Sign in to follow this  
Followers 0

Trådlöst nätverk - Guide och kompatibilitetslista

49 posts in this topic

Posted · Report post

Guide och kompatibilitetslista WLAN USB

SVENSKA

1. Börja med att stänga av din mottagare och plugga in ditt trådlösa nätverkskort i USB:n

2. Gå till nätverksinställningarna genom att trycka på Meny

3. Du kommer att få upp alternativen Nätverkskabel och Wi

4. Tryck nu Blå knapp (AP Scanning) för att söka tillgängliga nätverk. Tryck OK

5. Är nätverket krypterat ombeds du att skriva in WEP

tangentbordet på skärmen. Avsluta med att spara med röd knapp.

6. Välj anslutningstyp: HEX (oftast) eller ASCII

7. Bläddra ner till Anslut och tryck OK

8. Om inställningarna är korrekta ska du få en IP

9. Grattis! Din mottagare är nu kopplad till nätverket.

På följande sidor har vi listat alla testade trådlösa USB

Se bifogad dokumentation för komplett kompatibilitetlista. Har du en USB-stick som fungerar men inte finns på lista ber vi dig lägga i ett svar på detta inlägg. Tack på förhand!

Guide and compatibility list of working

ENGLISH

1. Begin by turning off your receiver and insert your wireless USB

2. Go to “Network setting” by going to Menu

3. You can choose between “Ethernet” and “Wi

4. Press the Blue button (AP-Scanning) to search for available networks. Press OK on desired one

5. If your wireless network is encrypted you will have to type your WEP

by using the virtual keyboard on the screen. Finish by saving with the

6. Choose your connectiontype: HEX (often) and ASCII

7. Go down to “Connect” and press OK

8. If the settings and key is correct you should get an IP

9. Congratulations! Your receiver is not connected to your network

Please check attachment for a compatibilitylist of working wireless USB-dongles.

Miraclebox_8_HD_WLAN_USB.pdf

Posted · Report post

Har forsøkt å innstalere trådløst, har stengt boksen helt av satt inn Wireless usb stick i usb, men når jeg skal velge er det bare Nätverkskabel som kommer opp, kan ikke velge trådløst.

Det er Air:Link 85300 300 Mbps-11n, kan det være at den ikke passer i boksen?

Posted · Report post

Förmodligen fungerar inte den med boxen, för att den inte finns med på listan över testade.

Kolla själv, om du inte redan har gjort det. Byt till en som finns med på listan.

Posted · Report post

Kolla pdf:en info så ser du vilka adaptrar mottagaren har stöd för. :)

Posted · Report post

min feil, skal få en som står på listen

Posted · Report post

Gör precis som guiden säger men när jag trycker "ok" kommer en ruta med texten "Ansluta med AP?" fram, men inga alternativ som ja eller nej anges. Kan då inte ansluta till mitt nätverk.

Har ett Dlink DWA-140

Posted · Report post

Gör precis som guiden säger men när jag trycker "ok" kommer en ruta med texten "Ansluta med AP?" fram, men inga alternativ som ja eller nej anges. Kan då inte ansluta till mitt nätverk.

Har ett Dlink DWA-140

Går det inte att bara trycka OK på fjärren?

Nätverk, grön knapp, gå ner till anslut, OK. Borde fungera om det är konfigurerat rätt då jag har exakt samma kort.

Har dock märkt att det klipper ibland, men jag vet inte om det startar om eller nåt för signalen är så nära fullt som går att komma. :twisted:

Posted · Report post

Går det inte att bara trycka OK på fjärren?

Nätverk, grön knapp, gå ner till anslut, OK. Borde fungera om det är konfigurerat rätt då jag har exakt samma kort.

Har dock märkt att det klipper ibland, men jag vet inte om det startar om eller nåt för signalen är så nära fullt som går att komma.

Händer absolut ingenting, får mecka mer imorgon.

Posted · Report post

Funkar nu, fick vänta en stund innan allt kickade igång. :)

Posted · Report post

Funkar nu, fick vänta en stund innan allt kickade igång. :)

Kul att det löste sig! :D

Posted · Report post

Kommer kompabiliteten att utökas för nya trådlösa USB Adaprar? I samband med boxköpet så inhandlade jag TP-LINK TL-WN821NC med 300mbps. Denna fungerar inte i Miracleboxen. Detta är alltså en bättre modell än t. ex TL-WN727N som klarar 150 mbps och finns med på kompabilitetslistan.

Utvecklingen går ju framåt och kraven från konsumenter ökar och för att hänga med i utvecklingen bör även den trådlösa kompabiliteten utökas i denna box. Hoppas därför på en förnyelse till nästa uppgradering.

Posted · Report post

Jag ska se om det finns några möjligheter att åtgärda detta och utöka med fler USB-adaptrar och utöka kompatibiliteten på något sätt. Tack för tipset. :)

Posted · Report post

Då inga av mina USB adaptrar av märke Netgear, TP-Link och Belkin (nyare för övrigt) varit kompatibla med M-Boxen så lånade jag en D-Link DWA-140 som skall passa enligt kompabilitetslistan men jag får den inte att erhålla någon ip-adress av routern. Nyckeln är rätt angedd så det beror inte på det. WIFI finns på nätverket, SSID är rätt och har prövat både HEX och ACHII och AP-sökning gjord utan resultat. Det är heller inga problem med räckvidd. WPA står det på säkerhetsläge men jag har WPA2. Kan detta var orsaken tror du eller kan det vara något annat jag missat?

Posted · Report post

Det är helt korrekt novis. Det är anledningen. Provade på ett nätverk med WPA och det fungerade inte heller så värst bra. :(

Posted · Report post

Det är helt korrekt novis. Det är anledningen. Provade på ett nätverk med WPA och det fungerade inte heller så värst bra. :(

äntligen funkar allt som det ska ska alldrig mer säga ett ont ord om denna underbara boxsen :):):):lol::D

Posted · Report post

Kolla så att du verkligen får en ip-adress på nätverksinställningar. Kan du FTP:a till mottagaren fungerar nätet.

Posted · Report post

Kolla så att du verkligen får en ip-adress på nätverksinställningar. Kan du FTP:a till mottagaren fungerar nätet.

verkligen lätt när man ser sina egna missar :)

Posted · Report post

Fungerade det inte alls? Eller droppar det?

I vilket fall som; här kommer mina samlade empiriska erfarenheter i en liten prosa:

Kör själv med Dlink DWL 140 i boxen (.....nåt sånt heter stickan), med WPA, och det fungerar bra. AP pluggad i router, med WPA förstås, och faktiskt WDS eftersom det trådlösa löper vidare i kåken till en annan AP. Båda AP sitter på samma SSID. Ej dolt.

Kör förresten den näst nyaste fw fortfarande, men har dock noterat att det trådlösa k-a-n droppa i miraclen, men bara för att snabbt komma på fötter igen.

Mina erfarenheter som sagt....

Edit: rättelse - WL-stickan heter DWA 140.....

Posted · Report post

God kväll preu!

Nej det fungerade inte alls. Nu hade jag endast lånat denna D-link för att prova, annars väntar jag på en uppgradering av kompabilitetslistan då jag har lite olika nyare trådlösa adaptrar liggande.

Vad gäller svaret från admin, ovan, så missförstod han mig, det var precis tvärt om -mitt nätverk har WPA2 kryptering men i nätverksmenyn på boxen kommer ju bara WPA och WES fram trots det står på D-linken att den supportar även WPA2. Jag forskade inte så mycket vidare i orsaken då jag kan vänta med trådlös uppkoppling.

Posted · Report post

Har försökt med två olika trådlösa USB adaptrar, D-Link DWL-G122 och DWA-140 som båda finns med på kompabilitetslistan, men får inte valet Wi utan bara nätverkskabel (steg 3 i guiden). Något tips?

Jag startar boxen med adaptern i enl. guiden.

Posted · Report post

Edit: borttaget. Läste som en kratta. :D

För den som är nyfiken hade jag skrivit "Du startar väl med stickan i ?".

Posted · Report post

Kolla pdf:en info så ser du vilka adaptrar mottagaren har stöd för. :)

min dlink dwl-g122 finns i listan men funkar inte ändå vad kan det va för fel finns det någon billig som man kan skaffa mvh deltaco

Posted · Report post

Har försökt med två olika trådlösa USB adaptrar, D-Link DWL-G122 och DWA-140 som båda finns med på kompabilitetslistan, men får inte valet Wi utan bara nätverkskabel (steg 3 i guiden). Något tips?

Jag startar boxen med adaptern i enl. guiden.

Jag har samma problem fast med Linksys WUSB600N som också finns med i kompatibilitets listan.

Nån som stött på detta problem ?

Posted · Report post

Samma problem med en Zyxel G-202 som också finns med i listan.

Någon som har ett förslag?