Sign in to follow this  
Followers 0

XCAM * Instruktioner * Mgcamd och CCcam i samma! *120709*

100 posts in this topic

Posted · Report post

Hur ser man vilken version av Xcam man har installerad, när jag startar min så står det ver 2.1.2 6Jul 2012.

Är det den senaste?

Namnet på filen som du laddade ner innehåller datumet. Den jag använde heter xcam120709.zip

Om inte den finns kvar så tror jag det visas ett datum om du startar Xcam config pluginnet.

Det finns desutom en uppdatering till xcam från 9 juli här:

http://www.octagon-forum.com/index.php? ... -09072012/

Installerar man den så funkar xcam mycket bättre.

Installera alltså xcam från 9 juli först och se till att det fungerar.

Stoppa xcam i plugin menyn.

Installera uppdateringen.

Posted · Report post

Namnet på filen som du laddade ner innehåller datumet. Den jag använde heter xcam120709.zip

Om inte den finns kvar så tror jag det visas ett datum om du startar Xcam config pluginnet.

Det finns desutom en uppdatering till xcam från 9 juli här:

http://www.octagon-forum.com/index.php? ... -09072012/

Installerar man den så funkar xcam mycket bättre.

Installera alltså xcam från 9 juli först och se till att det fungerar.

Stoppa xcam i plugin menyn.

Installera uppdateringen.

Ja jag har laddat ner den senaste xcam men blev bara osäker på att den blev installerad rätt eftersom

datumet inte stämmer överens när man startar pluginet med datumet på zip filen.

Någon uppdatering till xcam hittar jag inte på länken du skrev i svaret.

Posted · Report post

Ja jag har laddat ner den senaste xcam men blev bara osäker på att den blev installerad rätt eftersom

datumet inte stämmer överens när man startar pluginet med datumet på zip filen.

Någon uppdatering till xcam hittar jag inte på länken du skrev i svaret.

Glömde att du måste gå med i Octagon forumet innan du kan se inlägg där.

Det är naturligtvis gratis men det mesta är på Tyska, så Tyskakunskaper hjälper.

Det finns dessutom en del bra info på Engelska hos Octagon.

Posted · Report post

Denna version fungerar inte som den ska, eller rättare sagt den fungerar inte som det är sagt att den ska fungera plus att det saknas filer i zipfilen för att få den att fungera. Varför plockas det bort äldre versioner från miraclefiles.net för? Dom är ju datummärkta, kan inte äldre versioner få ligga kvar som referens?

Det står att denna version inte behöver cardclient.conf. Men jag behövde då hitta den filen och redigera den med rätt information för att få det att fungera. Det verkar inte ens som om den här versionen läser newcamd.list eller CCCam.cfg.

Hur vet jag då detta? Jag gjorde en total rensning av min box då jag hade diverse problem med den. Passade på i samma veva att uppdatera min MB9 firmware till 2.10.67. Efter det installerade jag Xcam från miraclefiles. Redigerade min newcamd.list försökte starta Xcam, boxen svara då att den inte hittar min cardclient.conf eller att jag ska kontrollera nätverket. Letade upp en cardclient.conf från en annan sida och stoppade in den oredigerad för att se om det var det som krävdes. Ingen framgång då heller.

Redigerade då cardclient.conf med rätt uppgifter, raderade newcamd.list och CCCam.cfg.

Startade om boxen och då fungerade allt klockrent.

Men som sagt enbart filen märkt: XCAM - 120709 fungerar inte eftersom cardclient.conf i /var/etc saknas. Den behövdes för att min skulle fungera.

Vill inte med detta inlägg verka sur, utan ville bara ställa frågan om det inte skulle kunna vara till fördel att lämna äldre versioner på miraclefiles.net så man enklare kan hitta dessa och plocka med dom som man vill.

Samt ville jag kasta en del ljus över situationen med denna Xcam då fler verkar ha haft problem med att få igång den, detta är vad jag fick göra i vilket fall. :)

XCAM 120709

- Mgcamd och CCcam klient!

* UPPDATERAD VERSION 120709 *

Använd vid 2.10.67 och uppåt!

Nu är det enklare än tidigare att installera din mottagare mot antingen CCCam eller Mgcamd! Innan behövde du redigera cardclient.conf för att det skulla fungera. Nu räcker det med att endast kopiera över din CCCam.cfg eller newcamd.list för att det ska fungera! :D

Bästa klienten för Miraclebox oavsett vilken modell du har. Fungerar utmärkt med M9.

Nyheter:

- Edit account menu, written URL / ID / Password will be hidden, Display as like ‘******’

- Lösenord (0000) krävs för att ändra URL / ID / Lösenord i XCAMConfigure

- Stöd för CCcam.cfg och newcamd.list utan att göra några ändringar

Info:

# CCcam.cfg exempel

- C: server port id lösenord

- C: http://www.server.com 10000 test test

# newcamd.list exempel

- CWS = server port id lösenord deskey:

- CWS = newcamd.no-ip.biz 10000 test test 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14

- CWS = newcamd.no-ip.biz 20000 test test 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14

- CWS_MULTIPLE = newcamd.no-ip.biz 11000:11020 test test 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14

INSTALLATION

XCAM är väldigt enkelt att installera. Inga konstigheter som helst! :D

OBS! Glöm inte att installera den senaste mjukvaran från miraclebox.se. Välj en mjukvara utan CI+ stöd.

1. Ladda hem XCAM-paketet (se länk längst ner) och packa upp. Du ska få en "plugin"-mapp.

2. Kopiera över "din fil" till en av nedanstående mappar. Beror på vad du ska koppla dig mot.

- CCCam: Kopiera precis som i en Dreambox till => /var/etc/CCcam.cfg

- MGcamd: Kopiera precis som i en Dreambox till => /var/keys/newcamd.list

3. Kopiera hela "plugin"-mappen till rooten (inte i någon undermapp) på ett USB-minne (Formaterat i FAT32).

4. Stoppa in ditt USB-minne i din Miraclebox och tryck röd knapp för att installera.

Efter omstart ska det fungera utmärkt!

Ladda ner: (Välj senaste)

http://miraclefiles.net/index.php?category=10

Posted · Report post

vart lägger jag in boxkey i cccam_cfg ser det det står boxkey men det fungerar inte att lägga den in där for min del,har ändrat till hex någon som har en fil å visa fram vart den ska ligga,körer mcas men vill ha xcam med cccam

Posted · Report post

"Redigerade då cardclient.conf med rätt uppgifter,"!!!!

Utdrag ur Robinh:s förklaring om problemet med nya Xcam och skulle för min del vilja ha dina redigerade uppgifter för cccam och mgcam som du skrivit in med editorn under 1, 2, 3 etc. Jag kan inte finna på ngt ställe uppgifter om servers för uppdatering.

Posted · Report post

Denna version fungerar inte som den ska, eller rättare sagt den fungerar inte som det är sagt att den ska fungera plus att det saknas filer i zipfilen för att få den att fungera. Varför plockas det bort äldre versioner från miraclefiles.net för? Dom är ju datummärkta, kan inte äldre versioner få ligga kvar som referens?

Det står att denna version inte behöver cardclient.conf. Men jag behövde då hitta den filen och redigera den med rätt information för att få det att fungera. Det verkar inte ens som om den här versionen läser newcamd.list eller CCCam.cfg.

Hur vet jag då detta? Jag gjorde en total rensning av min box då jag hade diverse problem med den. Passade på i samma veva att uppdatera min MB9 firmware till 2.10.67. Efter det installerade jag Xcam från miraclefiles. Redigerade min newcamd.list försökte starta Xcam, boxen svara då att den inte hittar min cardclient.conf eller att jag ska kontrollera nätverket. Letade upp en cardclient.conf från en annan sida och stoppade in den oredigerad för att se om det var det som krävdes. Ingen framgång då heller.

Redigerade då cardclient.conf med rätt uppgifter, raderade newcamd.list och CCCam.cfg.

Startade om boxen och då fungerade allt klockrent.

Men som sagt enbart filen märkt: XCAM - 120709 fungerar inte eftersom cardclient.conf i /var/etc saknas. Den behövdes för att min skulle fungera.

Vill inte med detta inlägg verka sur, utan ville bara ställa frågan om det inte skulle kunna vara till fördel att lämna äldre versioner på miraclefiles.net så man enklare kan hitta dessa och plocka med dom som man vill.

Samt ville jag kasta en del ljus över situationen med denna Xcam då fler verkar ha haft problem med att få igång den, detta är vad jag fick göra i vilket fall. :)

Jag har uppmärksammat precis samma sak som dig Robin, det funkar inte utan Cardclient.conf

Fick du det även att fungera även med multipla portar Robin ?

I så fall skulle jag gärna vilja se ett exempel på hur din Cardclient.conf fil ser ut... 8-)

Jag får det nämligen inte att fungera med multipla portar :?

Mvh

Benny

Posted · Report post

Hur gick det med dina multipla portar? Fick du igång det?

Posted · Report post

Passade på att byta från mgcad till xcam i samband med att jag uppgraderade min m8 till nya FW. Peppar peppar, men xcam verkarfunka mycket bättre än mgcamd. Har hittils inte hört nån ljuddrop eller sett frysning "krypterad kanal".

Håller dock med ett flertal i denna tråd, cardclient.conf behövs, dick den inte att starta utan men det var inget problem att skapa filen själv utifrån anvisiningar jag hittade här på forumet :)

Posted · Report post

Ja, cardclient förefaller vara nödvändig i X-cam och med denna fungerar M8 utmärkt som klient.

Posted · Report post

Som jag fattat det så är det ju endast cardclient.conf som används.

Posted · Report post

Kan någon ge mig ett exempel på cardclient.conf som den skall se ut så att jag också kan lägga in den och få XCAM att funka.--- som ni förstår kan jag inte modifiera en själv, dålig kunskap!

:idea:

Posted · Report post

Kan någon ge mig ett exempel på cardclient.conf som den skall se ut så att jag också kan lägga in den och få XCAM att funka.--- som ni förstår kan jag inte modifiera en själv, dålig kunskap!

:idea:

newcamd:Server.com:27501:0/0000/0000:USER:PASS:0102030203050306090404020910

newcamd:Server.com:27502:0/0000/0000:USER:PASS:0102030203050306090404020910

Posted · Report post

Har fått hem vår nya Miraclebox 9 och snart åker den till betydligt varmare ställe, om vi inte kan få hjälp här på forumet. Har sedan tidigare Dreambox 800 som fungerar utan problem.

Har installerat senaste mjukvaran M9 SW - V2.11.07, senaste xcam 120709 och försöker lägga in cardclient.conf

i var/etc men det fungerar inte. Får bara till svar att Please check cardclient.conf. Vi har även försökt lägga in det på en usb-sticka men inte lyckats där heller.

Kan någon kolla raden som vi lägger in i cardclient.conf och tala om, om vi har gjort något fel där. Man läser trådar på forumet så till slut förstår man ingenting ;)

newcamd:xxxxxx:0/0000/10000:xxxxxx:xxxxxx:0102030405060708091011121314

Tacksam för all hjälp

Posted · Report post

Har fått hem vår nya Miraclebox 9 och snart åker den till betydligt varmare ställe, om vi inte kan få hjälp här på forumet. Har sedan tidigare Dreambox 800 som fungerar utan problem.

Har installerat senaste mjukvaran M9 SW - V2.11.07, senaste xcam 120709 och försöker lägga in cardclient.conf

i var/etc men det fungerar inte. Får bara till svar att Please check cardclient.conf. Vi har även försökt lägga in det på en usb-sticka men inte lyckats där heller.

Kan någon kolla raden som vi lägger in i cardclient.conf och tala om, om vi har gjort något fel där. Man läser trådar på forumet så till slut förstår man ingenting ;)

newcamd:xxxxxx:0/0000/10000:xxxxxx:xxxxxx:0102030405060708091011121314

Tacksam för all hjälp

Min MB9 har nästan åkt till samma varma ställe, men jag måste ändå säga att senare firmware har blivit bättre. Dock inte alls lika stabilt som en Dreambox 800 t.ex.

Jag kör 2.11.07 med XCAM från 120709. Cardclient.conf använder jag inte. Men jag har en fil med namnet newcamd.list i katalogen keys

Det är en vanlig text fil som ser ut så här. Du får byta server osv till din egen information, de är separerade med en space som i exemplet.

I mitt exempel har jag två rader för olika servrar/portar. Det räcker med en naturligtvis, men har du flera är det bara att lägga till dom en rad taget.

CWS_KEEPALIVE = 300

CWS_INCOMING_PORT = 21000

CWS = server port user pwd 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs

CWS = server2 port2 user2 pwd2 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs

Posted · Report post

Hej igen!

Har testat att köra enbart med newcamd.list men boxen säger fortfarande Please check cardclient.conf.

Har du ändrat något i Xcam configure??

Posted · Report post

Nej jag har inte använt Xcam configure.

Jag har för mig jag installerade från USB sticka och stoppade in newcamd.list redan på stickan.

Du kan ju prova att avinstallera Xcam och sen installera igen.

Eller om möjligt, kolla om det ligger en cardclient.conf i var/etc och i så fall radera den. Jag har ingen cardclient.conf i var/etc

Posted · Report post

Hej igen o stort TACk för din hjälp.

Vi dubbelkollade användare och lösenord när vi fattade att man kunde ändra i Xcam configure genom att slå in 4 nollor på det vi ville kolla. ( Trodde att det skulle komma fram fyra små rutor att slå in nollorna i men icke sa Nicke) .

Nu fungerar det som det ska. Ska bli kul att kolla vad den här boxen går för jämfört med Dreamboxen.

Posted · Report post

Jag kör Miraclebox Premium och vill gärna ha en fungerande cam. Denna verkar inte gå då den inte hittar något på usb stickan. Har kört Dreambox innan utan problem, känns som man börjar om från noll igen när man byter märke :). Måste jag byta ut imagen som följde med eller kan man installera en ny cam med den? Som jag förstår vill boxen ha en fil med ipk i efternamn för att hitta den.

Tacksam för svar

Posted · Report post

Har samma problem som swefred. Pluginet jag har använt till alla mboxar, 6,7 och 9:an verkar premium inte förstå vad det är när jag har tryckt i usb-sticket. "Inga läsbara filer" får jag upp på skärmen. Det här pluginet har funkat felfritt i alla väder på alla andra mboxar men inte på premium. Då är frågan, vilken plugin ska jag nu leta efter eller är det något annat sätt att konfigurera boxen på?

Posted · Report post

Hej!

Kör MB9 (senaste mjukvaror) och försöker få igång Xcam. Den gnäller bara på check cardclient.conf or network jadajada.

Hållit på meckat runt med cardclient.conf och CcCam.cfg i alla möjliga mappar. Kört CCcam.cfg i /var/etc/ och cardclient.conf i /var/etc/protect och /var/etc

cardclient.conf: CCcam2:N:adress.net:11000:0/0/0:anv:lösen:13:22:33:55:66:33:22:22:33:33:33:33:33:33

Ccam.cfg: N: adress.net 11000 anv lösen 13 22 13 33 55 66 33 22 22 33 33 33 33 33 33

Har jag skrivit fel nånstans?

Posted · Report post

Jag har aldrig lyckats få till det utan att behöva skriva in alla uppgifter i xcam configure pluginet i boxen. Väldigt bökigt att sitta med fjärrkontrollen o skriva in men när det väl är gjort så funkar det :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Posted · Report post

På den Premium Twin jag testar just nu, så var det bara att lägga CCcam.cfg på en tom USB-sticka, och sätta stickan i Front USB.

Då kom det upp ett meddelande "1 Install CCcam Config Files"

Jag tryckte OK så försvann meddelandet.

Ingen bekräftelse alls att den gjorde något...

Men jag startade om boxen, och gick in med FTP, och jodå, filen ligger i var/etc nu

(Var det bara det som hände kunde jag ju bara kopierat den själv...)

Men sen då...

Hur vet jag att boxen använder filen ?

Inte i någon meny hittar jag något om SoftCam...

Posted (edited) · Report post

Dubbelpost, radera

Edited by pcpro

Posted · Report post

Hej igen o stort TACk för din hjälp.

Vi dubbelkollade användare och lösenord när vi fattade att man kunde ändra i Xcam configure genom att slå in 4 nollor på det vi ville kolla. ( Trodde att det skulle komma fram fyra små rutor att slå in nollorna i men icke sa Nicke) .

Nu fungerar det som det ska. Ska bli kul att kolla vad den här boxen går för jämfört med Dreamboxen.

Vaddå fyra nollor ?
Var står du när du gör detta ?