Sign in to follow this  
Followers 0

Mysko fenomen när jag letar sateliter

15 posts in this topic

Posted · Report post

Hej!

Har en MB8, och en parabol med två LNB, ett för Viasat (Sirius) och ett för Canal Digital (Thor).

Har haft parabol många år, men efter att ha flyttat några gånger, så är jag inte helt hundra på om jag har

använt just denna innan (hade en två-tre stycken liggandes innan). Där satt iallafall ett fäste för två LNB på,

och jag tror jag har fått den för länge sedan när jag tecknat Viasat eller Canal Digital, så jag gissar på att det

är med 6raders skillnad.

MEN, jag får bara in Viasat hur jag än bär mig åt. Nu flyttade jag parabolen ifall det var ett träd om var i vägen.

Nu reagerade jag på en skum sak. När jag väljer Sirus under Satellitkonfiguration, och sen väljer 1/AV under Diseq SW, så får jag 83% i Kvalite och det står Viasat i blått upp till höger, och mycket riktigt så fungerar kanelerna som de skall. MEN, väljer jag 2/AV under Diseq SW, så borde jag ju rimligt vis välja det andra LNBt va?

Då får jag konstigt nog fortfaraden in Viasat, men med 71% kvalite.

Vad e det som e tosigt????

Provade att välja Thor, och dra parabolen fram o tillbaka medans frun höll koll på tvn, men får inget alls under Thor. Något jag missat?

Tacksam för hjälp.

Posted · Report post

Låter faktiskt som om det är switchen som börjar ge med sig...

Posted · Report post

Ok. Ska testa med en annan imorgon och se vad som händer.

Posted · Report post

Provade nu både med en annan, och utan (alltså direkt till ett LNB i taget).

Verkar som ett träd fortfarande är i vägen för ena LNBt, för där får jag inget. (Varför jag får 71% på ena när

jag använder Diseqc switchen vette tusan, men den är kanske kass)

MEN, provade iallafall med en annan Diseq swith, billig Biltema variant. Men, då får jag ingen signal alls på

nått av hvudena?? Jag får styrka (alltså att där sitter ett lnb, men ingen signal) på det ena, men inte andra?

Hur skall Diseq inställningarna vara? Där står Diseq 1.0 och på raden nunder Diseq 1.1. Vad är vad?

Sen såg jag att det står Diseq 2.0 på Biltema switchen, vad betyder det?

Har provat flera olika varianter, men blir inte klok på det. Speciellt inte när jag testade att montera kablen

direkt på LNBt utan Diseq switchen, och fick ändå signal fastän jag hade den inställd som innan på 2/0??

Valde jag AV/AV så fick jag också signal. Provade sen att sätta dit diseq switchen igen, med inställningen

AV/AV, och fick minsann bild direkt?

Efter det blev jag inte klok på hur det ska funka tyvärr...

Någon som kan förklara lite? :)

Posted · Report post

Någon som kan förklara lite?

post-525-13687467390129_thumb.gif

Tanka och ryck i snöret bara !

/Mvh Ants war :lol:

Posted · Report post

Tanka och ryck i snöret bara !

/Mvh Ants war :lol:

Va? :?:

Posted · Report post

Provade nu både med en annan, och utan (alltså direkt till ett LNB i taget).

Verkar som ett träd fortfarande är i vägen för ena LNBt, för där får jag inget. (Varför jag får 71% på ena när

jag använder Diseqc switchen vette tusan, men den är kanske kass)

MEN, provade iallafall med en annan Diseq swith, billig Biltema variant. Men, då får jag ingen signal alls på

nått av hvudena?? Jag får styrka (alltså att där sitter ett lnb, men ingen signal) på det ena, men inte andra?

Hur skall Diseq inställningarna vara? Där står Diseq 1.0 och på raden nunder Diseq 1.1. Vad är vad?

Sen såg jag att det står Diseq 2.0 på Biltema switchen, vad betyder det?

Har provat flera olika varianter, men blir inte klok på det. Speciellt inte när jag testade att montera kablen

direkt på LNBt utan Diseq switchen, och fick ändå signal fastän jag hade den inställd som innan på 2/0??

Valde jag AV/AV så fick jag också signal. Provade sen att sätta dit diseq switchen igen, med inställningen

AV/AV, och fick minsann bild direkt?

Efter det blev jag inte klok på hur det ska funka tyvärr...

Någon som kan förklara lite? :)

Börja med att justera in parabolen så att du kan få mottagning av satellitpositionen 5° öst (Viasat) på den LNBF som är placerad i den dubbla LNB-hållerens västra hållare, i LNB-hållarens östra hållare ska LNBF för satellitpositionen 1° väst (Canal Digital) placeras. Finjustera därefter parabolen så att du får så bra signalkvalité som möjligt på båda satellitpositionerna. Om du har monterat LNBF:erna tvärt om kommer du bara att få in den ena satellitpositionen.

Om du kopplar kabeln direkt mellan LNBF och mottagare spelar det ingen roll vad du har för inställningar på DiSEqC 1.0 och DiSEqC 1.1 i mottagaren.

Om du endast har en DiSEqC 1.0 / 2.0 switch behöver du endast göra inställningar för DiSEqC 1.0 och kan lämna inställningar för DiSEqC 1.1 i läge "AV".

Skillnaden mellan DiSEqC 1.0 och DiSEqC 2.0 är att den sistnämnda kan använda sig av dubbelriktad kommunikation dvs ge återkoppling till satellitmottagaren. Denna funktion används dock normalt inte i vanliga satellitmottagare. DiSEqC 2.0 är bakåtkompatibel med DiSEqC 1.0 så du ska använda samma inställningar som till en DiSEqC 1.0 switch.

Inställningar för DiSEqC 1.1 ska endast användas då kommandon för "uncommitted switch" används vilket INTE är aktuellt ihop med din Biltema switch.

Är det 2-vägs eller 4-vägs DiSEqC 1.0 switch som du använder?

Om du har en 2-vägs DiSEqC 1.0 switch så kan den vara konfigurerad på olika sätt. Antingen switchar den på kommando "position" (0/1) eller på kommando "option" (0/1). En 4-vägs DiSEqC 1.0 switch använder sig av både kommando "position" och "option" för att kunna växla mellan de 4 ingångarna.

Nedan en sammanställning över de styrsignaler (kommandon) som används i en vanlig 4-vägs DiSEqC 1.0 switch.

Ingång nr 1: position = 0, option = 0

Ingång nr 2: position = 1, option = 0

Ingång nr 3: position = 0, option = 1

Ingång nr 4: position = 1, option = 1

Nedan en sammanställning över de styrsignaler (kommandon) som används i olika typer av 2-vägs DiSEqC 1.0 switchar.

Typ 1

Ingång nr 1: position = 0

Ingång nr 2: position = 1

Typ 2

Ingång nr 1: option = 0

Ingång nr 2: option = 1

Om du vill använda inställningar för 4-vägs DiSEqC 1.0 switch i satellitmottagaren ihop med en 2-vägs DiSEqC 1.0 switch blir inställningarna enligt nedan.

Typ 1

Ingång nr 1: LNB 1 eller LNB 3

Ingång nr 2: LNB 2 eller LNB 4

Typ 2

Ingång nr 1: LNB 1 eller LNB 2

Ingång nr 2: LNB 3 eller LNB 4

Kontrollera noga till vilka ingångar på switchen du anslutit respektive LNB så att rätt val kan göras i mottagaren.

Posted · Report post

Va? :?:

Ja det är bara att såga ner trädet om det skymmer sikten mot satelliterna :lol: Eller leta upp en annan placering där det är fri sikt.

Posted · Report post

Börja med att justera in parabolen så att du kan få mottagning av satellitpositionen 5° öst (Viasat) på den LNBF som är placerad i den dubbla LNB-hållerens västra hållare, i LNB-hållarens östra hållare ska LNBF för satellitpositionen 1° väst (Canal Digital) placeras. Finjustera därefter parabolen så att du får så bra signalkvalité som möjligt på båda satellitpositionerna. Om du har monterat LNBF:erna tvärt om kommer du bara att få in den ena satellitpositionen.

Om du kopplar kabeln direkt mellan LNBF och mottagare spelar det ingen roll vad du har för inställningar på DiSEqC 1.0 och DiSEqC 1.1 i mottagaren.

Om du endast har en DiSEqC 1.0 / 2.0 switch behöver du endast göra inställningar för DiSEqC 1.0 och kan lämna inställningar för DiSEqC 1.1 i läge "AV".

Skillnaden mellan DiSEqC 1.0 och DiSEqC 2.0 är att den sistnämnda kan använda sig av dubbelriktad kommunikation dvs ge återkoppling till satellitmottagaren. Denna funktion används dock normalt inte i vanliga satellitmottagare. DiSEqC 2.0 är bakåtkompatibel med DiSEqC 1.0 så du ska använda samma inställningar som till en DiSEqC 1.0 switch.

Inställningar för DiSEqC 1.1 ska endast användas då kommandon för "uncommitted switch" används vilket INTE är aktuellt ihop med din Biltema switch.

Är det 2-vägs eller 4-vägs DiSEqC 1.0 switch som du använder?

Om du har en 2-vägs DiSEqC 1.0 switch så kan den vara konfigurerad på olika sätt. Antingen switchar den på kommando "position" (0/1) eller på kommando "option" (0/1). En 4-vägs DiSEqC 1.0 switch använder sig av både kommando "position" och "option" för att kunna växla mellan de 4 ingångarna.

Nedan en sammanställning över de styrsignaler (kommandon) som används i en vanlig 4-vägs DiSEqC 1.0 switch.

Ingång nr 1: position = 0, option = 0

Ingång nr 2: position = 1, option = 0

Ingång nr 3: position = 0, option = 1

Ingång nr 4: position = 1, option = 1

Nedan en sammanställning över de styrsignaler (kommandon) som används i olika typer av 2-vägs DiSEqC 1.0 switchar.

Typ 1

Ingång nr 1: position = 0

Ingång nr 2: position = 1

Typ 2

Ingång nr 1: option = 0

Ingång nr 2: option = 1

Om du vill använda inställningar för 4-vägs DiSEqC 1.0 switch i satellitmottagaren ihop med en 2-vägs DiSEqC 1.0 switch blir inställningarna enligt nedan.

Typ 1

Ingång nr 1: LNB 1 eller LNB 3

Ingång nr 2: LNB 2 eller LNB 4

Typ 2

Ingång nr 1: LNB 1 eller LNB 2

Ingång nr 2: LNB 3 eller LNB 4

Kontrollera noga till vilka ingångar på switchen du anslutit respektive LNB så att rätt val kan göras i mottagaren.

Nu jävlar :)

Det första har jag koll på, men inte de andra bitarna du nämner.

Men varför får jag signal på min gamle DiSEqC men inte med min nya Biltema variant?

Med 2 eller 4-vägs så menar du antal LNB? Isåfall är det 2 som jag har.

När man letar satelitterna, så räcker väl "default" inställningarna för satelliterna va? Man behöver inte ändra

något? Har grymt bra signal på Viasat, men inte dyft på Thor, men som jag nämnde, så är det väl trädet

(även om jag tycker det känns för litet för att störa bort signalen helt)

Tack för ett grymt bra svar! :thumbup:

Posted · Report post

Ja det är bara att såga ner trädet om det skymmer sikten mot satelliterna :lol: Eller leta upp en annan placering där det är fri sikt.

Ahhh... nu e jag med...

hahahaha :D

Posted · Report post

Nu jävlar :)

Det första har jag koll på, men inte de andra bitarna du nämner.

Men varför får jag signal på min gamle DiSEqC men inte med min nya Biltema variant?

Med 2 eller 4-vägs så menar du antal LNB? Isåfall är det 2 som jag har.

När man letar satelitterna, så räcker väl "default" inställningarna för satelliterna va? Man behöver inte ändra

något? Har grymt bra signal på Viasat, men inte dyft på Thor, men som jag nämnde, så är det väl trädet

(även om jag tycker det känns för litet för att störa bort signalen helt)

Tack för ett grymt bra svar! :thumbup:

Ja till en 2-vägs switch går det att ansluta 2 LNB och till en 4-vägs switch går det att ansluta 4 LNB.

Varför du får signal med din gamla DiSEqC switch men inte med din nya från Biltema kan bero på att switcharna är olika konfigurerade eller att F-kontakterna inte är ordentligt i skruvade då Biltema switchen används. Kollade på Biltema:s hemsida men där står tyvärr inte hur switchen är konfigurerad. Men det är enkelt att testa hur den är konfigurerad.

Anslut LNBF för satellitpositionen 5° öst (Viasat) till ingång nr 1 på switchen från Biltema. Välj därefter DiSEqC-läge för DiSEqC 1.0 i mottagaren, börja med "1" och tryck OK och kontrollera att du får signalkvalité indikering på satellitpositionen 5° öst (Viasat). Om du inte får någon signal är antingen switchen helt kass eller så är någon anslutning felaktig. Upprepa testen men välj "2" i mottagaren, om du får samma signalkvalité indikering på satellitpositionen 5° öst (Viasat) som tidigare är switchen av typ 2 dvs styrs av kommando "option". Om du sedan väljer "3" i mottagaren och får samma signalkvalité indikering på satellitpositionen 5° öst (Viasat) som tidigare är switchen av typ 1 dvs styrs av kommando "position". I läge "4" ska du inte få någon signalkvalité indikering på satellitpositionen 5° öst (Viasat) oavsett om det är en typ 1 eller typ 2 switch då LNBF är ansluten till ingång 1 på switchen.

När du gör ovanstående test ha hela tiden samma transponder (frekvens) invald, välj lämpligtvis en frekvens som endast används i satellitpositionen 5° öst tex 11 823 V (SR:27500, FEC:3/4) annars finns risken att du får signalkvalité indikering i alla lägen pga samma frekvens används i båda satellitpositionerna, alternativt koppla ur LNBF för satellitpositionen 1° väst (Canal Digital) då testen utförs.

Prova även att använda "Tone A" och "Tone B" för att växla mellan ingång 1 och 2 om det är en 2-vägs analog toneburst DiSEqC-switch som används, samma som kommano "position" (0/1).

Det är viktigt att du lagrar rätt DiSEqC-inställning för respektive satellitposition i meny Satellitkonfigurering därefter är det bara att göra en vanlig automatisk kanalsökning för respektive satellitposition. Du kan uppdatera frekvensdatabasen för respektive satellitposition manuellt alternativt kan du göra en blind scan sökning då mottagaren söker igenom alla frekvenser inte bara de som finns i frekvensdatabasen för berörd satellitposition.

Om du har bra mottagning på satellitpositionen 5° öst (Viasat) och vill förbättra mottagningen på satellitpositionen 1° väst (Canal Digital) luta parabolen något mera framåt eftersom elevationsvinkeln mot denna position är något lägre jämfört med 5° öst (här i Sverige). Finjustera även azimuth (kompassriktning) och skew (rotera LNB) så att bästa möjliga signal erhålls från båda satellitpositionerna.

Posted · Report post

Halloj!

Om din Biltema switch var Hi-iso variant så går den bort.

Har haft långvarigt problem med både Dreambox (7025) och nu sist med MB9.

Problemet löstes med att jag köpte två icke Hi-iso diseqar på Clas Ohlson.

Nu switchar MB9 bra.

Posted · Report post

Har en DiSEqC-switch 4-1 från Biltema som fungerar utmärkt.

Posted · Report post

Hej!

Lyfter denna tråden lite... eller mer än lite :)

Har fortfarande inte fått det till att fungera riktigt, men nu har jag äntligen parabolen på ett ställde

där jag vet att jag har signal.

Nu har jag fullt på Viasat, men IBLAND får jag in kanal9 på thor, men inget mer. Eurosport, CMore osv får

jag inte in.

Har börjat undra om det är min DiSEqC som strular, och tag fram min fina Biltema variant igen.

Efter kopplat in den, startade jag boxen, och då fick jag full signal på Thor och alla kanalerna fungerade! Jippii...

ända tills jag slog över till Viasat... "Ingen signal" :(

Jaha, provade att skifta kablarna från LNBna till DiSEqC switchen, och då fick jag in precis som innan, Viasat,

men inte CanalDigital.

Fick tag i en gammal DiSEqC som farsan hade liggande, och den hade istället version 1.1.

Nu fick jag äntligen båda till att fungera!! Jippi!!

Ända tills dagen efter, nu funkar åter igen bara Visast, men däremot verkar det hacka mer.

Nu till frågan... hur lång antennkabel kan man ha mellan boxen och DiSEqC switchen? Börjar tro att det

kanske är något sådant, då den inte verkar vilja "switcha" mellan LNBna som den ska.

Jag vet inte exakt hur långt jag har, men gissar på, via alla omvägar mm, ca 25m