någon som har koll på vad det kan bero på? Har inställt på Thor.

Om du har 80% i signalstyrka men ingen signalkvalité innebär det att du har anslutit en LNB till satellitmottagaren men att fel kan ha uppstått på grund av nedanstående orsaker:

- parabolen är felinriktad.

- LNB felinjusterad.

- valt fel LNB för berörd satellitposition (om flera LNB finns monterade på parabolen).

- invald transponder är ej längre aktiv eller har felaktig transponderdata i mottagaren.

Tänk på att i M9 brukar en signalstyrka på ca 80 % erhållas så fort en LNB ansluts oavsett hur parabolen är inriktad, nivån på signalstyrkan beror i första hand på förstärkningen i LNB:n och hur mycket dämpning det är i kablar, switchar och dyligt. Signalstyrkan höjs något då det finns en satellitsignal men i M9 är mätområdet inte så bra när det gäller signalstyrka (det är alldeles för grovt). Från att ingen mottagbar satellitsignal erhålls vid en signalstyrka på ca 80 % erhålls i regel perfekt mottagning vid ca 85 % signalstyrka.

För att finjustera in parabol, LNB etc ska värdet för signalkvalité optimeras vilket är helt avgörande för om du ska få en bra mottagning eller ej. Se till att få minst 50% signalkvalité för att få stabil och bra mottagning. Värdet för signalstyrka är ganska ointressant så länge det är inom mottagarens specifierade ingångsnivå vilket i en "rätt" kalibrerad signalmätning i mottagaren innebär att lägsta värdet ska motsvara 0 % och högsta värdet 100 %, gissningsvis ligger lägsta värdet vid ca 75 % och högsta värdet vid ca 90 % med nuvarande skalområde i M9 vilket är helt felställt. Mätområdet för signalkvalité är bra i M9 men tyvärr är det något problem med Sharp DVB-S/S2 tuner i M9 då den har stora problem med mottagning av vissa satelliter tex BADR4. Se nedanstående länk. Vet dock inte om M8 har samma problem med mottagningen som M9.

viewtopic.php?f=27&t=349

Posted · Report post

Just nu har jag en styrka på 82% och kvalitet på 42%. Hade 70 % på kvalitet förut. Har fått in massa arabkanaler eftersom jag inte har tillgång till något annat för tillfället. Men skulle dom funka om jag gjort fel?

satellit24: Tack så mycket för den utförliga beskrivningen!

Posted · Report post

Just nu har jag en styrka på 82% och kvalitet på 42%. Hade 70 % på kvalitet förut. Har fått in massa arabkanaler eftersom jag inte har tillgång till något annat för tillfället. Men skulle dom funka om jag gjort fel?

satellit24: Tack så mycket för den utförliga beskrivningen!

Eftersom du bara får in en massa arabkanaler när du gör en blindscan har du riktat parabolen mot fel satellitposition, det finns inga arabiska TV-kanaler på Thor i satellitpositinen 0,8° väst.

Du kan fundera ut vilken satellitposition du fått in genom att jämföra TV-program och frekvenser mot frekvenslistor, se länkar nedan.

http://www.lyngsat.com/

http://en.kingofsat.net/

När du kommit fram till vilken satellitposition du fått in, justera elevation och azimuth i riktning mot satellitpositionen 0,8° väst. För att enklare hitta "rätt" satellit dvs Thor välj in frekvensen 11 862 H, SR:28000 (BBC World News) i satellitmottagaren då denna kombination av symbolhastighet och frekvens är unik för Thor. Gör därefter små justeringar på parabolen tills signalstyrka men framförallt signalkvalité är optimerade. Om du har en 80 cm parabol bör du kunna få ca 80 % signalkvalité när allt är rätt injusterat.